ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«مخالفت مصباح يزدی با مبارزه عليه حکومت پهلوی»

اکبر هاشمی رفسنجانی گفته که پيش از انقلاب سال ۱۳۵۷به همراه آيت‌الله علی خامنه‌ای به ديدار فردی رفته‌اند تا او را برای ادامه مبارزه با حکومت پهلوی قانع کنند اما آن فرد نپذيرفته است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت گفته که پيش از انقلاب سال ۱۳۵۷ به همراه آيت‌الله علی خامنه‌ای به ديدار فردی رفته‌اند تا او را برای ادامه مبارزه با حکومت پهلوی قانع کنند اما آن فرد نپذيرفته است.

اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدتقی مصباح‌يزدی؛ دو روایت متفاوت از یک دیدار

به گزارش روز پنج‌شنبه ۲۷شهريور روزنامه شرق، هر چند هاشمی رفسنجانی نامی از اين فرد نبرده اما با انتشار خاطرات آيت‌الله محمدتقی مصباح‌يزدی درباره اين ديدار، مشخص شده که فرد مورد نظر هاشمی رفسنجانی، مصباح يزدی بوده است.

سايت دفتر آيت‌الله مصباح يزدی نوشته است: «پيش از پيروزی انقلاب، مقام‌معظم‌ رهبری و آقای هاشمی ‌رفسنجانی توسط آقای قدوسی وقتی تعيين کردند که برای صبحانه به منزل ما تشريف می‌آورند... آقای هاشمی عنان سخن را به دست گرفتند و از اينجا شروع کردند که ما سال‌ها با هم همکاری‌های فرهنگی و سياسی داشتيم، اما مدتی است که تو کنار کشيدی و با ما نيستی... مساله شريعتی و شهيد جاويد و... را بايد کنار گذاشت. حتی ما با مارکسيست‌ها بايد اتحاد داشته باشيم. ما بايد با تمام گروه‌هايی که ضد امپرياليسم هستند از مارکسيست‌ها، مجاهدين، طرفداران شريعتی تا طرفداران صالحی نجف‌آبادی و ديگران اتحاد داشته باشيم و مخالفت را کنار بگذاريم و فقط با امپرياليسم مبارزه کنيم.»

مصباح يزدی می‌گويد که به هاشمی گفته: «همه اينها را که فرموديد درست است، اما برای شما حجت است و برای من حجت نيست. من تا کسی را نشناسم که برای اسلام کار می‌کند، با او همکاری نمی‌کنم. از اول تا آخر اين گفت‌وگو مقام‌ معظم ‌رهبری هم نشسته بودند و هيچ نمی‌گفتند و فقط صحبت‌های آقای هاشمی بود و جواب‌های بنده. پس از اين گفت‌وگو آقای هاشمی با ناراحتی منزل ما را ترک کردند و رفتند.»

اما خاطره هاشمی از اين ديدار با روايت مصباح يزدی هم در مورد مکان و هم درباره مواجهه آيت‌الله خامنه‌ای متفاوت است.

هاشمی رفسنجانی می‌گويد: «دونفری –به‌اتفاق آقای خامنه‌ای-  صبحانه رفتيم منزل آقای قدوسی. اين آقا ]مصباح يزدی[هم آنجا بود. نشستيم تا ظهر با او بحث کرديم تا قانعش کنيم برای ادامه مبارزه. آخرش هم گفت من مبارزه با شاه را حرام می‌دانم. آقای خامنه‌ای از او پرسيدند: دليلت چيست؟ آن آقا در جواب گفته بود: مبارزه‌ای که مجاهدين و چپی‌ها در آن باشند، حرام است. آقای خامنه‌ای هم به تلخی به او گفته بود: اگر اهل مبارزه نيستی، خب مبارزه نکن ولی لااقل مبارزه را با اين حرف‌ها خراب نکن...»

هاشمی رفسنجانی درباره مصباح يزدی می‌گويد: «از کم‌فروشی اين آقا، کار به‌جايی رسيد که رهبری ۱۰ سال - تا ابتدای انقلاب - با او قهر بودند.»

مصباح يزدی از جمله روحانيان تندرو در ايران به‌شمار می‌آيد که مخالفانش او را «تئوريسين خشونت» می‌دانند. جبهه پايداری نيز که در چند سال اخير تشکيل شده از جمله گروه‌های سياسی تندرو نزديک به اين روحانی است.

شماری از دانشجويان دانشگاه امام صادق در چهارم ارديبهشت ۱۳۹۱در نامه خود فاش کردند که «جبهه پايداری در جلسات خصوصی برای مصباح يزدی جايگاه قائم مقامی رهبری قائل است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اخبار ایران : » «مخالفت مصباح یزدی با مبارزه علیه حکومت پهلوی»

    […] رادیوزمانه: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفته که پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ به همراه آیت‌الله علی خامنه‌ای به دیدار فردی رفته‌اند تا او را برای ادامه مبارزه با حکومت پهلوی قانع کنند اما آن فرد نپذیرفته است. […]

  • سعید

    با این حساب این آقای مصباح سابقه خوبی داشته و عقلش از خیلی چپی ها، ملی ها و مذهبی ها بیشتر می رسیده. به گمانم نظر او همان شاه سایه خدا باشد. فعلا هم که ملایی در جایگاه سلطنت نشسته و او همچنان به سلطان زمان خود متعهد است

  • بهنام

    روایت این آخوندها از پارسال و پیرارسال و همین چند سال قبل با دروغ و خطا آغشته است، حالا حساب کنید که در روایت‌هایشان از ۱۴۰۰ سال پیش چقدر دروغ وجود دارد.

  • siroos

    اگر امروز از تمام جوانانی که در 57 سر به طغیان بر داشتند البته با تحریک پذیری از ملایان وخصوصا بیگانگان بپرسید آیا اگر همان شرایط پیش بیاید حاضرید دوباره قدم به میدان بگذارید من ایمان دارم 98 تا 99 در صد خواهند گفت نه زیرا نظام قبل ایرادات بسیار داشت اما نه فرهنگ نه اقتصاد نه جامعه را ویران میکرد رشد اقتصادی عالی بود وهرچه بود بر اساس حساب وکتاب پیش میرفت ایرادات نیز با برهه زمان حل میشد همانگونه که بسیاری کشور های مشابه فضای سیاسیشان دگرگون شد اما موضوع مصباح همه جوانان حداقل مذهبی مصباح را بخاطر دارند که نه انقلابی بود نه چیزی در حدگفتن داشت روحانیون درجه 5 نیز با مردم همراهی کردند واین جناب صدایش در نیامد اما بعد از 22 بهمن شیر میدان شد وطعمه آماده را اندک اندک با نزدیک شدن در حال بلع دادن کامل است در حالیکه نه حقش است نه حقوقش نگاه کنید همین آدم وقتی به غرب میرود کت وشلواری میشود آنگاه میگوید من تا ندانم کسی برای اسلام کار میکند با او نخواهم بود حداقل ادعای خمینی تا همه ملایان در گیر انقلاب ادعایشان مستضعفان بود گر چه بعد وارونه شد وجای این دو کلمه در عمل عوض شد در بعد از انقلاب همه دیدیم که این ملایان خاموش شروع به سازماندهی کردند وآرام آرام در همه ارگانها نفوذ کردند ودر واقع همیها بودند که ضعفا را به روز سیاه نشاندن یعنی جناح مصباح وجناحهی تند رو از قبیلشان این آدم فقط فتنه به تمام معنا است شر است وبس او به قدرت لباسش در بین مردم کم سواد وبیسواد خوب پی برده است وبا همین حیله پیش میرود علم الهدی نیز همین است او هم در آغاز انقلاب سابقه خوبی زمانیکه مسول کمیته ای بود ندارد بسیاری از اموال مصادره را که حساب وکتابی نمیخواست به جیب زد