ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

يونسی: هیچ تبعیضی علیه آذری‌ها در ایران وجود ندارد

دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی وجود هرگونه تبعیض در بین اقوام ایرانی را رد کرد و با اشاره به موقعیت آذری‌ها در ایران گفت: «آذری‌ها هيچ محدوديت و مانعی ندارند.»

علی يونسی، دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در امور اقوام و اقلیت‌های دینی وجود هرگونه تبعیض در بین اقوام ایرانی را رد کرد و با اشاره به موقعیت آذری‌ها در ایران گفت: «آذری‌ها هيچ محدوديت و مانعی برای استفاده از فرصت‌های اجتماعی و ارتقای شغلی ندارند.»

علی يونسی، دستیار ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در امور اقوام و اقلیت‌های دینی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی يونسی عصر پنجشنبه ۲۷ شهریورماه در در تبريز گفت: «متأسفانه برخی افراد در پی ايجاد اختلافاتی بين ترک و فارس هستند که اين افراد هيچگاه موفق نخواهند شد و در سطوح مختلف کشور کمترين حساسيتی در خصوص مردم آذربايجان وجود ندارد.»

وی افزود: «از نظر اجتماعی ادغام کامل بين آذری‌ها و ساير اقوام صورت گرفته و آذری‌ها هيچ محدوديت و مانعی برای استفاده از فرصت‌های اجتماعی و ارتقای شغلی ندارند.»

يونسی از «توهم تبعيض در بين آذری‌ها» سخن گفت و در این‌باره افزود «اين توهم در بين برخی از اقشار وجود دارد» و «عامل به‌وجود آمدن اين توهم کم‌اطلاعی برخی از مردم به‌ويژه جوانان از تاريخ و فرهنگ آذربايجان و کوتاهی در اطلاع‌رسانی از جايگاه آذری‌ها در کشور است.»

علی یونسی بسياری از مسئولان بلندپایه نظام را از آذری‌ها دانست و گفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم منتسب به اين منطقه است. وی  اين امر را نشانه آن دانست که تبعیضی در بين اقوام آذری وجود ندارد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در حالی از عدم تبعیض در میان آذری‌های ایران سخن می‌گوید که در سال‌های اخیر ده‌ها تن از فعالان مدنی و فرهنگی آذربایجان تحت فشار و تعقیب قرار گرفته و به زندان رفته‌اند.

حسن روحانی در بیانیه شماره سه کارزار انتخاباتی خود به مسأله اقلیت‌های قومی در ایران پرداخته بود.

روحانی در بند ۹ این بیانیه گفته بود: «تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ‌های ایرانی و تبدیل ساختار و روش‌های سیاسی- امنیتی به نظام مدیریت علمی و کارآمد، به‌منظور استفاده بهینه از منابع بکر و سرشار مادی و انسانی این مناطق.»

با این حال دولت یازدهم به جز چند مورد انگشت‌شمار تعیین فرمانداران از نیروهای محلی، در زمینه عملی ساختن چنین وعده‌هایی گامی برنداشته است. بی‌عملی در این زمینه بارها از سوی نمایندگان مجلس مناطق محروم نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد خیابانی

    من به عنوان یک آذربایجانی که فعلا در شهر قم طلبه هستم با نظر دوستم آقای سیامک کاملا موافقم . اگر آذری تبارها نبودند انقلاب سال 57 هم در کار نبود و هنوز رژیم منحوس پهلوی بر مردم مظلوم ایران زمین حکومت می کرد . تمامی اقوام مادامی که به اعتقادات و سنن همدیگر به دید احترام بنگرند ، مدینه فاضله نمایان می گردد. من همواره اندیشه می کنم اگر انصاف و شایسته سالاری در کشورمان نهادینه شود دیگر نیازی به بحث و جدل نیست.

  • تبریزچی

    جناب هاگن! از نظر شما وجود چند نفر در حکومت که محل تولدشون یک از شهرهای آذربایجانه، از نظر شما یعنی تبعیضی علیه ترکهای آذربایجان وجود نداره! عجب دلیل سفت و سختی!! و اما جالبتر اینکه منابع معدنی، نفت و گاز، کشاورزی و ... از مناطق غیرمرکزی ایران استخراج، و در تهران، اصفهان و چند شهر مرکزی و کویری ایران هزینه می شود ولی شما ادعا می کنید که در آذربایجان تبعیض مثبت وجود دارد! اصلاً به همین دلایل است که همانند تمام کشورهای چندملیتی دنیا، بایستی اداره هر منطقه به صورت بومی و بدون دخالت دولت مرکزی باشد. و اما قبلاً عرض کردم وجود تبعیض علیه ملیتهای ساکن ایران (ترک، بلوچ، کرد، عرب، ترکمن و ....) برای کسی که بخواهد ببینید، نیازی به توضیح ندارد. و من هم قصد تکرار مکررات را ندارم. وجود تبعیض هم تنها عاملی برای تشدید گسست مناطق از مرکز شده است، و الا همانطور که متذکر شدم، آذربایجان (و احتمالاً سایر مناطق ایران) نیازی به قیم و والی ندارند، خود بهتر می توانند عدالت، آزادی، حقوق بشر و ... را برای مردم سرزمین مادری شان فراهم کنند. و قطعاً تعیین سرنوشت که حق طبیعی هر ملتی است و با آسمان ریسمان بافی مرکزنشینان و استعمارگران فرهنگی و اقتصادی ملیتهای تحت ستم، امکان لاپوشانی آ ن وجود ندارد، بدست همین مردم ستمدیده محقق خواهد شد. شما هم اگر فکر می کنید، حقی از شما از سوی حکومت مرکزگرای تهران ضایع شده است، به جای آسمان ریسمان بافی برای حفظ مفهوم موهومی به اسم یکپارچگی خاک ایران ( که همواره عامل سرکوب بوده )، بهتر است بر مشکلات منطقه خود تکیه کنید.

  • هاگن

    متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما در ایران داریم اینه که در دوره جمهوری اسلامی برخوردهامون معمولا محلی است و وقتی توهم تبعیض در جایی وجود داشته باشه چون مردم بیشتر با خودشون رابطه دارند این حس تشدید میشه... ترک های ایران هم همین جورن و صداشون به دلیل نفوذ در حاکمیت بلندتره وگرنه همین الان در قسمت هایی از ابران مثل کرمان و سیستان و بلوچستان نقض حقوق بشر بسیار شدیدتره و منابع طبیعی به تاراج میره اما به دلیل دوری از مرکز صداشون به گوش هیچ کس نمیرسه... دریاچه ی هامون و هیرمند بهترین مثال برای این موضوع است که سال هاست خشک شده اما به اندازه ی دریاچه ی ارومیه هنوز هم اطلاع رسانی عمومی نشده در حالی که اهمیت این رودخانه و دریاچه برای اون منطقه بیشتر از اهمیت دریاچه ارومیه در وضع اقتصادی و اقلیمی مردم منطقه بود. ضمنا ترک های تبریز(نه شهرهای اطراف تبریز و بقیه مناطق ترک نشین) خودشون یکی از شهرهایی هستن که به طور دسته جمعی و کاملا خودجوش(نه هدایت شده از طرف حکومت) حقوق بقیه ایرانی ها رو معمولا نقض میکنن.... یک نمونه مسابقه فوتبال بین تیم تراکتورسازی تبریز و مس کرمان هست که به تحقیر کرمانی ها رو معتاد خطاب میکردن و از کویر کرمان سخن میگفتن انگار که چون این منطقه کویره حق زندگی و داشتن امکانات نداره.

  • هاگن

    آقای تبریزچی و دوستانی که مانند ایشون فکر میکنند: طبق بیانیه ها و قطعنامه های بین المللی استفاده از حق تعیین سرنوشت شرایطی داره که یکی از اون شرایط نقض سیستماتیک حقوق بشربر علیه یک قومیت خاص در یک کشور میباشد. با توجه به تعداد بسیار زیاد افراد ترک حاضر در حکومت که گاه در جنایت دست همه رو از پشت بستند و با توجه به امکان جابه جایی آزاد در داخل ایران این ادعا از نظر حقوق بین الملل کاملا رد میشه و از اونجا که آذربایجان همیشه جزیی از خاک ایران بوده بر خلاف تصور شما امکان جدایی و شناسایی از طرف جامعه بین الملل به راحتی امکان پذیر نیست. و جالبه که بدونین اگر قسمت هایی از جمهوری آذربایجان بخوان جدا بشن و به ایران بپیوندند از نظر بین المللی خیلی پذیرفته شده تر است. فارغ از رفتار معمولا طلبکارانه تبریزی های عزیز، درک این رفتار شما برای بقیه ی ایران به راحتی امکان پذیره اما به نظرم اگه دست در دست هم بدیم و مملکت رو از این وضع فاجعه بار در بیاریم هم شما به چیزهایی که میخواهید میرسید و هم بقیه ایران. لطفا هیچ وقت فراموش نکنید که در دوره ی جمهوری اسلامی یکی از شهرهایی که امکانات بسیاری از بودجه رو به خودش به ناحق اختصاص داده تبریزه و مقایسه ی شما تبریزی ها باید با کل شهرهای مهم و بزرگ ایران مثل رشت و کرمان و شیراز باشه نه با تهران که شهری است شامل مردمی از همه ی قسمت های ایران. ضمنا در به وجود آمدن وضع فعلی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ایران اقدامات و فرهنگ بسته برخی از ترک ها بیشترین نقش رو به نسبت بقیه ایرانی ها بازی کرده.

  • تبریزچی

    وجود تبعیض علیه ملیتهای ساکن ایران، طبق اصول و استانداردهای بین المللی البته، آنقدر واضح و مبرهن است که نیازی به اثبات ندارد. ولی این نکته را خواستم به هموطنان فارس زبانم یادآور شوم، ما نیازی به اثبات وجود تبعیض نداریم، بلکه حرف آذربایجان تنها یک چیز است، حق تعیین سرنوشت. چرا باید تصمیمات اساسی آذربایجان در تهران گرفته شود؟ آذربایجان به اندازه کافی سرمایه انسانی و منابع طبیعی برای اداره سرزمین خود را داراست و نیازی به قیم و والی ندارد. به امید روزی که به رفراندومی آزاد و به دور از خشونت در آذربایجان صورت گرفته و مردم بدون هیچ فشاری از مرکز نسبت به سرنوشت خود تصمیم بگیرند. والسلام

  • مهدی

    دوستی که عنوان کرده اند تجزیه طلبی در همه جا جرم است کمی توجه فرمایند به اخبار رفراندوم اخیر اسکاتلند که تجزیه طلبان به راحتی اظهار نظر و بیان کردند . این توهم ایرانی و یا بهتر بگویم تفکرات فاشیستی است که فکر می کنم هر نوع تفکر قوم محور و ملی محور غیر فارسی جرم است.

  • سعید

    تاریخ بوضوح نشان می دهد تجزیه طلبان در آذربایجان نه چندان سر از منافع قومی در میاورند، نه منافع ملی را درک می کنند، نه برای آرای اکثریت مردم خود ارزش قایلند و نه هیچ متفکری به عنوان حمایت کننده ی نظر خود دارند. تصور اینکه پیشه وری ها برای افکار سطحی و کم عمق خود به دامان شوروی پناه ببرند و با مردم خود آن نامردمی ها را بکنند برای من غیر آذری خیلی قابل فهم نیست. هموطنان قبل از هر اظهار نظر دیگری قدری تاریخ آن شورش متکی به شوروی و اقدامات شورشیان را مطالعه کنند تا بدانند در مدینه فاضله ای تصورش را دارند باید منتظر چه چیزی باشند. پیشنهاد تاسیس فرهنگستان زبان ترکی که اولین بار از سوی آقای حداد عادل مطرح شد برای آن بود که با قدری مزاح بگوید در چنین نهادی محتوای زیادی برای بحث و فحص وجود نخواهد داشت.

  • علی

    متأسفانه در نود سال اخیر که ایران تشکیل شده، صدمات زیادی به زبان و فرهنگ و هویت و خاک ما تورکها وارد شده است. همه چیز به نفع مرکز ایران و مناطق فارس نشین مصادره شده است. تورکها برای استقلال و آزادی ایران زحمات زیادی کشیده اند و هزینه های بسیاری داده اند، اما در مقابل، از ایران توهین و تحقیر و خیانت دریافت کرده اند. امروز اگر کسانی مثل یونسی از عدم وجود تبعیض علیه تورکها سخن می گویند، خود می دانند هر روز که می گذرد، تعداد زیادی از تورکها متوجه این تبعیض همه جانبه می شوند. اگر روزگاری پدر بزرگها و پدران ما تورکها پیشتاز ایران دوستی بوده اند، امروز ما فرزندان همان آدمها به علت خیانت ایران به آذربایجان، به تدریج از هویت ساختگی ایران فارسی در حال دور شدن هستیم.

  • علی

    اگر مسئله استفاده کردن از مزایای بودن در ایران است بد نیست آذری ها نگاهی هم به استانهایی مثل فارس داشته باشند. مردم تبریز شهر خود را با تهران که البته شهری همه زبانی است مقایسه می کنند اما تبریز در مقایسه با شهرهای مهم ایران مزایای خوبی دریافت کرده است

  • جواد - زنجان

    به آقای یونسی می گویم تبعیض وجود دارد . برای نمونه : 1- مامردم آذربایجان ترک هستیم و زبانمان هم ترکی است ولی شما ما را آذری خطال می کنید. این نشان می دهد که در جغرافیای ایران به شما و ما اجازه نداند تا درباره ترکها و تاریخشان و زبانشان بخوانیم. 2- تبعیض وجود دارد چرا که من و میلیونها ترک اجازه نداریم به زیان مادری مان ترکی مدرسه و دانشگاه و روزنامه و تلویزیون سراسری داشته باشیم . اجازه ندارم فرهنگستان زبان ترکی داشته باشیم. کودکان سرزمین آذربایجان در همین آغاز مهر که می رسد بایستی زبان مادری اشان که جز چند زبان برتر و گسترده دنیاست را پشت درب مدرسه جا بگذارند. میلیونها کتاب درسی به فارسی با پول مردم آذربایجان چاپ میشود اما حتی یک صفحه مطلب ترکی هم چاپ نمی شود. 3 - الان که من اینها را می نویسم دهها فعال هویت طلب آذربایجانی و از جمله همشهری من سعید متین پور به دلیل درخواست اجرایی شدن ماده 15 قانون اساسی در زندان و در قرنطینه هستند. سعید را که می شناسید. در این مملکت درخواست برای اجرای قانون اساسی جرم محسوب می شود جناب یونسی. 4 - تبعیض وجود دارد چون سرزمین سرسبز آذربایجان را خشک کرده کویر ساخته اند و دریاچه اش را به نمک زار تبدیل کرده اند ولی کویر ها را آباد می کنند. اجازه بدهید بیش از این فعلا نگوییم. عاقلان را یک اشارت بس بود.

  • سیامک

    زمانه تا کی میخوای از تجزیه طلبی حمایت کنی؟ ده ها تن از فعالان فرهنگی و مدنی آذربایجان تحت فشار هستند؟ چرا مشتی جدایی طلب و ***را که در همه جای دنیا مجرم محسوب می شوند، به نام فعال فرهنگی و مدنی قالب میکنی؟ من که آذربایجانی هستم از این *** خود ترک پندار دوری می کنم و شرم می کنم که آنان را آذربایجانی بدانم. لطفا دست از تبلیغ برای نابودی و تجزیه ایران بردار و به فکر ممالک خود باش.

  • هاگن

    من کاملا با حرف ایشون موافقم... متاسفانه هموطنان تبریزی (نه همه ی ترک ها) که من باهاشون سر و کار داشتم واقعا در دنیای ذهنی که خودشون ساختن زندگی میکنن و در این دنیا فکر میکنن که همه ی منابع و امکانات باید مال اون ها باشه و به محض اینکه با مخالفت روبه رو میشن بحث ترک و فارس رو به وجود میارن... شاید شما این قسمت رو حذف کنین ولی من بارها در تبریز از سوی افراد تحصیلکرده شنیدم که میگن چرا باید فارسی زبان رسمی ایران باشه نه ترکی!! و در توجیه این حرف میگن که ما در ایران تا زمان قاجار زبان رسمیمون ترکی بود!!!(چیزی که نادرستیش نیازی به اثبات نداره) این واقعه رو از این لحاظ مطرح کردم تا توهم تبعیض این هم وطنان رو براتون شرح بدم.

  • سعید

    اتفاقاً تفاوت زیادی وجود دارد، آذری زبان ها بیش از سایر اقوام از منابع و مواهب ایران بهره مند بوده و هستند. آنها اصولا اقلیت حساب نمی شوند بلکه پرجمعیت ترین قوم از اقوام ساکن ایران هستند . **** اکثریت این مردم آدمهای منصف و سازنده ای هستند

  • Behrouz

    دراستادیوم سهند تبریز هفتاد هزار فریاد میزنند «ما کجا فارس ها کجا» یا «تبریز، باکو، آنکارا» یا «خلیج عربی» و میزان تنفر از ایران که حاصل سرکوب فرهنگ و زبان و............است تا مرز انفجار رسیده است. با کوچکترین آثار ازهم پاشیدگی حکومت مرکزی آذربایجان خود را از قید و *** ایران رها خواهد کرد. یک ایران بدون آذربایجان کمتر میتواند علیه کشورهای دیگر توطئه بکند.

  • کامیار

    قومی به نام فارس دیگردر ایران وجود ندارد بلکه فارس زبان داریم. در ایران هم یک ملت بیشتر نیست وان ملت ایران است که زیر ستو این رژیم زندگی میکند

  • SAVALAN

    بهتر بود ایشان می گفتند که هویتی به اسم هویت ایرانی وجود ندارد. پهلویها و جمهوری اسلامی خیلی سعی کرده اند تا هویت جعلی فارس محور به اسم ایرانی را به ملتهای غیر فارس داخل جعرافیای موسوم به ایران غالب کنند، اما موفق نشده اند. هر روز که می گذرد، فاصله بین ملل مختلف در ایران بیتشر می شود. به نظر بنده بزرگترین چالش و مشکل حکومت ایران در آینده نزدیک، مسأله تورکها خواهد بود. کسانی مثل یونسی با چنین دروغگویی هایی سعی دارند که جلوی حرکت هویت طلبی تورکها در ایران را بگیرند، اما زهی خیال باطل.

  • هوکی

    ما در ایران و کل منطقه چیزی به نام قوم تُرک و قوم فارس نداریم. ترکی زبان یا فارسی زبان درایم ولی قومی به نام ترک یا فارس نداریم. اقوام و یا مردم ترکی زبانی ا فارسی زبان هستند، هزاره، ایماق، بخیتیاری، زابلی، لارستانی تاجیک از جمله اقوام فارسی زبان هستند. آذری، قشقایی، ازبک، قرقیز .. از جمله اقوام ترکی زبان هستند.