ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت فرهنگ و ارشاد ايران به نمايشنامه بهرام بيضايی مجوز نشر نداد

مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق خبر داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران به نمايشنامه «جانا بلا دور» اثر بهرام بيضايی مجوز نشر نداد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران به نمايشنامه «جانا بلا دور» اثر بهرام بيضايی مجوز نشر نداد.

به گفته شهلا لاهيجی «بيضايی تصميم دارد اين نمايش را در خارج از ايران منتشر کند»

شهلا لاهيجی، مدير انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که روز يکشنبه ۳۱ شهريور منتشر شده، گفت: «متأسفانه توضيحات ما برای مسئولان اداره کتاب درباره اين کتاب کاری از پيش نبرد و با ذهنيت خودشان کتاب را تفسير کردند و همين هم باعث شد تا کتاب مجوز انتشار پيدا نکند.»

نمايشنامه «جانا بلا دور» که سال گذشته در دانشگاه استنفورد آمريکا با کارگردانی بيضايی به صحنه رفت، نمايشی سمبليک براساس اسطوره‌های ايرانی است.

اين نمايش که به‌صورت سايه‌بازی اجرا شد به جنگ و آميختن چهارعنصر اصلی طبيعت يعنی آب، باد، خاک و آتش می‌پردازد.

لاهيجی  با بيان اينکه بيضايی برای نشان‌دادن اين جنگ، لباس انسانی به تن عناصر کرده است و در قالب شخصيت‌های ملموس آن‌ها را توصيف کرده است، می‌گويد: «قهرمانان، چهره‌های اسطوره‌ای و سمبليک هستند که در قالب اسطوره‌ای قرار گرفتند و برای باور‌پذيرترشدن، نام انسانی دارند. مثلا يکی شده جانا و ديگری بلا دور. اما اين‌ها اصل انسانی ندارند و بيشتر سمبليک هستند به همين دليل روابط شان هم همين‌طور سمبليک است. مانند اسطوره‌هايی چون آناهيتا که وجود انسانی ندارد اما نماد آب پاک است و چهره‌ای انسانی می‌گيرد.»

به گفته لاهيجی «بيضايی تصميم دارد اين نمايش را در خارج از ايران منتشر کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.