ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ملاقات ظریف و کری در نیویورک

وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست ایران و گروه ۵+۱ با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. موضوع گفت‌وگوی یک ساعته این دو، توافق هسته‌ای و تهدیدهای داعش عنوان شد.

وزیران خارجه ایران و امریکا در حاشیه نشست ایران و گروه ۵+۱ با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. موضوع گفت‌وگوی یک ساعته این دو توافق هسته‌ای و تهدیدهای داعش عنوان شد.

جواد ظریف و جان کری، عصر یکشنبه ۲۱ سپتامبر در هتل والدورف آستوریا در نیویورک دیداری نسبتا طولانی داشته‌اند که بیش از یک ساعت طول کشیده است.

این ملاقات ابتدا بین دو وزیر خارجه صورت گرفته و با حضور معاونان آنها ادامه یافته است. ویلیام برنز و وندی شرمن از طرف آمریکا و عباس عراقچی و مجید تخت‌‌روانچی از سوی ایران، بعد از گفت‌وگوی مقدماتی ظریف و کری به این دو ملحق شده‌اند.

موضوع تهدیدهای داعش و توافق جامع هسته‌ای محور مذاکرات بوده است. دیپلمات‌های آمریکایی گفته‌اند که ظریف و کری مدتی درباره پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات اتمی و کارهای در دست انجام صحبت کرده‌اند. جان کری تاکید کرده که هفته جاری فرصتی است برای دستیابی به پیشرفت‌های بیشتر.

تمرکز گفت‌وگوهای کنونی هسته‌ای، حل اختلاف بر سر شمار نهایی سانتریفوژهایی است که ایران می‌تواند حفظ کند. مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند که برنامه‌های موشکی ایران مطلقا در دستور کار نخواهد بود.

این ملاقات پس از دیدارهای دوجانبه نمایندگان ایران و آمریکا در سطح معاونان انجام شد و از قبل در دستور کار بود.

جزییات دیگری از گفت‌وگوی دو مقام در باره داعش در دست نیست. جان کری پیش از نشست پاریس، تاکید کرده بود که ایران جایی در ائتلاف علیه داعش ندارد. او این حضور را به دلیل سیاست‌های جمهوری اسلامی در سوریه نامناسب خوانده بود.

کری اما چند روز بعد و در نشست شورای امنیت عنوان کرد که ایران هم می‌تواند سهمی در مقابله با داعش ایفا کند؛ سهمی نه لزوما نظامی.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۱ سپتامبر در گزارشی اختصاصی به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت که تهران در صورت انعطاف بیشتر قدرت‌های جهان در برابر برنامه غنی‌سازی اورانیوم، حاضر به همکاری با آمریکا در ائتلاف علیه داعش است. دیپلمات یادشده گفته بود: «آدم چیزی می‌دهد، چیزی می‌گیرد.»

جواد ظریف پیش‌ از دیدار با کری،  با سعود الفصیل، وزیر خارجه عربستان و نبیل عربی، رئیس اتحادیه عرب ملاقات کرده بود.

خبرگزاری «مهر» به نقل از ظریف می‌نویسد دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی، سرفصل تازه‌ای در روابط دو کشور خواهد بود.

ظریف و سعودالفیصل در باره بحران داعش نیز گفت‌وگو کرده‌اند.  پایگاه‌های خبررسانی ایرانی نوشته‌اند که وزیر خارجه عربستان به نفوذ و تاثیر هر دو کشور در مسائل منطقه اشاره کرده و گفته است: «می‌توانیم با آگاهی از اهمیت و حساسیت این بحران، از اشتباهات گذشته اجتناب کنیم.»

جزییات دیگری از چگونگی همکاری احتمالی ایران و عربستان در موضوع داعش منتشر نشده است. مواضع دو کشور در قبال اوضاع سوریه کاملا متفاوت است و آنها  تاکنون در جبهه‌بندی‌های عراق و مسائل فرقه‌ای و مذهبی منطقه، رقبای سرسخت یکدیگر بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.