ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«خطر آتش سوزی در میدان نقش جهان جدی است»

سازمان میراث فرهنگی ایران پول و اعتبار لازم برای شارژ کردن کپسول‌های آتش‌نشانی واقع در این مجموعه میراث جهانی را ندارد.

مقامات سازمان میراث فرهنگی ایران می‌گویند به دلیل کمبود اعتبار هیچ‌کدام از بناهای نفیس میدان تاریخی نقش جهان در اصفهان به تجهیزات ایمنی برای مقابله با آتش‌سوزی مجهز نیستند و خطر آتش این میدان را تهدید می‌کند.

ایران بودجه کافی برای پر کردن کپسول‌های آتش نشانی در میدان نقش جهان را ندارد

رئیس پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان می‌گوید سازمان میراث فرهنگی پول و اعتبار لازم برای شارژ کردن کپسول‌های آتش‌نشانی واقع در این مجموعه را ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا خطابخش گفت برای ایمن کردن بناهای این میدان در مقابل آتش، امکانات و وسایل مورد نیاز خریداری شده ولی راه‌اندازی نشده است. اکنون فقط در مسیر بازار اصلی نقش جهان امکانات آتش نشانی وجود دارد که به شارژ مجدد نیاز دارد اما اعتباری برای شارژ مجدد در اختیار نیست.

به گفته این مدیر ارشد در سازمان میراث فرهنگی، آخرین باری که کپسول‌های آتش نشانی در میدان نقش جهان شارژ شده‌اند حدود سال ۱۳۹۰ بوده است. او می‌گوید اکنون باید حساب شود چقدر اعتبار برای این کار نیاز است. با این حال برای ایمنی میدان تنها کاری که شده نصب کپسول آتش نشانی در بناهای این میدان است که کافی نیست.

به گفته خطابخش هیچ تمهیدی برای زلزله اندیشیده نشده و حتی یک سوله برای مواقع بحران نیز در نزدیکی میدان ایجاد نشده است.

آمادگی اندک در برابر خطرات

به غیر از میدان نقش جهان، اکثر بناها و مجموعه‌های تاریخی ایران در برابر آتش و حوادث دیگر ایمن نیستند.

موزه محوطه میراث جهانی «شهر سوخته» آتش گرفت

در خرداد ماه سال‌جاری، موزه باستا‌ن‌شناسی «شهر سوخته» واقع در ۶۰ کیلومتری شهر زابل دچار حریق شد و در آتش سوخت. آتش‌سوزی به دلیل اتصال سیم‌های برق آغاز شد و بخش‌هایی از موزه دچار آسیب جدی شد و آمفی تئاتر آن به طور کامل در آتش سوخت.

شهر سوخته در سال ۱۳۹۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پس از آن فرهاد عزیزی، مدیر امور پایگاه‌های میراث جهانی در سازمان میراث فرهنگی، از لزوم تشکیل کمیته بحران ویژه میراث جهانی خبر داد و گفت: «امیدواریم ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته شود چون تا کنون ارزیابی کلی از آمادگی پایگاههای میراث جهانی در برابر بحران ها نشده است.»

او خواهان بررسی و شناسایی خطرات مختلفی شد که ممکن است هر کدام از محوطه‌های میراث جهانی ایران را تهدید کند تا نسبت به پاکإسازی عوامل تهدیدزا اقدام شود.

در سال ۱۳۹۲ نیز بخش‌های زیادی از بازار تاریخی همدان در آتش سوخت.  بازار تاریخی ماسوله نیز در آخرین روز سال ۱۳۹۱ دچار آتش‌سوزی شد و بخش‌هایی از آن از بین رفت.

فقدان طرحی جامع برای حفاظت بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی، رعایت نکردن نکات ایمنی و همچنین کمبود امکانات لازم برای مقابله با آتش و حوادث دیگر این مجموعه‌ها را به مکان‌هایی بسیار آسیب‌پذیر تبدیل کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.