ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایشگاه کتاب با طعم مارش نظامی و رژه نیروهای مسلح

نمایشگاهی از کتاب‌هایی درباره جنگ با مارش نظامی و رژه یگان‌های مسلح گشایش پیدا کرد. وزارت ارشاد ۶۰۰ میلیون تومان به ناشران اینگونه آثار کمک کرده است.

پنجمین نمایشگاه کتاب «دفاع مقدس» صبح امروز، پنجشنبه ۳ مهر در باغ «موزه دفاع مقدس» با مارش نظامی و رژه یگان‌های نیروهای مسلح آغاز به کار کرد.

حسن فیروزآبادی (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح) در نمایشگاه کتاب‌های مورد وثوق «رهبر»

حسن فیروزآبادی (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح)، محمد رضا نقدی (رئیس سازمان بسیج مستضعفین) و جمعی از فرماندهان سپاه و بسیج و نویسندگان و ناشران و پدیدآورندگان کتاب‌های جنگی – تبلیغی در این مراسم شرکت داشتند. این نمایشگاه تا ۱۱ مهرماه به کار خود ادامه می‌دهد.

ادبیات موسوم به «دفاع مقدس» گونه‌ای از ادبیات دولتی با یک سویه تبلیغی است که به خطرات و خاطرات گروهی از رزمندگان «مکتبی» ایرانی در سال‌های جنگ هشت ساله می‌پردازد. نمایشگاه کتاب «دفاع مقدس» هم در نخستین هفته سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق که در تقویم ایرانی از آن به عنوان «هفته دفاع مقدس» یاد می‌شود، شروع به کار می‌کند.

کتاب‌هایی قطور با تیراژهایی انبوه و با کیفیت ادبی نازل

به گفته علی فضلی، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین هدف از برگزاری این نمایشگاه عمل کردن به دستورات رهبری جمهوری اسلامی در زمینه زنده نگه داشتن این گونه از ادبیات دولتی و تبلیغی است. در این نمایشگاه بیش از پنج هزار عنوان کتاب، از سوی ۱۴۵ ناشر، در مساحتی برابر با پنج هزار متر مربع عرضه می‌شود. بخشی به کتاب‌هایی اختصاص دارد که رهبر بر آن‌ها تفریظ نوشته است. از کشورهای بحرین و لبنان هم ناشرانی به این نمایشگاه دعوت شده‌اند. قرار است از ۲۰ کتاب رونمایی شود و ۲۰ نشست هم برگزار گردد.

یکی از مشکلات کتاب‌های جنگی این است که هردم بر قطر و تعداد آنان افزوده می‌شود، اما با وجود حمایت نهادهای فرهنگی وابسته به بیت رهبری، سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان و همچنین وزارت ارشاد، کیفیت ادبی این آثار در این سال‌ها ارتقا پیدا نکرده و خوانندگان کتاب هم با محو شدن خاطره جنگ هشت ساله به این نوع کتاب‌ها بی‌اعتنا می‌شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی در این‌باره گفته است: «بعضى از این آثار مشترى پیدا نمی‌کند. این به خاطر مایه‌‏هاى کم هنرى است که به خرج داده می‌شود و در یک اثر به کار می‌رود و طبعاً طالب پیدا نمی‌کند. بنابراین در این زمینه هرچه بتوان کار کرد، هرچه بتوان سرمایه‌‏گذارى مالى و مدیریتى کرد، جا دارد.»

قرار است از ۲۰ کتاب رونمایی و ۲۰ نشست برگزار شود

همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد خبر داده است که هیأت انتخاب کتاب در این وزارتخانه سال گذشته ۲۷۷ عنوان کتاب با موضوع «دفاع مقدس» در تعداد نزدیک به ۶۰ هزار جلد به ارزش تخمینی ۶۰۰ میلیون تومان را از ناشران خریده است. انتشارات سوره مهر که زیر نظر حوزه تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند، از مهم‌ترین و قدرتمندترین ناشران این‌گونه آثار است.

حسن فیروزآبادی در سخنانی که در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه کتاب «دفاع مقدس» ایراد کرد، گفت: «رهبر عزیز ما حضرت امام خامنه‌ای سفارش زیادی درباره کتاب و کتابخوانی فرموده‌اند. بنابراین کسانی که تمایل به فهمیدن، دانستن، کسب دانش، پیشرفت و رشد و پیوستن به معنویات را دارند و علاقه‌مند به هر کدام از این‌ها هستند، می‌بایست رفیق کتاب باشند.»

او سپس کتاب را به دو گروه «کتاب خوب و کتاب بد» تقسیم کرد و گفت: « کتاب خوب دریا دریا نور است و علم رشد و عزت و تعالی است. کتاب بد هم شیطانی است و پاره‌ای از سم کشنده‌ای که دنیای انسان را سیاه می‌کند و آخرت او را آتش می‌زند.»

فیروزآبادی گفت: «لازم نیست همه کتاب‌ها را مطالعه کنید، بلکه گاهی یک کتاب و بعضاً یک سطر از یک کتاب، گره‌های زندگی انسان را باز می‌کند و راه تعالی را به او نشان می‌دهد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ادبیات دفاع مقدس؛ روایت فتحی که جز شکست نیست کاوه کوهیار | Aleborzma's Blog

    […] پنجمین نمایشگاه کتاب «دفاع مقدس»، نه با حضور نویسندگان سر‌شناس و مستقل ایرانی، بلکه با […]

  • سعید

    گویا هر کشوری حد اقل به یک جنگ بزرگ نیاز دارد تا در آن جوانان نارشید خود را قربانی کند و بعد سالهای سال تاج گل بر قبرشان بگذارد و از خامی ها و باورهای کودکانه آنها قصه ها بسراید و به همت و غیرت خود ببالد. داستان کودکی فریب خورده که خود را به زیر تانک انداخت تا آن را با نارنجکی منفجر کند( وقطعا موفق هم نشده) در حالیکه ده ها هزار ملای و مکلای ضخیم و نازک و مفت خور و ترسو در کشور مشغول چپاول این سرزمین بودند می تواند مضمون خوبی برای یک نویسنده باشد. روایت است که از ملایی پرسیدند چرا فرزند شما به جبهه نمی رود. جواب داد کمیسیون پزشکی گلوله را برای قلب ایشان مضر تشخیص داده .