ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد ارشاد از میراث فرهنگی: شهرهای تاریخی را حفظ کنید

با شدت گرفتن تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز، وزارت ارشاد از سازمان میراث فرهنگی خواست به وظایف قانونی خود در حفاظت از شهرهای تاریخی ایران عمل کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سازمان میراث فرهنگی خواست به وظایف خود برای حفاظت از بافت‌ها و شهرهای تاریخی ایران عمل کند.

وزارت ارشاد می‌گوید سازمان میراث فرهنگی باید به وظایفش در حفاظت از شهرهای تاریخی عمل کند

این وزارتخانه با انتقاد تلویحی از این معاونت ریاست جمهوری در ایران اعلام کرد سازمان میراث فرهنگی باید اقدام جدی در این زمینه به عمل آورد و مسئولان عمرانی کشور باید توجه کنند به بهانه نوسازی و بهسازی لطمه‌ای به آثار تاریخی وارد نکنند.

به گفته حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعرض به اماکن و محیطهای باستانی قدیمی که جزئی از میراث فرهنگی کشور ما محسوب می شوند، امر زیبنده‌ای نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نوش آبادی گفت این‌که اخیرا شاهد هستیم برخی نهادها بدون هماهنگی و ضابطه اقدام به تخریب و بهره‌برداری از اماکن تاریخی می‌کنند، حرکتی مثبت نبوده و باید با این افراد که خودآگاه و ناخودآگاه متعرض به این محیط ها می شوند برخورد شود.

او افزود ارگان ها و نهادهایی که بی محابا اقدام به تخریب می کنند باید بدانند که به فرهنگ کشور آسیب می زنند.

تخریب‌های گسترده در بافت تاریخی شیراز

در هفته‌های اخیر تخریب خانه‌‌های تاریخی در مرکز شهر شیراز شدت گرفته است. قدمت بسیاری از این خانه‌‌ها به دوران ایلخانی و بعضی دیگر به زندیه می‌رسد. این تخریب‌ها برای توسعه طرحی است که قرار است حرم «شاهچراغ» را گسترش دهد و فضایی برای طرح «حرم تا حرم» ایجاد کند.

بسیاری از خانه‌های با ارزش تاریخی در شیراز برای طرح توسعه حرم شاهچراغ تخریب می‌شوند

با افزایش دامنه تخریب‌ها در شیراز، گروهی از دانشگاهیان ایران با انتشار بیانیه‌ای خواهان توقف فوری این اقدامات شدند. دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز ضمن محکوم کردن تخریب‌های اخیر در شیراز و دیگر شهرها‌، آن را ضربه‌ای جبران ناپذیر به فرهنگ معماری ایرانی اسلامی قلمداد کرده و از مسئولین امر توقف عاجل عملیات تخریب در بافت تاریخی شیراز و دیگر شهرهای کشور وهمچنین پیگیری حقوقی عاملان این تخریب‌ها را درخواست کرد.

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در پنج نامه جداگانه به دفتر رهبر ایران، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان حرم احمد بن موسی در شیراز، توقف فوری روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شد.

سازمان میراث فرهنگی می‌گوید طرح توسعه حرم  شاهچراغ تا کنون به تصویب این سازمان نرسیده و اجرای آن باید برابر ضوابط سازمان میراث فرهنگی و متضمن حفظ هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهر باشد.

با این‌حال تولیت شاهچراغ در شیراز می‌گوید برای طرح توسعه حرم مجوز‌های لازم را دارد. محسن اسماعیل‌پور، مدیر این تولیت به خبرگزاری ایسنا گفت که شبستانی که در حال احداث است یکی از بزرگ‌ترین شبستان‌ها در ایران خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان مستقل معتقدند تعلل و بی‌عملی سازمان میراث فرهنگی راه را برای یکی از گسترده‌ترین تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز باز کرده است.

در همین زمینه، مصطفی امیری، فرماندار شیراز به فعالان میراث فرهنگی که مخالف تخریب بافت تاریخی این شهر هستند، هشدار داد و گفت: «طرح مصوب ۵۷ هکتاری حرم مطهر حضرت شاهچراغ، دارای مجوزهای قانونی است و هیچ کس اجازه ندارد در مقابل اجرای این طرح مانع‌تراشی کند.»

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز نیز با دفاع از تخریب این خانه‌های تاریخی گفته است: «اگر میراث فرهنگی رجزخوانی کند و لشکر راه بیندازد و بگوید که ما باید این بافت با تمام کوچه پس کوچه‌ها را حفظ کنیم یعنی اینجا مرکز معتادان و فسق و فجور شود و اجازه توسعه حرم به کسی ندهیم و راه دسترسی را ببندیم، باید گفت که این خواب تعبیر ندارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.