ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم انتقال قدرت به دولت جدید افغانستان برگزار شد

بعد از ماه‌ها مناقشه بر سر نتیجه انتخابات افغانستان، قدرت به اشرف غنی احمد زی تحویل داده شد. این مراسم با تدابیر شدید امنیتی در کابل برگزار شد.

بعد از ماه‌ها مناقشه بر سر نتیجه انتخابات افغانستان، سرانجام قدرت به اشرف غنی احمد زی تحویل داده شد.

امروز دوشنبه هفتم مهر، پس از تحویل قدرت از سوی حامد کرزی به احمدزی به عنوان رئیس جمهوری جدید، عبدالله عبدالله به عنوان رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی معرفی شد.

در مراسمی که صبح امروز به همین مناسبت برگزار شد، اشرف غنی احمدزی به عنوان رئیس جمهوری افغانستان سخنرانی کرد. این مراسم با تدابیر شدید امنیتی در کابل و در ارگ ریاست جمهوری با حضور ۱۴۰۰ میهمان داخلی و خارجی برگزار شد.

احمد زی در سخنرانی خود با تاکید بر نقش جامعه جهانی بر نیاز این کشور به کمک جامعه به تسلیح و تجهیز نیروهای امنیتی،‌ افزود افغانستان از کمک جهانی برای تقویت این نیروهای استفاده خواهد کرد.

او وعده داد که افغانستان را به چهارراه آسیا و پل در منطقه تبدیل خواهد کرد.

اشرف غنی در بخشی از سخنان خود گفت: «باور ما این است که موقعیت جغرافیایی افغانستان، کشور ما را به کشوری تجارتی تبدیل کند. معادن می تواند افغانستان به کشوری صنعتی تبدیل کند.»

او با تاکید بر توسعه انسانی، که پایه توسعه اقتصادی است، خروج نیروهای انسانی از این کشور را فاجعه خواند.

اشرف غنی در سخنرانی خود گفت: «ما فساد اداری را تحمل نخواهیم کرد. برای دفع علل پدیده شوم فساد اقدامات همه جانبه خواهیم کرد.»

اشرف غنی به صلاحیت‌های رئیس جمهوری به عنوان رئیس قوای سه گانه دولت اشاره کرد و در عین حال افزود که تداخل کاری و موازی کاری بین وزارتخانه ها و دیگر نهادهای دولتی نباید صورت بگیرد.

او در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت قضائی این کشور اشاره کرد و گفت: «دادگاه عالی افغانستان باید در ظرف یک ماه تمام دادگاه ها و قضات را بر اساس اصول مکافات و مجازات ارزیابی کند.»

رئیس جمهوری افغانستان گفت که از تمام صلاحیت‌های خود برای اصلاح نظام قضایی استفاده خواهد کرد.

اشرف غنی تاکید کرد که زمینه‌سازی برای برگزاری لویه جرگه انجام خواهد شد که این مجلس می‌تواند قانون اساسی را تغییر دهد.

او  همچنین به ثبات در منطقه اشاره کرد و گفت با کشورهای همسایه برای ایجاد امنیت در منطقه همکاری می‌کند.

رئیس جمهوری جدید افغانستان در سخنرانی امروز مراسم تحلیف، بار دیگر بر ایجاد «تحول» در حکومت آینده که یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی او بود تاکید کرد و گفت: «ما مصمم هستیم تا پاسخگو باشیم.»

اشرف غنی احمدزی از حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت خود اظهار سپاسگزاری کرد. او به زبان ازبکی به مهمانان این مراسم خوش آمد گفت. همچنین، معاون اول او، عبدالرشید دوستم از قوم ازبک انتخاب شده است.

در این مراسم عبدالله عبدالله نیز به همراه دو معاونش سوگند وفاداری خوردند.

عبدالله عبدالله نیز در بخشی از سخنان خود به سیزده سال قبل اشاره کرد که «نخستین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» از ربانی به کرزی صورت گرفت. او گفت: «در سیزده سال گذشته آقای کرزی زمام قدرت را به دست داشت باید سپاسگزار او باشیم. از جامعه جهانی نیز باید به خاطر کمک‌های‌شان سپاسگزاری کنیم. از نیروهای امنیتی نیز باید برای دفاع حاکمیت افغانستان و مردم این کشور نیز قدردانی می کنم.» او برای موفقیت حکومت وحدت ملی تحت ریاست اشرف غنی احمدزی ابراز امیدواری کرد.

عبدالله عبدالله  در سخنرانی خود بر تعهدات خود و احمد زی برای «صلح، تامین امنیت، حاکمیت قانون، اصلاحات اداری، اصلاحاتی در قانون اساسی» تاکید کرد.

ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان، از تاریخ ۲۵ سنبله سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود که تا ۱۴ میزان ادامه یافت.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی روز شنبه شانزدهم حمل/فروردین ماه امسال برگزار شد اما در دور اول هیج  کد ام از دو نامزد اصلی پیروز نشدند. عبدالله عبدالله با ۴۵ درصد رای و اشرف‌غنی احمدزی با ۳۱.۵۶ درصد رای به دور دوم راه یافتند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۲۴ جوزا/خرداد برگزار شد و بر اساس اعلام نتایج، اشرف غنی  بیش از ۵۶ درصد و عبدالله  عبدالله کمتر از ۴۴ درصد آرا را به دست آوردند.

عبدالله عبدالله به  شدت به نتایج اعلام شده اعتراض و شائبه تقلب در انتخابات را مطرح کرد. با ایجاد بحران سیاسی در افغانستان،  جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به کابل رفت تا با دو نامزد ریاست جمهوری مذاکره کند. در نهایت این دو نامزد توافق کردند که صد در صد آرا بررسی شود و  بر سر شکیل دولت وحدت ملی تفاهم کردند.

سرانجام ۳۰ سنبله/ شهریور، موافقت‌نامه تکشیل دولت وحدت ملی امضا شد و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، اشرف غنی احمدزی را رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله را رئیس اجرایی کشور اعلام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.