ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شرق اندوه»؛ تک‌نوازی‌های تارا کمانگر

پانته‌آ بهرامی - به تازگی آلبومی از تک‌نوازی‌های تارا کمانگر، هنرمند ایرانی مقیم آمریکا منتشر شده. با او درباره این آلبوم گفت‌و‌گو کرده‌ام.

آلبوم جدید تک‌نوازی تارا کمانگر (نوازنده پیانو) «شرق اندوه» نام دارد. این آلبوم یک هفته پس از انتشارش در فهرست ۲۰ آلبوم پرفروش موسیقی کلاسیک شرکت «آی تونز» در آمریکا قرار گرفت. «شرق اندوه» در برنامه رادیویی موسیقی کلاسیک نیویورک هم پخش شد و لقب «آلبوم هفته» را گرفت.

تارا کمانگر، هنرمند ایرانی

نام آلبوم «شرق اندوه» برگرفته از مجموعه شعری از سهراب سپهری است. برخی از قطعات این آلبوم را تارا کمانگر ساخته و برخی دیگر از قطعات، ساخته آهنگسازان ارمنی، روس و ایرانی است. برای مثال قطعه «تنهایی» برگرفته از مجموعه مینیاتور ساخته امین‌الله حسین و در تجلیل از اشعار عمر خیام است.

قطعه کمتر شنیده شده، «باله اسپارتاکوس» ساخته آرام خاچاطوریان، آهنگساز ارمنی روس‌تبار یکی دیگر از قطعات انتخابی آلبوم «شرق اندوه» است. این قطعه را متیو کامرون، آهنگساز پرآوازه نیویورکی ضبط کرد و بر روی یوتیوب گذاشت و تارا کمانگر بدون داشتن نت آن را اجرا کرد که این امر کامرون را شگفت‌زده کرد.

ساز تخصصی تارا کمانگر پیانوست، ولی از چهار سال پیش که با گروه کیوسک و محسن نامجو همکاری‌اش را آغاز کرد، ویلون هم می‌نوازد. همچنین موسیقی فیلم «فی فی از خوشحالی زوزه می‌کشد» را تارا کمانگر ساخته است.

ویدئو: «شرق اندوه» تارا کمانگر


او که در باغ انجیری در شهر «مرسد» درکالیفرنیا بزرگ شده، اکنون در نیویورک زندگی می‌کند. پدرش موسیقی را نزد حسن کامکار در سنندج آموخته. مادرش نیز پیانیست متبحری است که در ایران متولد شده اما در آلمان پرورش پیدا کرده. تارا با اینکه هرگز به ایران نرفته، اما دلبسته فرهنگ ایرانی است.

او دارای لیسانس مردم‌شناسی اجتماعی از دانشگاه هاروارد و فوق لیسانس رشته موسیقی از کالج سلطنتی هنری لندن است.

تارا کمانگر هم‌اکنون در تور آمریکا همراه با گروه کیوسک است و ویلون می‌نوازد و در ۹ دسامبر ۲۰۱۴ هم در دانشگاه استنفورد کنسرت تک‌نوازی پیانو خواهد داشت.

با او درباره آلبوم «شرق اندوه»، علاقه‌ها و دلمشغولی‌هایش گفت‌و‌گویی انجام داده‌ام. در این گفت‌و‌گو برخی قطعات «شرق اندوه» را هم می‌توانید بشنوید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شقایق کمالی

    منظور از مایکروتون نت پایین نیست بلکه فواصل ربع پرده است که از ویژگیهای مهم موسیقی ایرانی است. این فواصل را همانطور که خانم گمانگر یاد آوری میکنه روی پیانو نمی توان نواخت اما با ساز ویولن قابل اجرا هستند. شقایق کمالی - آلمان

  • هومن خلعتبری

    سلام ممنون از مصاحبه و خبر انتشار این سی دی . باید تهیه کرد و مطمئناً جالب هست . احتمال میدم مترجم فارسی در ترجمه صحبتهای ایشون ( در قسمت 40.38 ) ؛ کلمه Repertoire / رپرتوآر ؛ ( به معنی قطعات موسیقی و لیست کاری موسیقی ) رو به اشتباه ؛ رپراتور ( به معنی تعمیرکار وسایل ) ترجمه و بیان کرده ! به هرحال موفق باشید , خیر پیش ! هومن خلعتبری / اتریش www.facebook.com/khalatbari.hooman