ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رکورد جهانی مرگ پناهجویان در دریا شکسته شد

بیش از سه هزار نفر از پناهجویانی که در سال جاری میلادی سعی در عبور از دریای مدیترانه داشتند کشته‌ شده‌اند.این رقم دو برابر رکورد قبلی در سال ۲۰۱۱ است.

بیش از سه هزار نفر از پناهجویانی که در سال جاری میلادی سعی در عبور از دریای مدیترانه داشتند کشته‌ شده‌اند.

این رقم دو برابر بیشتر از رکورد قبلی است که در سال ۲۰۱۱ میلادی ثبت شده بود.

اروپا خطرناک‌ترین مقصد پناهجویان است

«سازمان بین‌المللی مهاجرت» یا IOM که این آمار جدید را منتشر کرده است می‌گوید اروپا خطرناک‌ترین مقصد برای مهاجران غیرقانونی است که سعی می‌کنند با عبور از دریای مدیترانه خود را به یکی از کشورهای غربی برسانند. از بیش از ۴ هزار مرگ پناهجویان در سرتاسر جهان‌ که در سال‌جاری گزارش شده است، ۷۵ درصد آن مربوط به کسانی بوده که سعی کرده‌اند از این راه خود را به قاره اروپا برسانند.

«سازمان بین‌المللی مهاجرت»در گزارش جدید و ۲۱۶ صفحه‌ای خود می‌گوید از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون بیش از ۴۰ هزار پناهجو در مسیرهای خطرناک مهاجرت جان خود را از دست داده و از این میان ۲۲ هزار نفر از آ‌نان در حال مهاجرت به اروپا بوده‌اند.

به گفته ویلیام لاسی سوینگ، رییس این سازمان، اینک زمان آن رسیده تا بیش از شمردن جنازه‌ها و آمار کشته‌شدگان، اقدامی جدی برای متوقف کردن خشونت علیه این انسان‌های بی‌پناه صورت گیرد.

این گزارش جدید به فاصله اندکی از خبر غرق کردن بیش از ۵۰۰ نفر پناهجو در دریای مدیترانه توسط قاچاقچیان انسان منتشر شده است. این گروه ۵۰۰ نفره از پناهجویان در بندری در مصر سوار بر قایق شده بودند تا خود را به اروپا برسانند اما قاچاقچیان انسان در میانه راه قایق آن‌ها را در آب غرق کردند. تنها ۱۱ نفر از آن‌ها نجات یافته‌اند.

پناهجویانی که زنده پیدا شدند، اعلام کردند در میان آن ۵۰۰ نفر حداقل ۱۰۰ کودک نیز بوده که همه آن‌ها در آب غرق شده‌اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد کشتن این گروه را «قتل عام» نامید و از مصر و کشورهای اروپایی خواست به سرعت در این زمینه تحقیق و مرتکبان را دستگیر و محاکمه کنند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل غرق کردن پناهجویان را قتل عام نامیده است

پناهجویان در بندر دمیاط در مصر سوار قایق شده‌ بودند و قاچاقچیان در عرض چهار روز، سه بار قایق آن‌ها را عوض کردند. بار آخر، قاچاقچیان آن‌ها را مجبور کردند سوار قایق بسیار کوچکی شوند، اما پناهجویان به شرایط بد قایق اعتراض کردند. در این زمان، قاچاقچیان با واژگون کردن قایق، تمام این ۵۰۰ نفر را در آب‌های مدیترانه به حال خود رها کردند تا غرق شوند.

گمان می‌رود مقامات محلی در مصر با قاچاقچیان انسان در این بندر برای سوار کردن پناهجویان به قایق تبانی کرده باشند.

کمتر از یک سال پیش نیز غرق شدن دو قایق دیگر از پناهجویان در حوالی جزیره لامپدوزا در ایتالیا بیش از ۴۰۰ کشته برجای گذاشت.

به این ترتیب اکنون با گذشت ۹ ماه از سال ۲۰۱۴ میلادی، رکورد مرگ و میر پناهجویان در دریای مدیترانه شکسته شده است.

بیشترین آمار مربوط به کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در سال ۲۰۱۱ بود. تحولات سیاسی و اجتماعی در کشورهای عربی که به «بهار عربی» موسوم شد، موج جدیدی از پناهجویان را به آب‌های مدیترانه سپرد.

غرق شدن پناهجویان در سال ۲۰۰۷ حدود ۶۳۰ نفر بوده است. افزایش این تعداد بسیار نگران کننده توصیف شده و نشان‌دهنده آن است که  افراد بیشتری به دلایل مختلف نیاز دارند خود را به اروپا برسانند. وضعیت دشوار جنگی در خاورمیانه و در کشورهایی مانند سوریه، عراق و فلسطین یکی از دلایل افزایش تعداد مهاجران است.

در سمت دیگر جهان نیز ۶۰۰۰ نفر بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۳ که قصد عبور از مکزیک و ورود به آمریکا را داشتند ناپدید شده و از بین رفته‌اند.

سالانه حدود ۱۰۰ مهاجر غیرقانونی که قصد ورود به استرالیا را دارند نیز در اقیانوس غرق می‌شوند.

«سازمان بین‌المللی مهاجرت» می‌گوید آمار واقعی مرگ و میر پناهجویان باید بسیار بالاتر از این ارقام باشد، اما به دلیل آن‌که بسیاری از آن‌ها در نقاط دور افتاده می‌میرند و مرگ آن‌ها نیز گزارش نمی‌شود، نمی‌توان با قاطعیت در مورد آن اظهار نظر کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.