ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

راه‌اندازی نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند در ایران

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که نخستین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند وب‌سایت‌های مختلف در ایران راه‌اندازی شد.

مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که نخستین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند وب‌سایت‌های مختلف در ایران راه‌اندازی شد. این نرم‌افزار، در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را به پایان رسانده و در چندین سازمان و نهاد برای سانسور وب‌سایت‌های مختلف راه اندازی شده است.

حساسیت حکومت ایران در زمینه دسترسی آزاد کاربران به فضای مجازی و تبادل آزاد اطلاعات با کنترل شدید سایت‌ها و فیلتر کردن آنها صورت می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس، نرم‌افزار «فیلترینگ هوشمند تصویر، فیلم و متن»، به منظور بهره‌گیری از خدمات شبکه جهانی اینترنت در چهارچوب اصول حکومت اسلامی و به تعبیر و تاکید مرکز ملی فضای مجازی، «برنامه‌ریزی برای صیانت از آسیب‌های ناشی از آن»، راه‌اندازی شده است.

با نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند، تشخیص محتوای وب‌سایت‌های مختلف و اعمال سانسور بر آن دسته از صفحاتی که از سوی مرکز ملی فضای مجازی دارای «محتوای نامناسب» خوانده شده‌اند، بدون نیاز به بستن کل دامنه ممکن می‌شود. به عبارت دیگر در این نرم‌افزار به دلیل امکان تغییر در جزئیات مختلف صفحات، سانسور صرفاً بر صفحاتی اعمال می‌شود که محتوای آن از دیدگاه حکومت اسلامی نامناسب تشخیض داده می‌شود و نیازی به بستن کل دامنه نیست.

بر اساس این گزارش، از دیگر ویژگی‌های این طرح، این است که سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات می‌توانند این نرم افزار را به طور مستقل به کار بگیرند.

طرح فیلترینگ هوشمند با همکاری مشترک پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان تبلیغات اسلامی (مؤسسه اطلاع‌رسانی تبیان) در چندین مرکز داخل کشور و همزمان به عنوان یک طرح صادراتی در خارج از کشور راه‌اندازی شده است و مراحل بعدی این طرح در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

علاوه بر این حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز هشتم مهرماه به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفته است که اين وزارتخانه، «رسانه‌های غيرشفاف» را فيلتر خواهد کرد.

بر این اساس قرار است، پنج وب‌سايت غيرقانونی که برای جناح‌های مختلف فعاليت می‌کنند نيز در آينده‌ای نزديک فيلتر شوند. معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نام این پنج وب‌سایت را مطرح نکرده است.

وی با اشاره به اينکه پنج هزار سايت بدون مجوز در فضای مجازی در حال فعاليت هستند، لزوم ساماندهی آنها را مورد تاکيد قرار داده است.

حساسیت حکومت ایران در زمینه دسترسی آزاد کاربران به فضای مجازی و تبادل آزاد اطلاعات با کنترل شدید سایت‌ها و فیلتر کردن آنها صورت می‌گیرد.

افزایش سرعت اینترنت در ایران در سال جاری با مخالفت‌ نیروهای سنتی نیز روبه‌رو شده است

اکنون بسیاری از وب‌سایت‌های اینترنتی در ایران فیلتر هستند و تنها راه ورود به آنها استفاده از فیلترشکن است. بدین ترتیب در حالی که کاربران در تلاش برای ورود به وب‌سایت‌های دلخواه دچار مشکل‌اند، پیدا کردن راه‌های جایگزین یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آنهاست و در این راه دستیابی به جدیدترین نرم‌افزارهای مقابله با فیلترینگ به یک تلاش روزانه تبدیل شده است.

علاوه بر این موضوع افزایش سرعت اینترنت در ایران این روزها با مخالفت‌ نیروهای سنتی نیز روبه‌رو شده است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع دینی شیعه، روز سوم شهریورماه در پاسخ به یک استفتا ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در ایران را خلاف شرع و موازین اخلاق دینی دانست.

مکارم شیرازی، ضمن اشاره به «آسیب‌های» یادشده گفته بود: «با عنایت به این‌که مجوزهای قانونی برای این کار گرفته نشده و مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی جایز نیست و با توجه به این‌که شبکه ملی اطلاعات که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند فراهم نشده، به یقین اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر، کاری برخلاف شرع و خلاف موازین اخلاقی و انسانی است.»

کمیسیون فرهنگی مجلس ایران روز ششم شهریورماه سال جاری، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را فراخواند تا درباره پیامدهای افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت توضیح دهد. یک عضو این کمیسیون گفت اگر این روند ادامه یابد وزیر ارتباطات استیضاح خواهد شد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این نگرانی‌ها اعلام کرد که بخش ارسال عکس و تماس تصویری تا زمان تهیه «پیوست فرهنگی» مسدود است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در خردادماه سال گذشته درباره اینترنت پرسرعت گفته بود: «ما در شرایطی هستیم که محقق و دانشجوی ما می‌خواهد از اینترنت استفاده کند و در شأن مردم ما نیست که ساعت‌ها در اینترنت منتظر اطلاعات باشند.»

چندی پیش محمود خسروی، معاون وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد که از سال گذشته تاکنون سه میلیون نفر در سطح کشور به استفاده‌کنندگان اینترنت پرسرعت اضافه شده‌اند.

سازمان ملل متحد در نظر دارد حق دسترسی به اینترنت را به‌عنوان حق دسترسی به ارتباطات حداقلی و سرویس‌های اطلاع‌رسانی از زمره حقوق اساسی بشر بشمارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسین

    ظاهرا اینها از داعش بدترند.فقط نتانیاهو ذات پلید اخوندها را درک کرده.اینها میخوان مردم گاو بار بیان