ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعزام ۱۲ هزار سرباز ناتو به افغانستان

یک روز پس از مراسم تحلیف رییس جمهور افغانستان، این کشور معاهده امنیتی با ناتو را امضاء و مصونیت قضایی سربازان ناتو را تضمین کرد. هم‌زمان ناتو اعلام کرد سرباز به افغانستان اعزام می‌کند.

تنها یک روز پس از مراسم تحلیف اشرف احمد غنی زی، رییس جمهور افغانستان، این کشور معاهده امنیتی با ناتو و آمریکا را امضاء و مصونیت قضایی سربازان آمریکایی و ناتو را تضمین کرد. هم‌زمان ناتو اعلام کرد که ۱۲ هزار سرباز به افغانستان اعزام می‌کند.

اعزام ۱۲ هزار سرباز ناتو به افغانستان

این سربازان قرار است برای تأمین امنیت افغانستان و آموزش ارتش و نیروهای امنیتی این کشور تا ژانویه ۲۰۱۵ به افغانستان اعزام شوند. ابتدا گفته شده بود که ناتو فقط تعدادی از مستشاران نظامی‌اش را برای تعلیم و تسلیح نیروهای امنیتی افغانستان به این کشور اعزام می‌کند، اما ژنرال هانس لو‌تر دومروزه، امروز، سه‌شنبه ۳۰ سپتامبر به خبرگزاری آلمان گفت که از بین ۱۲ هزار سربازی که ناتو به افغانستان می‌فرستد، فقط ۱۴۰۰ نفر آنان به عنوان مستشار و مشاور نظامی، مسئولیت آموزش سربازان افغانستانی را به عهده خواهند داشت.

ژنرال هانس لو‌تر دومروزه که در حال حاضر فرماندهی پادگان ناتو در شهر برونسوم در هلند را به عهده دارد، بر سازماندهی و نقل و انتقال ۱۲ هزار سرباز ناتو به افغانستان نظارت خواهد داشت.

به گفته این ژنرال ناتو فعلاً ۴۰ هزار سرباز ناتو تحت پوشش نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در افغانستان حضور دارند. ناتو در نظر دارد به تدریج از تعداد سربازانش در افغانستان بکاهد و اعلام کرده که تا سال ۲۰۱۷ کلیه سربازانش را از این کشور خارج خواهد کرد.

پیمان‌نامه امنیتی بین آمریکا، ناتو و افغانستان

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان و جیمز کانینگهام، سفیر آمریکا در کابل پس از امضای پیمان‌نامه امنیتی

تنها یک روز پس از مراسم تحلیف اشرف احمد غنی زی، رییس جمهور افغانستان، این کشور معاهده امنیتی با ناتو و آمریکا را امضاء کرد. این سند ناظر بر چگونگی حضور ناتو و آمریکا در افغانستان است.

پیمان‌نامه امنیتی بین آمریکا، ناتو و افغانستان با حضور اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری جدید افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائی این کشور و عده‌ای از مقامات دولتی افغانستان به امضای محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان و جیمز کانینگهام، سفیر آمریکا در کابل رسید.

در این پیمان‌نامه آمریکا و ناتو متعهد شده‌اند که حریم زندگی شهروندان افغانستانی را محترم بشمرند و از ورود به اماکن مقدس و مساجد خودداری کنند. در مقابل دولت افغانستان هم آن‌ها را از مصونیت قضایی برخوردار کرده است.

این معاهده تا سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد و در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی به خاطر مصونیت قضایی سربازان آمریکایی و بستگانشان در افغانستان، مورد مناقشه بود. هنگام اشغال عراق، ناتو چنین پیمان‌نامه‌ای را به دولت این کشور پیشنهاد داد، اما دولت عراق مخالفت کرد و آمریکا هم عده زیادی از سربازانش را از خاک عراق خارج کرد. امضای این پیمان‌نامه پیش‌شرط حضور نیروهای آیساف در عراق، تسلیج و آموزش نیروهای امنیتی افغانستانی بود و نخستین بار در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۳ محتوای آن رسانه‌ای شد.

بر اساس این پیمان‌نامه آمریکا و ناتو متعهد شده‌اند چنانچه خاک افغانستان مورد تعرض یک قوای بیگانه قرار گیرد، در کنار ارتش افغانستان بمانند و از مرزهای آن دفاع کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.