ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراخوان‌‌های گسترده برای کمک به مردم کوبانی

کوبانی در اختیار داعش است هرچند کردها هنوز از مرکز آن دفاع می‌کنند. کنشگران کرد از دوشنبه ۶ اکتبر تظاهراتی در اروپا به راه انداخته‌‌اند. پارلمان هلند برای ساعاتی اشغال شد.

کوبانی در اختیار داعش است هرچند کردها هنوز از مرکز آن دفاع می‌کنند. کنشگران کرد از دوشنبه ۶ اکتبر تظاهراتی در اروپا به راه انداخته‌‌اند. پارلمان هلند برای ساعاتی اشغال شد. پلیس ترکیه تظاهرات کردها در استانبول را به هم زد.

صبح و ظهر سه‌شنبه ۷ اکتبر، جنگنده‌های ائتلاف سه موضع داعش را در حوالی کوبانی بمباران کردند اما رزمندگان کرد این حملات را دیرهنگام خوانده‌اند.

با بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به عملکرد دولت ترکیه، تعداد زیادی از کنشگران در سراسر جهان خواستار توجه به وضعیت کوبانی و مداخله جامعه جهانی در بیرون راندن شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» شده‌اند.

داعش سه نقطه شرقی کوبانی را تصرف کرده و دامنه نبرد را به جناح غربی شهر نیز کشانده است. مرکز کوبانی هنوز تصرف نشده اما ادریس نسان، سخنگوی کردها به رویترز می‌گوید: «شهر بدون تردید سقوط خواهد کرد.»

● جنگنده‌های ائتلاف، به کمک «یگان‌های مدافع خلق» شتافته و سه موضع داعش در جنوب کوبانی را بمباران کردند. اولین حمله در پیش از ظهر انجام شده و دو مورد دیگر حوالی ظهر. از تلفات این بمباران خبری در دست نیست.

● نگرانی از بروز یک قتل عام در کوبانی بالا گرفته است. داعش به سلاح‌های سنگین مجهز است و رزمندگان کرد تنها سلاح‌های دستی و سبک دارند. هنوز عده قابل توجهی از مردم در دهات اطراف کوبانی زندگی می‌کنند.

● عصمت یلماز، وزیر دفاع ترکیه می‌گوید در صورت سقوط کوبانی، ناتو از پدافند ترکیه در برابر «دولت اسلامی» پشتیبانی خواهد کرد. دست‌کم ۱۴ تانک ترکیه در اطراف کوبانی به چشم می‌خورند.

● بان‌کی مون از جامعه جهانی خواسته از هر ابزاری برای کمک و حفظ جان غیرنظامیان کوبانی استفاده کنند. عصر دوشنبه ششم اکتبر، دو هزار نفر دیگر از مردم شهر از آن گریخته و به مرز ترکیه پناه بردند.

● تجمع کردها در استانبول در بامداد سه‌شنبه ۷ اکتبر در حمایت از مردم کوبانی به خشونت کشیده شد. پلیس ترکیه با گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش به مصاف تظاهرکنندگان رفت. در شش شهر دیگر ترکیه از جمله دیاربکر، وان، سیرنک و حکاری نیز تظاهرات به درگیری با پلیس انجامید. تظاهرکنندگان در اعتراض به سیاست دولت ترکیه و عدم حمایت از رزمندگان کرد در کوبانی شعار می‌دادند. در میدان تقسیم استانبول، تظاهرکنندگان در واکنش به خشونت پلیس، سنگ پرتاب کردند.

● کنشگران کرد از روز دوشنبه ۶ اکتبر فعالیت گسترده‌ای را برای جلب افکار عمومی در شهرهای اروپایی آغاز کرده‌اند.

● شامگاه دوشنبه صدها نفر از کردهای مقیم هلند، مقر پارلمان این کشور در لاهه را چند ساعت اشغال کردند. این اقدام که به منظور جلب حمایت سیاستمداران هلندی از مردم کوبانی انجام شد، پس از گفت‌وگو با رئیس مجلس در صبح سه‌شنبه هفتم اکتبر پایان یافت. رویترز گزارش می‌دهد که تا ساعت نه صبح سه‌شنبه هنوز  صدها نفر جلوی پارلمان هلند حضور داشتند.

کنشگران کرد در پارلمان هلند

● تظاهرکنندگان کرد، ایستگاه متروی «آکسفوردٰ» در لندن را در اعتراض به ناکارائی دولت بریتانیا در قبال داعش، اشغال کردند.

● عصر دوشنبه حدود ۲۰۰ فعال کرد در فرودگاه بروکسل تجمع کردند. آنها با بستن یکی از ترمینال‌های فرودگاه، خواستار مقابله جهانی با «دولت اسلامی» بودند. سه‌شنیه ۷ اکتبر تظاهرکنندگان کرد به مقر پارلمان اروپا در بروکسل رفتند و اتحادیه اروپا را به جدیت بیشتر در مقابله با داعش فراخواندند.

● در شهر کلن و در برابر ساختمان شبکه رادیو تلویزیونی WDR هم ده‌ها کنشگر کرد در فراخوان به حمایت از مردم کوبانی دست به تظاهرات زدند. بیشتر حاضران در این تجمع را زنان تشکیل می‌دادند.

● در هامبورگ حدود ۲۰۰ نفر برای همبستگی با کردهای کوبانی جلوی شهرداری جمع شدند.

● عصر دوشنبه ۶ اکتبر بیش از ۱۰۰ نفر از کنشگران کرد در بن، در برابر ساختمان شبکه خبری «دویچه‌وله» تجمع کرده و سپس وارد آن شدند. آنها خواستار تلاش دولت آلمان برای حمایت مستمر از آوارگان کرد به ویژه زنان و کودکان بودند. این تظاهرات دو ساعت طول کشید.

● در برلین تجمعی با حضور ۶۰۰ نفر از فعالان کرد در فراخوان به حمایت از مردم کوبانی انجام شد. قرار است سه‌شنبه نیز تظاهرات بزرگ‌تری در پایتخت آلمان انجام شود.

● شهرهای دوسلدورف، مونستر، دورتموند، هانور  و برمن در آلمان نیز شاهد تظاهرات کردها بودند.

● بیش از ۱۶۰ هزار نفر از مردم روستاهای اطراف کوبانی به ترکیه پناه برده‌اند اما سیاستمداران و کنشگران کرد هشدار می‌دهند که در صورت تصرف کوبانی، خطر کشتار افراد باقی‌مانده در شهر و دهات اطراف بالاست.

● هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید جنگی بسیار طولانی علیه داعش در عراق و سوریه در پیش است. او که نامزد احتمالی انتخابات ۲۰۱۶ آمریکاست، دوشنبه در نطقی دراوتاوا گفت عملیات نظامی علیه افراطیون کاملا ضروری است اما جنگ اطلاعاتی در مورد شبکه‌های اجتماعی این گروه از حمله هوایی لازم‌تر است.

● لئون پانه‌تا، وزیر دفاع سابق آمریکا هم می‌گوید جنگی طولانی، در حد جنگ‌های سی ساله با اسلام‌گرایان در منطقه برقرار خواهد بود. پانه‌تا گفت این جنگ می‌تواند با تهدیدهای اسلامگرایان در لیبی، نیجریه، سومالی و یمن گسترش یابد.

● عملیات نظامی آمریکا علیه داعش تاکنون ۱/۱ میلیارد دلار هزینه برداشته است. تنها ۶۲ میلیون دلار برای نیروی دریایی اختصاص داده شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.