ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چنارهای خیابان ولی عصر ترمیم می‌شوند

به گفته علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، چنارهای کهنسال خیابان ولی عصر ترمیم و درختان سالم جایگزین درختان خشکیده می‌شود.

به گفته علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، چنارهای کهنسال خیابان ولی‌عصر ترمیم و درختان سالم جایگزین درختان خشکیده می‌شود.

بیش از یک دهه است که شمار زیادی از چنارهای کهنسال خیابان ولی‌عصر تهران افتاده و خشک شده‌اند

به گزارش وب‌سایت «شهروند»، علی‌محمد مختاری از انتقال چنارهای کهنسال با «بن بالا» به خیابان ولی‌عصر تهران خبر داده است. این چنارها در جای درختانی که خشک شده‌اند و جای خالی‌شان میان ردیف چنارهای بلندترین خیابان تهران پیداست، کاشته می‌شوند.

بیش از یک دهه است که شمار زیادی از چنارهای کهنسال خیابان ولی‌عصر تهران افتاده و خشک شده‌اند و حالا این خیابان که بلندترین خیابان خاورمیانه و به همین چنارها نیز شهره است، به جز در قسمت شمالی‌ آن، از محدوده چهارراه پارک وی به بالا، زیبایی خود را از دست داده است.

مختاری که روز ۱۸ مهر برای ارائه گزارشی درباره وضعیت فضای سبز تهران به شورای شهر آمده بود، درباره جزئیات طرح ساماندهی درختان خیابان ولی‌عصر تهران گفت که این طرح نهایی شده است و به‌زودی اجرای آن در تهران آغاز می‌‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری تهران برای انتقال درختان کهنسال، دستگاه‌ها و تجهیزات لازم  را در اختیار دارد یا خیر، گفت: «البته این جابه‌جایی‌هایی بسیار بزرگ است و در عین حال هم انتقال درختان حساس است و کوچک‌ترین بی‌توجهی می‌تواند موجب مرگ درختان شود. در گذشته تجهیزات لازم برای انتقال درختان را در اختیار نداشتیم، اما الان دستگاه‌های لازم برای انتقال درخت را خریداری و وارد کرده‌ایم.»

از فصل زمستان سال جاری، انتقال درختان کهنسال از نهالستان‌ها و باغ‌های اطراف تهران برای ترمیم و احیای ردیف حاشیه‌ای چنارها در خیابان ولیعصر آغاز می‌شود

دستگاه‌های لازم برای انتقال درختان کهنسال از کشور آلمان خریداری شده است و در حال حاضر سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، آمادگی کامل برای جابه‌جایی چنارهای کهنسال و انتقال آنها به خیابان ولیعصر تهران را دارد.

به گفته مختاری، چنارهایی که قرار است در جای خالی چنارهای خشکیده این خیابان کاشته شوند از اطراف تهران انتخاب می‌شوند: «درختان وقتی از نوع گیاهان بومی تهران باشند در انتقال و جابه‌جایی بهتر دوام می‌آورند و در صورت انتقال با شرایط زیستی و آب و خاک تهران سازگارترند.»

فرآیند جابه‌جایی چنارهای کهنسال وقتی آغاز می‌شوند که درختان به خواب زمستانی بروند. بدین ترتیب از فصل زمستان سال جاری، انتقال درختان کهنسال از نهالستان‌ها و باغ‌های اطراف تهران برای ترمیم و احیای ردیف حاشیه‌ای چنارها در خیابان ولیعصر آغاز می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره اینکه چه تعداد از درختان خیابان ولیعصر در حال حاضر بیمار هستند، گفت: «چنارهای خیابان ولیعصر به‌طور مستمر بررسی می‌شوند. همه درختان ازجمله درختان این خیابان در معرض انواع آفات هستند، اما به‌طورکلی باید بگویم که درختان این خیابان و مشخصاً چنارهایی که باقی مانده‌اند در سلامت هستند و بیمار نیستند. ما اهمیت زیادی برای این درختان و هویت تاریخی – طبیعی خیابان ولی‌عصر قایل هستیم و به همین دلیل هم در سال‌های گذشته کمیته ساماندهی و صیانت از درختان خیابان ولی‌عصر تشکیل شده است.»

حدود ٩٠‌سال پیش در هر دو سوی خیابان ولی‌عصر، سی هزار درخت چنار به صورت زیگزاگی و نزدیک به هم کاشته شد. ، یعنی در هر متر، دو درخت و در سرتاسر خیابان ۶۰‌هزار.

پس از هفت‌دهه، آمار منتشر‌شده در روزنامه دولتی ایران به تاریخ ۱۶‌مرداد ۱۳۸۱ نشان داد که در خیابان ولیعصر تنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ چنار باقی‌مانده است. ٩‌سال بعد در پرونده ثبتی این خیابان در ‌سال ۹۰ تعداد چنارهای این خیابان کمی بیش از هشت‌هزار اصله عنوان شد. هشت‌هزار اصله درختی که در سال‌های اخیر تعداد دیگری از آنها هم خشک شد.

چند‌سال پیش شهرداری تهران اقدام به کاشت نهال‌های چنار در کنار درختان پیر این خیابان کرد. این نهال‌ها اما خیلی زود خشک شدند و دوام نیاوردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.