ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها نفر در سوءقصد انتحاری در صنعا کشته شدند

ساعاتی پس از استعفای نخست‌وزیر تازه یمن، سوءقصدی انتحاری در صنعا به کشته شدن دست‌کم ۴۳ نفر و جراحت ۱۵۰ تن دیگر منجر شد. هدف حمله تجمع حوثی‌‌ها در میدان تحریر بود.

ساعاتی پس از استعفای نخست‌وزیر تازه یمن، سوءقصدی انتحاری در صنعا به کشته شدن دست‌کم ۴۳ نفر و جراحت ۱۵۰ تن دیگر منجر شد. هدف حمله تجمع حوثی‌ها در میدان تحریر بود.

یک عامل انتحاری روز پنجشنبه ۹ اکتبر، خود را به یک ایستگاه بازرسی در میدان «تحریر» در صنعا کوبید. در نزدیکی این محل، شبه‌نظامیان و ناراضیان حوثی تجمعی برگزار می‌کردند. ده‌ها نفر در پی انفجار کشته و مجروح شده‌اند که چند کودک نیز در میان‌شان وجود دارد.

انفجار بمب را هنوز کسی و سازمانی بر عهده نگرفته است. سوءقصدهای مشابه در یمن، تاکنون از سوی تشکل‌های سنی وابسته به القاعده انجام شده‌اند.

در مغلاء در جنوب یمن نیز یک عامل انتحاری، خودرویی پر از مواد منفجره را به یک ایستگاه کنترل کوبید. دست‌کم ۲۰ سرباز در این سوءقصد جان خود را از دست دادند.

این حملات در پیوند با بحران ناشی از معرفی نخست‌وزیر جدید یمن و استعفای او وزیری او انجام گرفتند. تجمع شیعیان حوثی در پایتخت یمن برای اعتراض به معرفی احمد عوض بن مبارک به عنوان نخست‌وزیر یمن انجام می‌شد. از نگاه حوثی‌ها، این تصمیم بدون مشورت با شیعیان و با صلاحدید سفیر آمریکا گرفته شده بود.

احمد عوض بن مبارک

ساعاتی پیش از سوءقصدهای یادشده، بن مبارک استعفا داده و دلیل کناره‌گیری خود را پیشگیری از ایجاد شکاف سیاسی و تلاش برای حفظ وحدت ملی در یمن اعلام کرد. او روز سه‌شنبه هفتم اکتبر به این مقام منصوب شده بود.

شبه‌نظامیان حوثی در یمن در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ پس از مدت‌ها تظاهرات و درگیری‌های پراکنده با دولت مرکزی، بخش‌های بزرگی از صنعا را تصرف کردند. دو روز پس از اشغال ساختمان تلویزیون و دفاتر دولتی که با کشته شدن دست‌کم ۷۰ نفر همراه بود، توافقی بین دولت یمن و شیعیان حوثی با میانجی‌گری نماینده سازمان ملل به امضا رسید.

طبق این توافق، قرار بود رئیس جمهور یمن در عرض یک‌ماه نخست‌وزیر جدیدی را معرفی کند که یا از میان خود حوثی‌ها باشد یا از حمایت کامل آنها بهره برد. عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهور یمن وعده کرده بود که یا معرفی دولت جدید ظرف ۳۰ روز، گفت‌وگوی آشتی ملی را پیش ببرد.

شیعیان حوثی که در سرنگونی علی عبدالله صالح، رئیس جمهور معزول یمن نقش بارزی داشتند، از ادامه تبعیض سنی‌های حاکم در دستگاه قدرت علیه خود شاکی هستند.

جنبش حوثی‌های یمن که اقلیت شیعه زیدی در این کشور هستند، جنبشی مسلحانه است که پس از سقوط علی عبدالله صالح در سال ۲۰۱۱ به دلیل نادیده گرفته شدن آنها برای مشارکت در قدرت سیاسی سر به شورش گذاشتند.

حوثی‌ها از حامیان اصلی انقلاب اسلامی ایران بوده‌اند و جمهوری اسلامی نیز متقابلا از اعتراضات آنها پشتیبانی کرده است. عربستان در مقابل، حامی دولت یمن بوده و تشکیل دولت شیعی در این کشور را ناشی از تحرکات ایران می‌داند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.