ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش میدانی

روایت‌‌ تجربه‌های زنانه از «اسمش را نبر»

موضوع گزارش میدانی این هفته، نوع نگاه زنان و دختران ایران به «پرده بکارت» است: زنان و دختران ایرانی چه نظری درباره رابطه جنسی خارج از ازدواج دارند که در ایران به دلیل فشارهای مذهبی و فرهنگی به یک امر غیر شخصی تبدیل شده است؟

شاید باید اسم آن را گذاشت: «اسمش را نبر.» تهیه گزارش درباره موضوعی در اصل ساده و طبیعی که سنت و مذهب از آن چیز بسیار پیچیده‌ای ساخته، کار مشکلی است.

اکثر کسانی که درباره موضوع این گزارش موفق به صحبت با آنان شدم زنانی بودند کمتر سنتی و با آنکه درباره موضوع صحبت کردند با این حال از ایما و اشاره کمک‌ می‌گرفتند و راحت نمی‌توانستند برخی کلمات را روی زبان‌‌شان بچرخانند. نتیجه تلاش برای گفت‌وگو با مردم عادی و زنان طبقات پائین جامعه گاه واکنش‌هایی همراه با پرخاش به خودم بود.

موضوع گزارش میدانی این هفته، نوع نگاه زنان و دختران ایران به «پرده بکارت» است: زنان و دختران ایرانی چه نظری درباره رابطه جنسی خارج از ازدواج دارند که در ایران به دلیل فشارهای مذهبی و فرهنگی به یک امر غیر شخصی تبدیل شده است؟ آنها چه تجربیات و مشاهداتی در این زمینه دارند؟

روایت‌‌هایی از متن واقعیت‌‌های پنهان جامعه

نرگس۳۰ ساله و مجرد است. او با پسرهای مختلفی رابطه داشته، اما همچنان باکره است. عصبی است و عده‌ای می‌گویند که کژخلق است. دخترانی که اطراف او هستند معتقدند که نداشتن سکس کامل باعث فشار هورمونی به نرگس شده و عصبی بودن او ناشی از این مسئله است؛ ادعایی که هیچ پزشک غیر سیاسی‌ای حاضر نشد در بررسی آن به من کمک کند.

از نرگس‌ می‌خواهم تا اگر خودش دوست دارد در مورد دلیل پرهیز از سکس کامل صحبت کند و او این طور جواب می‌دهد: «پرهیز یعنی چی؟ حرف‌‌هایی‌ می‌زنید برای خودتان. مگر می‌شود کسی دوست نداشته باشد. همه دوست دارند زودتر خلاص شوند. من با دوست پسرهایم سکس‌ می‌کنم ولی کامل نه.»

دلیل اینکه خودتان می‌گوید از سکس لذت می‌برید، اما پرده بکارت خودتان را حفظ کرده‌اید، چیست؟

نسرین: «پسر من با چند دختر دوست بود. نصیحت‌ می‌کردم که نکن، گناه دارند دخترهای مردم.‌ می‌گفت خودشان عقل دارند و می‌دانند چه می‌کنند. همین او موقع ازدواج که رسید دیدیم دست گذاشت روی یک دختر ساده. گفت می خواهم مطمئن باشم که سالم است. من پسر خودم را گفتم که نگویید اینها همه حرف است.»

− با هیچ‌کدام از دوست پسرهایم برای ازدواج به توافق نرسیدم. اگر پیش از ازدواج بکارت خود را از دست بدهم پس از ازدواج برایم مشکل پیش می‌آید. خانواده‌ام به شدت سنتی هستند و قبول نمی‌کنند قبل از ازدواج زن بشوم. خودم مشکلی ندارم، ولی اگر خواستگاری بیاید که برایش مهم باشد من چه جوابی به خانواده‌‌ام بدهم؟

چطور رابطه‌هایت را بدون داشتن سکس تنظیم می‌کنی؟

− خیلی سخت است. با آنها عشق‌بازی‌ می‌کنم و هر طوری شده آنها را ارضا‌ می‌کنم، اما خودم جز چندبار اول دیگر ارضا نشدم... من به هر شکلی که‌ می‌توانم برایشان این کار را‌ می‌کنم. گاهی هم از راه‌های دیگر سکس را پیش می‌برم. برای من مهم است که آنها ارضا شوند، اما آنها برای‌‌شان مهم نیست. فقط به فکر خودشان هستند. بعضی از دوست پسرهایم که‌ می‌گفتند برای‌شان مهم است که من هم ارضا بشوم فقط دنبال بهانه بودند که مرا راضی کنند از جلو سکس کنیم.

فکر نمی‌کنی که تکرار سکس به صورتی که اشاره می‌کنی، آسیب‌رسان باشد؟

− چرا‌ می‌دانم، اما چاره‌ای ندارم. خیلی از رابطه‌هایم را سر مسئله‌ سکس از دست دادم. مردها اگر سکس نداشته باشند ول‌ می‌کنند و‌ می‌روند. مخصوصاً الان که دختر و زن زیاد است که همه کاری کنند، آدم‌‌هایی مثل من که به این چیزها معتقد هستند، به مشکل برمی‌خورند.

***

المیرا ۲۳ساله است. او با دوست پسرش سکس کامل دارد. درباره اهمیت موضوع پرده بکارت از او می‌پرسم.

برایت مهم نیست که الان پرده بکارت نداری؟

− نه.

از ازدواج نمی‌ترسی؟

− نه، مهم نیست.

از نظر خانواده‌ات چطور؟

− برای آن‌ها مهم اشت، اما من اهمیتی‌ نمی‌دهم. من و کسی که همدیگر را دوست داریم، باید لذت ببریم. من که‌ نمی‌توانم صبر کنم تا ببینم کی ازدواج‌ می‌کنم.

اگر یک روز با کسی که دوستش دارید، بخواهید ازدواج کنید، اما او به خاطر نداشتن پرده بکارت از ازدواج با شما منصرف شود، پشیمان نمیشوید؟

− من عمراً با آدمی که این‌طوری باشد ازدواج نمی‌کنم.

دوستان و اطرافیان شما درباره پرده بکارت همین نظر را دارند؟

− یکی از دوست‌‌هایم در ۱۴سالگی با دوست پسرش سکس کرده. در دبیرستان کم بودند، اما آخر دوره دانشجویی، نصف دوستان من پرده بکارت نداشتند. برای نصف دیگر دوستانم مهم بود. دختر عمه‌های من مثلاً برایشان خیلی مهم است، اما دختر خاله‌هایم راحت هستند. دوستانی که باکره هستند از ما خیلی سئوال‌ می‌کنند که چطوری است و چطوری انجامش دادیم، اما خودشان حاضر نیستند این کار را بکنند.

سارا زنی ۴۰ ساله است. دختر ۱۱ ساله‌ای دارد که به او اجازه‌ دوچرخه سواری نمی‌دهد. با وجود اصرار بی‌اندازه دخترش، او راضی‌ نمی‌شود که دوچرخه سواری کند. از او دلیل مخالفتش را می‌پرسم.

ندا ۳۵ سال دارد و باکره است و از این بابت بسیار رنج‌ می‌کشد و‌ می‌گوید: «... با خودم فکر‌ می‌کنم که چند سال دیگر یائسه‌ می‌شوم و همه زیبایی‌ام از بین‌ می‌رود، ولی هنوز باکره‌ام. مگر تا چند سال دیگر‌ می‌توانم از زندگی لذت ببرم؟»

می‌گوید: «دخترها تا یک سنی در کشور ما‌ می‌توانند آزاد باشند و خیلی از کارها مثل دوچرخه سواری را وقتی بزرگ بشوند‌ نمی‌توانند انجام بدهند.»

چرا تا دخترتان فرصتش را دارد به او اجازه دوچرخه سواری نمیدهید؟ تینا کودک است و همه بچه‌‌ها دوچرخه سواری را دوست دارند.

− دوچرخه‌بازی برای دختر‌‌ها مناسب نیست.

چرا؟

− ممکن است زمین بخورد و به هر دلیلی اتفاقی بیفتد. جامعه ما خیلی بد شده است. کسی باورش نمی‌شود که به خاطر دوچرخه بازی بوده است. فکر‌ می‌کنند اتفاقی افتاده است.

منظور شما آسیب دیدن پرده بکارت  به دلیل دوچرخه سواری است؟ بسیاری از پزشکان تائید کرده‌اند که با این بازی‌‌ها آسیبی به پرده بکارت نمی‌رسد.

−  نه خانم. از قدیم مادرهای ما مراقب بودند. ما که مادر هستیم خیلی باید احتیاط کنیم.

ما در سال ۱۳۹۳ هستیم. علم پزشکی خیلی نسبت به ۴۰-۵۰ سال قبل پیش‌رفت کرده است. اگر خطری داشت اعلام می‌کردند.

−  خانم این مال کشورهای خارجی است. قدیمی‌ها تجربه داشته‌اند که این حرف را زده‌‌اند.

 چرا این همه نگران پرده بکارت دخترتان هستید؟

− این سرمایه‌ هر دختری است. بعدها که بخواهد ازدواج کند برایش مشکلی پیش نمی‌آید. شوهر خوب گیرش بیاید و خوشبخت شود، مرا هم دعا می‌کند و می‌فهمد خیر و صلاحش را می‌خواسته‌ام.

به نظر شما حق هر دختری نیست که در سن قانونی با کسی که دوستش دارد عشقبازی بکند؟

− خدا مرگم بدهد ... عجب! خوشبختی هر دختری این است که عروس بشود. بعد که ازدواج کرد اینقدر از این کارها بکنند که دل‌شان را بزند. جامعه ما قبول نمی‌کند. پسرها برای اینکه کار خودشان راه بیافتد از این حرف‌‌ها‌ می‌زنند که برایشان مهم نیست، اما دخترها باید زرنگ باشند.

***

نگار، مدتی حسابدار یک تولیدی بوده اما اکنون بیکار است. او دو سال و نیم پیش طی ارتباط با دوست پسر سابقش، پرده بکارت خود را از دست داده است. او قرار است به زودی با مرد دیگری ازدواج کند.

داماد با وضعیت شما مشکلی ندارد؟

− خیلی مشکل دارد. در فامیل‌شان سابقه داشته است که دختر را قبل از عقد برده‌‌‌اند پزشکی قانونی تا مطمئن بشوند سالم است. من چون در این مدتی طوری رفتار کرده‌ام که به من اعتماد دارد، دنبال معاینه نیست.

با این وضعیتی که توضیح دادید نگران اولین رابطه جنسی خود بعد از ازدواج نیستید؟

− نه. من الان باکره‌ام.

ببخشید شما خودتان گفتید که دو سال و نیم قبل، پرده بکارت خود را از دست دادهاید.

− بله، ولی الان دیگر مشکلی ندارم.

چطور؟

− من شش ماه پیش عمل کردم.

عمل ترمیم پرده بکارت؟

− بله.

هزینه آن چقدر است؟

− بستگی به دکترش دارد. به خود آدم هم بستگی دارد که چطوری پرده‌اش پاره شده باشد. بعضی وقت‌ها بدجوری است و عمل سخت است. برای من اندازه عمل یک دماغ خرج برداشت.

هزینه آن را چطور تامین کردید؟ خودتان آن را پرداخت کردید یا خانواده به شما کمک کردند؟

− مادرم در جریان رابطه‌ام بود. یک مقداری از پس‌اندازش داد و بقیه‌اش را یک گردنبند طلا داشتم که فروختم.

الهام هنرمند است.‌ می‌گوید «ما افسانه‌های زیادی در مورد شکل و اندازه پرده بکارت از مادرها و مادربزرگ‌ها و زن‌های فامیل شنیده‌ایم.

ریحانه دختری ۲۴ ساله است. پدرش کارگر است و از گفتن اینکه بزرگ‌ترین دغدغه فعلی زندگی‌اش ازدواج کردن است، ابایی ندارد. او باکره است و به گفته خودش تا به حال با چند پسر به صورت «اس.ام.اسی دوست بوده است». درباره پرده بکارت می‌گوید: «خدا این را گذاشته که یه فرقی بین دخترهایی که پاک هستند با آنهایی که همه کاری می‌کنند باشد. خیلی خوب است که از این راه معلوم می‌شود که قبلاً خبری بوده یا نه.»

مادر یکی از همکلاس‌هایم می‌گفت: «دختری که پرده بکارتش را از دست می‌دهد از ظاهر و چشم‌هایش معلوم است.» ما در مدرسه به صورت همکلاسی‌ها نگاه‌ می‌کردیم تا بفهمیم چه کسی باکره نیست. بچه‌‌ها از قیافه‌ یک نفر به این نتیجه رسیدند که باکره نیست و بین بچه‌‌ها خبرش پیچید. این دختر بیچاره اینقدر اذیت شد که یک روز زد زیر گریه. یک همکلاسی به اسم فاطمه داشتیم که خیلی بچه‌ها از او حساب‌ می‌بردند. در زنگ تفریح آن دختر شلوارش را درآورد تا فاطمه معاینه‌اش کند. فاطمه‌ می‌گفت‌ می‌تواند بفهمد. وقتی نگاه کرد به ما گفت پرده دارد.

دوستم به مادرش جریان را گفت و مادرش گفته بود فقط مادرها‌ می‌توانند از صورت دخترها بفهمند و شما دخترها بلد نبودید و اشتباه کرده‌اید.»

***

ندا ۳۵ سال دارد و باکره است و از این بابت بسیار رنج‌ می‌کشد و‌ می‌گوید: «... با خودم فکر‌ می‌کنم که چند سال دیگر یائسه‌ می‌شوم و همه زیبایی‌ام از بین‌ می‌رود، ولی هنوز باکره‌ام. مگر تا چند سال دیگر‌ می‌توانم از زندگی لذت ببرم؟»

او از طریق کار در یک فروشگاه و با حقوق ۴۳۰ هزار تومان امرار معاش می‌کند. به همراه سه نفر دیگر نیز در یک خانه اجاره‌ای زندگی‌ می‌کند. یک نفر از دوستانش آگاهانه از قید پرده بکارت خود گذشته است و یک نفر دیگر به دلیل آنکه «دکتر زنان به او گفته است که نوع پرده بکارت او حلقوی است» آزادانه سکس‌ می‌کند.

چرا رابطه جنسی کامل نداری؟

− دوست پسرهایم حاضر‌ نبودند این کار را بکنند.

دلیلش چیست؟

− می ترسیدند مجبور شوند با من ازدواج کنند.

شما به آنها نمیگفتید که مشکلی با این قضیه ندارید؟

− چرا. ولی‌ می‌گویند همه دخترها اولش این را‌ می‌گویند ولی بعد به خانواده‌شان‌ می‌گویند یا شکایت‌ می‌کنند.

تا حالا به ذهن‌تان رسیده است که خودتان این کار را بکنید؟

− راستش وقتی دوستانم به شوخی این را‌ می‌گویند به ذهنم خودم‌ می‌رسد، اما چه فایده‌ای دارد؟ بالاخره یک‌بار در زندگی هر زنی این اتفاق‌ می‌افتد.‌ می‌خواهم یک خاطره خوب ازش داشته باشم.

دوستانت  چطور به این قضیه فکر می‌کنند؟

− یکی از آنها حاضر نیست پرده‌ بکارتش پاره شود. برخی هم دروغ می‌گویند.

***

ریحانه دختری ۲۴ ساله است. پدرش کارگر است و از گفتن اینکه بزرگ‌ترین دغدغه فعلی زندگی‌اش ازدواج کردن است، ابایی ندارد.

او باکره است و به گفته خودش تا به حال با چند پسر به صورت «اس.ام.اسی دوست بوده است». درباره پرده بکارت می‌گوید: «خدا این را گذاشته که یه فرقی بین دخترهایی که پاک هستند با آنهایی که همه کاری می‌کنند باشد. خیلی خوب است که از این راه معلوم می‌شود که قبلاً خبری بوده یا نه.»

عاطفه از ماجرای عجیب دوست خود‌ می‌گوید. دختری از یک خانواده به گفته او «متوسط» که از ۱۹ سالگی «بدون آنکه خودش بخواهد» پرده بکارتش در ارتباط جنسی با فرد مورد علاقه‌اش از بین می‌رود و بعد «با مدیریت خواهرش که ازدواج کرده و تجربه داشته» در شب ازدواج در ناحیه داخلی آلت تناسلی‌اش «سائیدگی یا زخم» درست می‌کند که در هنگام برقراری رابطه جنسی با همسرش، به خونریزی بیفتد.

***

منصوره کارمند یک دفتر معاملات ملکی است. راضی به صحبت در این زمینه نیست و با اکراه و شکایت‌ می‌گوید: «من اصلا بهش فکر‌ نمی‌کنم. چهار سال است که گذشته. ماه‌های اول خیلی اذیت شدم و از نظر روحی داغان بودم، اما یاد گرفتم که فراموشش کنم. به ازدواج و این مسائل فکر‌ نمی‌کنم چون اذیت‌ می‌شوم. دارم زندگی‌ام را می‌کنم. الان که شما سئوال کردید احساس خوبی ندارم چون دوباره یادم‌ می‌افتد و بالاخره دلشوره‌ می‌گیرم.»

***

فریده، باکره است، اما از دوستش‌ می‌گوید که از ۲۳ سالگی باکره نیست ولی درباره ازدواج نگرانی ندارد.

یگانه معتقد است که نوع نگاه به مسئله بکارت «ربط چندانی به مذهبی بودن یا نبودن ندارد» و درباره دوستان دانشگاهی‌اش این‌طور‌ می‌گوید: «دو نفر چادری در دانشکده ما بودند که نماز جماعت‌ می‌رفتند، اما حسابی به خودشان‌ می‌رسیدند. ارتباط داشتند و پسرهای دانشکده به ما‌ می‌گفتند که این دو نفر همه کاری‌ می‌کنند جز اینکه بکارت‌شان آسیب ببیند.

او‌ می‌گوید: «برای خیلی‌ها حل شده است این مسائل. بستگی به این دارد که خانواده‌ها چطوری باشند. اگر مذهبی باشند برای‌شان خیلی مهم است، اما اگر مذهبی نباشند مهم این است که داماد حساس باشد یا نباشد. دوستم یک سال دیگر قرار است ازدواج کند. الان عقد کرده هستند. پسره قبلا دوست دختر داشته و خودش رابطه داشته است. عادی است برایش.»

***

در مقابل، یگانه معتقد است که نوع نگاه به مسئله بکارت «ربط چندانی به مذهبی بودن یا نبودن ندارد» و درباره دوستان دانشگاهی‌اش این‌طور‌ می‌گوید: «دو نفر چادری در دانشکده ما بودند که نماز جماعت‌ می‌رفتند، اما حسابی به خودشان‌ می‌رسیدند. ارتباط داشتند و پسرهای دانشکده به ما‌ می‌گفتند که این دو نفر همه کاری‌ می‌کنند جز اینکه بکارت‌شان آسیب ببیند.

یک نفر در دانشگاه ما بود که مذهبی بود. چادری نبود، ولی مذهبی بود. خودش به من گفت اینقدر احساس خوبی داشتم که متوجه نشدم دارم چکار‌ می‌کنم. بعد دیگر مدام رابطه جنسی داشت. دخترهایی هم داشتیم که در خانواده‌شان آزاد بودند. در مراسم جشن تولد با پدر و مادرشان مشروب‌ می‌خوردند، اما خیلی مراقب بودند. کارهای دیگری‌ می‌کردند که دوست پسرشان راضی باشد، اما‌ می‌گفتند تا مطمئن نشویم که می‌خواهد با ما ازدواج کند اجازه‌ نمی‌دهیم که رابطه کامل جنسی با ما داشته باشد.»

***

نسرین مادر است. یک دخترش ازدواج کرده و دختری دیگر که مجرد است.

او به افکار و ارزش‌های متناقض پسرهای ایرانی اشاره‌ می‌کند و‌ می‌گوید: «...دخترها باید خیلی مواظب باشند. خیلی از خانواده‌ها مثل قبل نیستند که با رفت و آمد دخترها و پسرها مشکل داشته باشند. اینکه بروند پارک یا همدیگر را بغل کنند و در این حد؛ اما موقع ازدواج خود پسرها برایشان مهم است. مادرِ پسر برایش مهم است. پسر من با چند دختر دوست بود. نصیحت‌ می‌کردم که نکن، گناه دارند دخترهای مردم.‌ می‌گفت خودشان عقل دارند و می‌دانند چه می‌کنند. همین او، موقع ازدواج که رسید دیدیم دست گذاشت روی یک دختر ساده. گفت می‌خواهم مطمئن باشم که سالم است. من پسر خودم را گفتم که نگویید اینها همه حرف است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسافر اسمونی

    سلام به همه مردم ایران.دوستان هرکدوم نظر خودشونو دادن اما این دوستانی که خیلی راحت درموردسکس حرف میزنن فراموش نکنن فردایی خودشون پدر میشن بعد تجربه میکنن چقدر سخته یک دختروپاک وطاهر به خونه شوهر بفرستن.اما دختر که قبل ازدواج یکبار تجربه کرده لزومی نداره بعد ازدواج به تنوع طلبی روی نیاره ومطیع امر شوهرش باشه.کسی که مطیع امر پدر نبوده چطور مطیع امر همسر میشه این یکنوع سادیسه که درجامعه رخنه کرده وبنیان زندگی رو به هم میزنه.کسی ازدواج کرده بود دخترهاش ازدواج کردن وصاحب نوه بود.بعد سی وپنج سال زندگی فهمیده بود دخترهاش مال خودش نیستن داشت سکته میکرد.الان گفتنش راحته وقتی شد شصت یا خفتاد سالت متوجه میشی چی گفتم پس تا اون سن اگه زنده بودیم بدرود.اونوقت میبینمتون

  • پویان

    باسلام متاسفم که بعصیها هیچ ارزشی برای فرهنگ و رسوم جامعه شون قایل نیستن و مثل مثنوی خر و خاتون مولوی فقط ظاهر قضایا رو میبینن. من از یه خانواده تحصیلکرده و روشنفکر هستم. پدر و مادرم جوان هستن و تو دانشگاه امکان سکس با دخترای زیادی برام فراهم بوده ولی سمتش نرفتم. وضع معیشتی و رفاهی تقریبا ایده آلی هم داریم. اما هیچ وقت حاضر نیستم با یه دختر که قبلا دل و جسمشو به کسی داده داده ازدواج کنم. خواهرم هم همین طرز فکر داره. من با طرز فکر کسی کاری ندارم اما خودم برای داشتن یه خانواده اصیل و باشخصیت قطعا دنبال یه دختر پاک میگردم. به نظرم این مصاحبه شده ها یا الکی هستن یا از خانواده هایی با سطح فرهنگ بسیار پایین و طرد شده هستن که فقط به دنبال به هم ریختگی فرهنگی جامه هستن تا تفاوتهاشون با خانواده های بااصالت و باارزش کمتر دیده بشه. یا شاید خانواده های تازه به دوران رسیده از پولهای حرام و اختلاسها هستند که دست و پاشونو گم کردن و نمیتونن با اوضاع مالی یهویی دگرگون شده شون اخت بشن. واقعا برای جو فعلی جامعه ام متاسف و خیلی نگرانم. زنده باد ایران و هر ایرانی بافرهنگ

  • گرشاسپ

    خوندن این گزارش و بخصوص خوندن بعضی از کامنت ها برای من تداعی کننده یک درد عمیق جامعه ما بود . و اون اینکه خیلی راحت دیدگاه و روش زندگی خودمون رو برای دیگران تجویز می کنیم. دیگران فقط تا زمانی که مثل ما فکر می کنند و مثل ما زندگی می کنند حق دارند وجود داشته باشند در غیر این صورت باید محو شوند. یاسین عزیز تو کی هستی که برای تمام خواهران و مادران میهن ات قانون وضع کنی. تو فقط می تونی درباره خودت و دیدگاهت نظر بدی. حتی خواهر و مادر خود تو حق دارند متفاوت از تو زندگی کنند. تو حق اینکه حتی برای اونا قانون وضع کنی رو نداری چه برسه به تمام دختران و زنان جامعه ما. بابا مذهبی هستین غیر مذهبی هستین هر آیین و مسلکی دارین برای ما قابل احترام ولی تو رو خدا برای دیگران قانون وضع نکنین. زیباترین و باارزش ترین هدیه هستی به ما آزادی است. همه ما آزادیم که روش و مرام زندگیمون رو انتخاب کنیم و زندگیمون رو بسازیم.

  • بی طرف

    به نظر من باید درباره اهمیت داشتن یا نداشتن پرده بکارت در تصمیمات مربوط به ازدواج، به سراغ آن دسته از جوانانی رفت که مجرد هستند و نظر آنان را جویا شد. نظر این افراد می تواند حقایق بیشتری را درباره تغییر و تحولات نگاه اجتماعی مردم ایران به ما بنمایاند. نظر آنانی که متاهل هستند و قبلا تصمیم خود را گرفته اند در رتبه دوم اهمیت قرار دارد.

  • علی

    من پسری سه ساله از تهران من به خاطر بلوغ اشتباهی که داشتم و از خودارضایی خبر نداشتم و خودارضایی میکردم و فکر میکردم بیمار شدم و فقط خودمم در عالم اینطوری هستم. ضربه وحشتناکی خوردم و هنوز که هنوزه آدم نشدم. از جامعه ای که باهام این کارو کرده بیزارم و دست خودمم نیست.

  • آیدا

    جالبه آقایان در کامنتها بیشتر جوش مهم نبودن داشتن پرده بکارت خانم ها را می زنند تا خود خانم ها. اول و آخر میخوان منفعت خودشون رو تامین کنند. موقع ازدواج خودشون که رسید دنبال دختر آفتاب مهتاب ندیده می گردند. حرف باد هواست. مهم اون چیزیه که همه داریم تو اجتماع و دورو برمون می بینیم و نیازی به مقاله و توصیه دیگران برای فهمیدنش نیست.

  • تینا

    تمام مردم حق دارند که از روابط جنسی لذت بخش و سالم بهره مند بشن. زن و مرد هم فرقی با هم در این زمینه ندارند. چطور می تونید منکر اهمیت این موضوع بشید؟ این یکی از اولین نیازهای بشره که اگر بهش رسیدگی نشه انواع عواقب بسیار بدی برای روح، روان و جسم انسان خواهد داشت. اگر مردی موقع ازدواج از شما بکارت خواست رهاش کنید چون نشون می ده که چقدر کوته فکره که فکر می کنه بکارت نشانه پاکی شماست. این که صرف داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج چقدر می تونه یک انسان رو پاک و ناپاک کنه یک بحث طولانیه که این جا جاش نیست ولی جا داره به اونایی که فکر می کنند بکارت نشون دهنده پاکی دختره یادآوری کنم که همون طور که در این گزارش خوندید، راه های مختلفی برای پیش بردن رابطه و عشق بازی هست. در نتیجه ممکنه نامزد باکره بیچاره تون قبلاً از شدت سکس آنال جر خورده باشه! پس به جای این کارها بیایید روابط جنسی سالم و آزاد رو ترویج کنید. باور کنید خیلی خیلی از مشکلات اجتماعی با این کار حل میشن! خیلی!

  • عبداله

    همانطور که در مطلب بالا آمده عنوان تحقیق روایت های پنهان و "اسم اش را نبر" است شاید قصد نویسنده کنکاشی در امور پنهان جامعه و بحران عدم اعتماد بوده است دختری که همجور روابطی داشته اما پرده بکارت دارد تا مادری که نگران است دخترش با دوچرخه سواری پرده بکارتش را از دست بدهد

  • Farzad14

    اصولا یک دختری که پرده ی بکارتشو به عشقش هدیه میکنه،باید یک تضمینی هم داشته باشه که بعدا پسره بهش نارو نزنه و ولش کنه،ک بعدش ما میتونیم آینده ی اون دختر شکست خورده رو خوب حدس بزنیم، ازدواج در مکتب ما اینه که دختر و پسر یک تعهداتی بینشون منعقد میشه و روابط آزاد جنسی بدون هیچ پشتوانه ای انجام نمی گیره و اگه پسر بخواد نارو بزنه اینجا دیگه باید مهریه رو بپردازه ازدواج چیزی نیست جز تعدیل کننده ی غریزه ی جنسی و محدود بین دو نفری که همدیگرو میخان و نسبت به هم تعهد دارن

  • feri

    چه دوستانی که متعصب هستند و چه اونایی که این موضوع براشون مهم نیست، باید بدونن که جامعه ایران در حال گذر از سنت به سمت مدرنیته اس. چه ما بخوایم چه نخوایم این جریان ادامه پیدا میکنه. پس بهترین کار اینه که عاقلانه فکر کنیم و با موضوع برخورد کنیم. غیرت و عفت معنیش این نیست که پسر آزاد باشه و دختر محدود! افرادی هم که "بکارت" خیلی مهمه براشون بهتر دنبال موضوعات اخلاقی و مهر و محبت شریک آینده باشن. حالا اومدیم اون بنده خدا هم خواست از جوونیش لذت ببره و یکبار از دستش در رفت .. دیگه باید تا عمر داره محکوم به هرزگی بشه؟!!

  • متاهل

    يه خانم متاهلم با تقيدات كامل مذهبي و بهش هم افتخار مي كنم در ضمن تحصيلاتم هم از نظر دانشگاهي خيلي از خانوم دختري از ايران سراي .... بالاتره دختر خانم انگار دو تا سايت خوندي و دو تا كتاب يا تو بهشتي درس ميخوني هوا برت داشته كه خداي علم آناتومي هستي؟؟؟؟ نخير جانم جهل؟؟؟ جهل اونه كه كسي با دوتا كتاب عوام پسند فكر كنه عالمه و بقيه كه اين نظر رو ندارن جاهلن بكارت و اين موضوعات مصداقن كه نشون بدن جوانان ما چقد كوتاه و كم عمق فكر ميكنن متاسفم

  • Sahar

    كسايي كه در مورد كشور هاي غربي نظر مي دن خيلي خوبه كه برن ببينن چقدر تو روابط غربي ها انسانيت و تعهد وجود داره. كه پسراشون مثل اكثر پسرهاي ايراني نيستن كه به دنبال سوءاستفاده از دخترها باشند. براي اونا دوستي با ازدواج فرقي نداره. ممكنه ساليان سال با هم باشند بدون اينكه ازدواج كنند. ولي عاشقانه همو دوست دارند و به هم تعهد دارن. اما برعكس مردهاي ايراني! قبل ازدواج و بعد ازدواج براشون فرقي نداره هميشه دنبال سوءاستفاده و هوس خودشونن. البته كه از لحاظ قانوني هم كه كارشون درسته!! اما انتظار دارن زن ها رابطه عادي نداشته باشند. به نظرم بهتره همه سعي كنيم يكم منطقي باشيم. به نظرم رابطه جنسي قبلي كوچكترين چيزيه كه روي موفقيت يك دوستي يا ازدواج تأثير مي ذاره. چيزاي مهم تعهد، مسئوليت پذيري، اخلاق خوب، احترام، انسانيت و ... از طرف هر دو هست.

  • SOHEIL

    والا تا اونجایی که ما تجربش رو داریم و نیز زیاد شنیدیم: 80% مواقع دختران از طریق کلیتوریس به لذت جنسی میرسن (که از قضا در دسترس هست!) و فقط 20% دفعات واژینال هست به نظرم کسانی که میگن دختر باید پردش رو بزنه تا به لذت برسه ، تو عمرشون یه بار هم سکس واقعی رو تجربه نکردن. با احترام

  • مرید

    بخش بزرگی از مردم ایران محافظه کار هستند و این قشر در تمام کشورها بسیار دیر تحولات را درک و قبول می کند. اینها ترجیح می دهند چارچنگولی به ارزش هایی که در ذهنشان حک شده بچسبند و هر چه هشدار بدهند که سیلی در راه است توجه نمی کنند تا روزی که ببینند مثل آن آدم بینوای اوژن یونسکو در شهر کرگدنها تنها مانده اند و همه تغییر کرده اند. فقط یک قلم گزارش ارایه شده به مجلس در مورد شیوع رفتار جنسی در نوجوانان را مرور کنید تا بدانید واقعیت پشت پرده چیست و امروز چه تفاوتی بین گفته ها و فعل های جوانان ما وجود دارد. حقیقت این است که جامعه ایران با سرعتی زیاد در حال رفتن همان راهی است که توسعه جلوی پای الباقی کشورها گذاشته و ایران به مرور زمان تمام آن تحولات فرهنگی که غرب تجربه کرده را در خود خواهد دید( ما حدود 50 سال از آنها عقب هستیم که با توسعه فناوری ارتباطات براحتی این فاصله کم خواهد شد). تنها راه حفظ پیله مورد علاقه محافظه کارها ایجاد یک جامعه بسته مثل عربستان یا آمیش ها است که آرزوی تمام محافظه کارهاست. الان هم طرح های عفاف و حجاب، محدود کردن تحصیل و کار زنان، ترویج بارآوری و ... تماما برای همین منظور صادر می شوند ولی قطعا بدلیل دور بودن از جریان واقعی حرکت جامعه محکوم به شکست هستند. نتیجه اینکه چه خوشمان بیایید چه نیاید هر روز زنان بیشتری به داشتن ارتباط کامل جنسی پیش از ازدواج تمایل پیدا می کنند، آمار ازدواج های سفید بیشتر می شود، مردان بیشتری به بکارت زن خود اهمیت نمی دهند، آمار جراحی بکارت کمتر می شود، خانواده های بیشتری به کنترل روابط دختران بالغ خود بی توجه می شوند و خلاصه تمام رویا های محافظه کاران ایرانی هم مثل الباقی همفکرانشان در جهان بر باد می رود. آماده باشید که سکته نکنید!

  • لطیف

    سلام. چرا وقتی واسه بر طرف کردن نیاز جسمی، میریم سیب زمینی و گوجه و خیار و بادمجون بخریم ، کلی مته به خشخاش میذاریم که نکنه لک و پیس داشته باشه، وقتی هم با اعتراض حسین سبزی فروش مواجه میشیم که: مگه داری طلا میخری، بهمون برمیخوره و گارد میگیریم که مادرمون،زنمون، سفارش کرده که جنس خوب و سالم بخریا، آت و اشغال بهت ندازن پسر!؟ استدلالمونم اینکه آدم عاقل مواد پلاسیده و فاسد مصرف نمیکنه، چون واسه سلامتی جسم ضرر داره و الی آخر... ولی وقتی نوبت به نیاز روحی میرسه، اصولمون و میذاریم لب طاقچه و خیلی راحت، چشمامون و بر روی واقعیت می بندیم و پس مونده هر جسمی رو به نیش میکشیم و فتوا صادر میکنی که... غیرت کیلو چنده و خوشبختانه زنان هم حقوق خودشون رو شناختند و مثل مردها می تونن از زندگی لذت ببرن. آیا به نظر شما این دوگانگی مضحک و خنده دار نیست؟! پ.ن. هرچند به من ربطی نداره و صلاح و کار خویش خسروان دانند، با اینحال ناگفته نماند که داریم تند میرویم دوستان،ترسم که فرو مانیم! باور ندارید؟ یه نگاهی به پدرای و مادرای بدوی مون بندازید! اونا که بدوی بودن و مست،بچه هاشون مدنی شدن و پست، بیچاره و بینوا نسلی که در راهست!

  • نبی

    به نظر من علت این جور رفتارها فقط یه چیزه اونم فقر فرهنگی جامعه مونه میشه دوست پسر داشت میشه دوست دختر داشت اما بشرطی که فرهنگشو داشت جامعه ما مثل یه چوپان و دوره که تو دهش جز کشاورزی و چوپونی کاری رو بلد نیست بعدش همینو بیارید شهر بهش بگید بیاد سوار ماشین شه و برونه ماشینو خوب مسلما هم به خودش اسیب میزنه هم به اطافیانش یه سری کارها که از غر ب وارد کشور ماشده بخاطر نداشتن پیش زمینه دچار این جور مشکلات میشه

  • سکس الله

    باید سکس کرد

  • دختری از سرای ایران زمین

    من دختری هستم از یک خانواده مذهبی، نماز میخواندم و ..، در دوران ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان همواره جزوه نفرات برتر مدرسه بودم و در دانشگاه بهشتی هم مهندسی کامپیوتر میخوانم، در تمام دوران دبیرستان به ان دسته از همکلاسیهایم که دوست پسر داشتن با نگاه حقارت برخورد میکردم و همواره خودم را دختری پاک و درست تر از آنان میدانستم، چرا که من به هر کسی که هیچ. به هیچ کسی محل نمیذاشتم و همواره معتقد بودم من باید برای کسی که لیاقتم را داشته باشد پاک بمانم.اما به مرور زمان و با بیشتر شدن سن و مطالعه مستمر کتاب و قرار گرفتن در جمع همین جنس اسمشو نبر فهمیدم که نه تنها اینها هم انسانن بلکه من هم به عنوان یک زن انسانم و لذت بردن هم بخشی از وجود منه. بابا بخدا رابطه جنسی برای زنان هم به همان اندازه مردها لذت بخشه چرا زنان ما سرکوب کردن امیال خودشون و زندگی کردن برای دیگران رو پاکی میدونن. به همون اندازه که یک پسر در سنین بلوغ به جنس مخالف کشش پیدا میکنه دختر هم اینجوریه و پرده بکارت یک اختلال در رشد دستگاه تناسلی جنین دختراست. خواهش میکنم از شما خانم هایی که داشتن این پرده رو پاکی میدونین یکم در مورد جنسیت و آناتومی و هر آنچه در رابطه با زنان هست مطالعه کنید بعدا قضاوت ارزشی کنین ، الان دیگه دغدغه دنیا مسایل پوچ و کاملا شخصی مثل پرده بکارت یا رابطه قبل از ازدواج و اینا نیست. امان از جهل عوام که صاحبان قدرت هنوز هم از همین جهل با ابزار مذهب وحشیانی چون داعش و نابخردانی چون ما زنان و مردان «پاک!!!!!!!!!!» خلق میکنند و چوپانیمان را میکنند و ما بازهم در خم حرفهای مردم و قهرمان پروری خودمان وامانده ایم

  • منصور

    واقعا مسخره بود. بنظر من حرف خانم یاسین درسته نظر علی آقا هم فقط برای کشورهای غربی یا غرب زده های باصطلاح روشنفکر قابل قبوله. این گزارشتون دنباله همون جنگ نرمیه که راه انداختین.تا کی میخواین این مسخره بازیو ادامه بدین؟؟؟؟؟

  • محمد

    چیزی که در ازدواج مهمه تعهدیه که زوج بعد از ازدواج به یکدیگر خواهند داشت. اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده مربوط به شخص می شود و به کسی ربطی ندارد. ضمن اینکه یه جست و جو کن یاسین جان با غیرت که چقدر قتل ناموسی و بخاطر غیرت که هیچ معنی ای نداره رخ میده، اطرافیان من که الان از قشر تحصیلکرده هم هستن هیچکدوم همچین اعتقاداتی ندارند که شما داری!

  • بهنام

    اصلا معلوم نست این گزارش هانون واقعی باشه .شاید ساختگی باشه.خیلی دلتون میخاد ایران رو غربی کنید و بگید باکلاس شدیم .نه؟ هرچقدر از اخلاق و مذهب فاصله بگیری با کلاس و تر عاقلتری هرچی بر خلافش باشی امل و عقب موندده. این شعار شماهاست. خوبه تبریک میگم

  • واو

    برای اینکه گزارشتون کامل باشه بهتره با پسرهای مجرد در مورد حساسیتشون به بکارت همسر آینده شون و زوجهایی که عروس بدون بکارت بوده مصاحبه کنید

  • علی

    مطلب تکراری و سطحی بود. صرف نقل تجربیات افراد متعدد (که البته خیلی هم متنوع نبودند) چه نتیجه منطقی داره؟ شبیه این سایت های زرد شدکه با تیتر جذاب بازدیدکننده رو زیاد میکنند.

  • داوود

    من 35 سالمه دوره جونی ما محدودیت خیلی بود شاید من هم اگه توی اون دوران این مطلب رو میخوندم از رابطه سکس ازادانه حمایت میکردم با اینکه همه جور روابطی با جنس مخالف داشتم اما اینو میدونم الان که ازدواج کردم عقیده دارم اول باید فرهنگ سازی بشه من کارمندی دارم که نامزد داره 1 سالم تو عقد بوده وطلاق گرفته هر پسریم با هاش دوست میشه یکی از دوستام که باهاش دوست شده بود میگفت هنوز بکارتشو داره من جالب بود برام تحقیق کردم دیدم واقعیت داره واقعا سلامتیشون در خطره...... من در این مورد که شخصی با کسی هست یا نه خیلی مقیدم متاسفانه دختر پسرای ما عده ایشون با مدت خیلی کوتاهی اشنایی به سکس میرسن که اشتباهه سکس باید در مرحله ای انجام بشه که یک رابطه رو تثبیت ککنه تنوع زیاد در سکس اسیب زیاد هم به خود شخص وهم جامعه میزنه همونطور که میبینید یک سری از خانمهای متاهل در جامعه بعد ازدواج نقش روسپیان رایگان رو ایفا میکنن البته ناگفته نمونه که شوهرانشون یا به دلیل گرفتاری یا تنوع طلبی در سکس..... دیگه قادر به انجام زناشویی نیستن .به هر حال دوستان جامعه در مورد رابطه یک زن ومرد سکوت کرده و هر رابطه بین دو جنس مخالف رو بخاطر نبود خدمات جنسی در جامعه در عمل در ذهن یا واقعیت به سکس ختم میکنه .این نسل جدید که نسل گذار است و کاری براش نمیشه کرد پس باید خا نوادها نقش خانواده رو ایفا کننتا نسلهای بعد سالمتر و لیلی ومجنونوارتر زندگی کنن به امید ان روز

  • صبرا

    چه بخوایم یا نه این مساله بخشی از فرهنگ ایرانیه و بالاخص برای مرد ایرانی با هر نوع طرز فکری..تاکید می کنم که با " هر نوع طرز فکری " مهمه..فکر نمی کنم این چیزی باشه به کسی بتونه عوضش کنه...

  • مرد ایرانی

    من قبلا مساله بکارت برایم خیلی مهم بود. ولی الان به این نتیجه رسیدم که صرفا وجود یک تیکه پوست نمی تونه دلیلی برای پاکی و سلامت اخلاقی باشه. مثلا اگر بفهمم که همسر آینده من باکرگی خودش را در یک رابطه عاشقانه و از روی انتخاب و آگاهی از دست داده است، این مساله برای من قابل پذیرش است.

  • علی

    یاسین جان اولش نوشته برای چی بیشتر دخترای بالای متوسط جوابشو دادن! بی بند و بار هم نگو به کسانی که نحوه زندگی شون با تو فرق داره. دختران سرزمینت دختران سرزمین من هم هستند. نمونه زیاد داریم. یکیش خانواده هیاتی و مذهبی ولی سه تا دختر که باکره نیستن داره. خودم تا حالا باعث پارگی پرده کسی نبودم ولی الان نامزد کردم و می دونم نامزدم قبلا با دوست پسرش سکس داشته. می خوای بگی بی غیرتم? بگو ولی کی این وسط اذیت میشه و نگرانه سرش کلاه نره و می خواد همسرش رو چک کنه?!?! من یا توی با غیرت? خوشبختانه زنان هم حقوق خودشون رو شناختند و می دونن مثل مردها می تونن از زندگی لذت ببرن.

  • یاسین

    این گزارشتون مغرضانه بود شما همش رفتید پی دخترای بی بندوبار که رابطه ای رو خارج از چارچوب خانواده تجربه کردن. میدونید مشکل اصلی شما چیه؟ مشکل اصلی شما اینه که فکر میکنید دختران و زنان پاک میهن ام مانند دختران وزنان دیگر کشورها هستن که باهرکی بخوان باید سکس کنن.زنان و دختران میهن من از ملکه انگلستان بالاترن هرکسی حق دست زدن که سهله حق دیدنش رو نداره خواهر ایرانی ام مظهر پاکی و عفتی است که باید گوهر وجودیش رو از هر مرد پلیدی پاک نگه داره این هنر است نه اینکه باهر هوس بازی وقتش رو بگذرونه. یه پیشتهاد دارم واستون بهتره برید یه گزارش تهیه کنید از کشورهای غربی که چرا این مردا اینقده بی غیرتن؟؟؟؟ یا اینکه گزارش بگیرید چرا زنانشون اینقدر راحت خودشون رو در اختیار هرکسی میزارن این ازادی با ازادی حیوانات چه فرقی داره؟ چی بگم که کاش ***داشتید!!!!!

  • یاسین

    افراد