ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسلامگرایان پاکستان ملاله یوسف‌زی را تهدید کردند

ملاله یوسف‌زی، جوان‌ترین برنده جایزه نوبل صلح می‌خواهد به پاکستان بازگردد اما خطراتی در کمین اوست. جماعت‌‌الاحرار از گروه‌های وابسته به طالبان او را در توئیتر تهدید کرده است.

ملاله یوسف‌زی، جوان‌ترین برنده جایزه نوبل صلح می‌خواهد به پاکستان بازگردد اما خطراتی در کمین اوست. جماعت‌‌الاحرار از گروه‌های وابسته به طالبان او را در توئیتر تهدید کرده است.

ملاله یوسف‌زی، دختر ۱۷ ساله پاکستانی، از سوی افراط‌گرایان پاکستان تهدید شد. افراط‌گرایان پاکستانی تنها ساعاتی پس از معرفی او به عنوان دریافت‌کننده جایزه نوبل صلح، در توئیتر نوشتند: «اشخاصی مانند ملاله باید بدانند که ما مرعوب موج تبلیغاتی نمی‌شویم و چاقوی تیز خود را برای دشمنان اسلام آماده کرده‌ایم.»

فرستنده این پیام، گروه اسلامگرای موسوم به «جماعت‌الاحرار» از شاخه‌های انشعابی طالبان در پاکستان است. این شاخه در ماه اوت سال جاری از گروه «تحریک طالبان» جدا شد. احسان‌‌الله احسان، سخنگوی این گروه گفته است: «ملاله علیه سلاح و مناقشه‌های مسلحانه حرف می‌زند و نمی‌داند که بنیانگذار جایزه نوبل، خودش کاشف دینامیت بوده است.»

ملاله یوسف‌زی روز جمعه ۱۰ اکتبر همراه با کیلاش ساتیارتی از هندوستان ، جایزه نوبل صلح ۲۰۱۴ را دریافت کرد. کمیته نوبل این دو را به خاطر تلاش در راه حق آموزش کودکان و مخالفت‌شان با بهره‌کشی از کودکان شایسته دریافت این جایزه دانست.

اعطای جایزه نوبل صلح به ملاله در افکار عمومی و نزد دولت‌ها با استقبال روبه‌رو شد. صدراعظم آلمان، دبیرکل سازمان و وزیر کشور پاکستان از این تصمیم ابراز خشنودی کرده‌اند. نزار علی‌خان، وزیر کشور پاکستان گفته است: «مفتخریم که یک دختر جوان پاکستانی در چنین سنی جایزه‌ نوبل را دریافت می‌کند.»

ملاله یوسف‌زی از یازده سالگی به طور ناشناس در وبلاگ شبکه جهانی «بی‌بی‌سی»، از وضعیت زندگی دختران و زنان در دره سوات و جنایت‌های طالبان در این محل گزارش می‌نوشت. در آن زمان طالبان ۲۰۰ مدرسه در این ناحیه را ویران کرده بود.

ملاله یوسف‌زی دو سال قبل از سوی طالبان پاکستان مورد سوءقصد از ناحیه سر قرار گرفت و چندین عمل جراحی را پشت سر گذاشت. او پس از این سوءقصد در انگلستان زندگی می‌کند اما اعلام کرده که می‌خواهند بار دیگر به دره «سوات» محل زندگی قبلی خود برگردد و تشکل‌هایی در حمایت از دختران دانش‌آموز به راه بیندازد.

گروه «تحریک طالبان» تاکنون در قبال جایزه نوبل ملاله موضعی نگرفته است. در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ اعلام شده بود که ارتش پاکستان در یک عملیات مشترک با نیروهای امنیتی و پلیس این کشور، ده نفر از وابستگان این گروه را در پیوند با ترور ملاله دستگیر کند. مقامات ارتش پاکستان گفتند که طرح ترور ملاله را رهبر این گروه به نام مولانا فضل‌الله ریخته بود.

ملاله قبل از دریافت جایزه نوبل صلح، جایزه صلح اتحادیه اروپا «جایزه صلح ساخاروف» را در نوامبر سال ۲۰۱۳ گرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیدارزنی اسلامگرایان پاکستان ملاله یوسف‌زی را تهدید کردند | بیدارزنی

    […] زمانه: ملاله یوسف‌زی، جوان‌ترین برنده جایزه نوبل صلح می‌خواهد به پاکستان بازگردد اما خطراتی در کمین اوست. جماعت‌‌الاحرار از گروه‌های وابسته به طالبان او را در توئیتر تهدید کرده است. […]