ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدافعان کرد کوبانی: به سلاح و تدارکات نیاز داریم

حملات داعش برای تصرف کوبانی فشرده‌‌تر شده‌‌‌ و شهر از سه جناح در منگنه قرار دارد. مدافعان کرد خواستار کمک تسلیحاتی و باز شدن مرز ترکیه هستند اما با مشارکت نیروی زمینی خارجی مخالفند.

حملات داعش برای تصرف کوبانی فشرده‌تر شده‌‌‌ و شهر از سه جناح در منگنه قرار دارد. مدافعان کرد خواستار کمک تسلیحاتی و باز شدن مرز ترکیه هستند اما مشارکت نیروی زمینی خارجی را رد می‌کنند.

در جنوب و شرق کوبانی، نبرد سنگینی میان شبه‌نظامیان داعش و یگان‌های مدافع خلق (YPG) جریان دارد. واحدهای دفاعی توانسته‌اند حمله‌ای جدی به مرکز شهر را دفع کنند. ادریس ناسان، از مقامات تشکیلات خودگردان کوبانی، خواستار حمایت تسلیحاتی و تدارکاتی از مدافعان کرد شده است. او به شبکه خبری الجزیره گفته که ترکیه باید به این منظور مرزهایش را باز کند.

ناسان با ورود یک نیروی زمینی بین‌المللی به منطقه یا مشارکت رزمندگان سایر تشکیلات کردی در عملیات دفاع از کوبانی مخالفت کرده و گفته است: «ما هزاران رزمنده باتجربه داریم که از یک‌سال پیش تاکنون با داعش جنگیده‌اند. در کوبانی نیازی به نیروی کمکی از جانب حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) نیست.»

ناسان از دولت ترکیه خواسته که هر چه زودتر به سکوت و خویشتنداری پایان دهد و در ائتلاف علیه داعش مشارکت جوید: « ترکیه یک عضو مهم ناتوست و به عنوان عضو جامعه جهانی باید سهمی تعیین کننده در نبرد با داعش ایفا کند.» او می‌گوید ترکیه لازم است وارد عملیات هوایی علیه داعش شود و مرزهای خود را نیز برای کمک‌های دارویی، تسلیحاتی و تدارکات نظامی باز کند.

رامی عبدالرحمن، مدیر سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) اعلام کرده که نصف شهر کاملا در اختیار شبه‌نظامیان داعش است. نیروهای دولت اسلامی تقویت شده‌اند و شهر را از سه جناح در منگنه گذاشته‌اند. نوع محاصره کوبانی و پیشروی داعش از غرب به شرق به گونه‌ای است که هر آینه امکان سقوط شهر می‌رود.

کوبانی در دود و آتش می‌سوزد و از مرز ترکیه می‌توان ضلع شرقی شهر را نظاره کرد

در مرز ترکیه می‌توان تحرکات شبه‌نظامیان داعش را در بخش شمال شرقی کوبانی ملاحظه کرد. صبح شنبه ۱۱ اکتبر، ارتش آمریکا طی دو بمباران هوایی، مواضعی در ضلع شمالی و جنوبی کوبانی را هدف گرفت.

فرهاد الشامی، کنشگر مدنی کرد در تماسی تلفنی از کوبانی اعلام کرد که تمرکز نبردها بیش از همه در بخش شرقی شهر است.

عصمت حسن، عضو شورای دفاع کوبانی به خبرگزاری کردی «ولاتی» گفته است که نیروهای کرد دو حمله انتحاری داعش در مرکز شهر را دفع کرده‌اند. رزمندگان کرد هم‌چنین توانسته‌اند با سلاح‌های سبک خود در بامداد شنبه ۱۱ اکتبر، هفت حمله داعش به جنوب غربی شهر را خنثی سازند.

یکی از اعضای یگان‌های مدافع خلق (YPG) می‌گوید. داعش تیربار و تانک دارد و حضورش در مناطق مسکونی امکان بمباران هوایی و یا حملات رزمندگان کرد را محدود می‌کند. در حال حاضر تلاش مدافعان کرد روی خارج کردن غیرنظامیان حاضر در شهر متمرکز شده است.

نطق تند اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عصر شنبه ۱۱ اکتبر در یک سخنرانی تند، تظاهرات خشونت‌بار در کشورش را خطری علیه روند صلح با اقلیت کرد خواند. اردوغان در شهر ترابوزان، حزب کردی دمکراتیک خلق (HDP) و حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق (CHP) را مسئول درگیری‌های خونین اخیر در ترکیه معرفی کرد.

او گفت از موضوع محاصره کوبانی و حملات داعش بهانه‌ای برای حمله به صلح، ثبات و برادری در ترکیه استفاده می‌شود. روزنامه ترکی «حریت دیلی نیوز» به نقل از اردوغان نوشته که دولت ترکیه در برابر این تهدیدها جا خالی نخواهد کرد.

اردوغان شرایط کنونی کشورش را با اوضاع زمان «پارک گزی» مقایسه کرد و از پلیس و نیروهای انتظامی ترکیه به خاطر مهار تظاهرات اخیر کردها قدردانی کرد. در سال ۲۰۱۳ و طی درگیری‌های پلیس و تظاهرکنندگان در این پارک، ۴ نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند.

اردوغان انتقاد از سیاست خویشتندارانه ترکیه در قبال موضوع کوبانی را ناسپاسی خواند و گفت: «تنها کشوری که به آوارگان سوری کمک کرده ترکیه است. در کل اروپا ۱۳۰ هزار پناهجوی سوری وجود دارد اما ترکیه میزبان یک میلیون و پانصد هزار سوری است.»

در تظاهرات روزهای گذشته در شهرهای مختلف ترکیه در حمایت از کوبانی، دستکم ۳۷ نفر کشته شده‌اند. این تظاهرات عمدتا از سوی حزب‌ ممنوعه پ‌ک‌ک سازماندهی شده و اعتراضی است به سیاست دولت ترکیه در عدم حمایت از کردهای کوبانی در رویارویی با داعش.

روز شنبه ۱۱ اکتبر، نزدیک ۲۰ هزار نفر از کردهای مقیم آلمان نیز در شهر دوسلدورف، علیه دولت ترکیه و در حمایت از کوبانی راهپیمایی کردند.

جکسون جینز، مدیر انستیتو مطالعات معاصر از دانشگاه هاپکینز می‌گوید آمریکا پس از تجربه جنگ عراق، بدون مشارکت کشورهای همسایه نیروی زمینی به منطقه اعزام نخواهد کرد. جینز اضافه می‌کند که حتی قتل عام مردم و یا امکان تکرار وضعیتی شبیه سربرنیتسا در کوبانی، موجب تغییر استراتژی امریکا و به کارگیری نیروی پیاده در سوریه نخواهد شد.

روز جمعه، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نسبت به تکرار وضعیتی مشابه سربرنیتسا در کوبانی هشدار داد. استفان دمیستورا در ژنو گفت ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر عیرنظامی در کوبانی گیر افتاده‌اند که اکثرشان سالخورده هستند و خطر قتل‌عام‌شان از سوی داعش بالاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.