ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو میلیارد دلار کمک مالی برای ترمیم خرابی‌های غزه

در نشست قاهره برای تامین منابع مالی بازسازی غزه، قطر کمکی یک میلیارد دلاری تقبل کرد. شرط پرداخت کشورها، اداره امور غزه تحت نظر دولت ‌آشتی ملی فلسطین و کوتاه شدن دست حماس است.

در نشست قاهره برای تامین منابع مالی بازسازی غزه، قطر کمکی یک میلیارد دلاری تقبل کرد. شرط پرداخت کشورها، اداره امور غزه تحت نظر دولت ‌آشتی ملی فلسطین و کوتاه شدن دست حماس است

قاهره در روز یکشنبه ۱۲ اکتبر، میزبان کنفرانس کشورهای پرداخت‌کننده کمک مالی به غزه بود. این نشست که با نطق عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر افتتاح شد، پرداخت یک میلیارد و ششصد میلیون یورو به دولت خودگردان فلسطین را تقبل کرد.

اتحادیه اروپا ۴۵۰ یورو، آمریکا ۱۶۸ میلیون یورو، قطر ۷۹۲ میلیون یورو و امارات متحده عربی ۱۵۸ میلیون یورو پرداخت می‌کنند. آلمان علاوه بر سهم عمومی در اتحادیه اروپا، ۵۰ میلیون یوروی دیگر به طور جداگانه می‌پردازد.

مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین پیش‌تر گفته بودند که بازسازی ویرانی‌های جنگ ۵۰ روزه غزه، به ۳میلیارد و دویست میلیون دلار پول نیاز دارد. به تاکید سازمان ملل، ۱۸۰۰۰ خانه در این جنگ به کلی خراب شده یا آسیب جدی دیده‌اند.

اسرائیل سهمی در منابع مالی بازسازی غزه بر عهده نگرفت. آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل پیش‌تر گفته بود: «چنانچه بازسازی به ساختارهای مدنی مربوط باشد، اسرائیل نیز به مشارکت در این امر علاقمند است.»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین به جامعه جهانی قول داده که در هزینه‌کردن منابع مالی، نهایت شفافیت را به خرج دهد. قرار است دولت خودگران فلسطین، کمک‌های مالی را در هماهنگی با سازمان ملل، کشورهای پرداخت‌کننده پول و نهادهای مالی بین‌المللی خرج کند. عباس به وام‌دهندگان اطمینان‌خاطر داده که مبالغ کمکی را در اختیار افراطیون حماس قرار ندهد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین در نشست قاهره

کمک‌های مالی با شروطی تقبل شده‌اند : نوار غزه نباید انبار تسلیحات حماس یا گروه‌های افراطی دیگر باشد و اداره آن نیز باید زیر نظر دولت آشتی ملی قرارگیرد. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان با تاکید بر این موضوع و خطاب به اسرائیل افزود: «مردم نوار غزه باید چشم‌انداز اقتصادی مناسب و آزادی رفت و آمد داشته باشند.»

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که کمک‌های مالی نباید تبدیل به امری تکراری شوند. او گفت در سال ۲۰۰۹ هم نشست مشابهی برای ترمیم ویرانی‌های جنگ غزه برگزار شد: «امروز هم دوباره اینجا هستیم تا آسیب‌ها را جبران کنیم؛ آسیب‌هایی به مراتب وخیم‌تر از گذشته.»

جان کری از طرفین مناقشه خاورمیانه خواست دوباره مذاکرات صلح را از سرگیرند. او تاکید کرد که آتش‌بس به معنای صلح نیست و پایدار بودن آن نیز نمی‌تواند امنیت و کرامت اسرائیل و فلسطینی‌ها را تضمین کند. وزیر خارجه آمریکا افزود که کمک مستمر جامعه جهانی به نوار عزه تنها در صورت اداره آن توسط دولت آشتی ملی میسر خواهد بود.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در نطق افتتاحیه نشست از اسرائیل خواست مذاکرات صلح را از سر گیرد. او جامعه جهانی را به تعیین یک بازه زمانی فراخواند که طی آن اسرائیل وادار به پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.