ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«حملات هوایی مانع پیشروی داعش در کوبانی شده‌اند»

رزمندگان کرد می‌گویند عملیات اخیر نیروهای ائتلافی نقش بزرگی در متوقف کردن داعش ایفا کرده‌اند. هم‌پیمانان آمریکا روز ۱۳ اکتبر نشستی مشورتی در واشنگتن برای برنامه‌ریزی علیه داعش دارند.

رزمندگان کرد می‌گویند که عملیات اخیر نیروهای ائتلافی نقش بزرگی در متوقف کردن داعش ایفا کرده‌اند. هم‌پیمانان آمریکا روز دوشنبه ۱۳ اکتبر نشستی مشورتی در واشنگتن برای برنامه‌ریزی علیه داعش دارند.

ادریس ناسان، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق در کوبانی (YPG) اعلام کرده که عملیات هوایی نیروهای ائتلاف کمک بزرگی به مدافعان کوبانی بوده است. چهار حمله جنگنده‌های امارات، عربستان، آمریکا به قرارگاه‌های داعش موجب حفظ مواضع کردها و توقف پیشروی دولت اسلامی شده است.

ادریس ناسان گفته که درگیری‌های یکشنبه به مراتب کمتر از روز شنبه بودند. شنبه ۱۱ اکتبر اعلام شده بود که کوبانی از سه جناح در منگنه فشار داعش قرار دارد. ناسان تاکید کرده بود که پیشمرگه‌ها نیاز به اسلحه و مهمات و هماهنگی بهتر نیروهای ائتلافی دارند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در لندن) اعلام کرده که حملات هوایی شنبه به مواضع داعش ۳۶ نفر از شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» را به کشتن داده است.

روز یکشنبه ۱۲ اکتبر، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا با احتیاط فراوان، نسبت به وضعیت کوبانی ابراز خوشبینی کرد و گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده است.» هیگل در سن‌دیه‌گو افزود: «نبرد برای نابودی داعش دشوار و طولانی خواهد بود و شرایط از این هم خطرناک‌تر خواهد شد.»

گردهمایی در واشنگتن

فرماندهان نظامی نیروهای «ائئلاف علیه داعش» قرار است روز دوشنبه ۱۳ اکتبر در واشنگتن گرد هم آیند تا در باره استراتژی سوریه و عراق مشاوره و مذاکره کنند. مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ۲۰ نفر از مقامات ارشد نظامی را برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.

این نخستین ملاقات در این سطح میان فرماندهان ارتشی ائتلاف علیه داعش، بعد از حملات هوایی در عراق خواهد بود. دیدارها با ضیافت شام در دوشنبه شب شروع می‌شود و سه‌شنبه ۱۴ اکتبر در پایگاه هوایی «اندروس» در واشنگتن ادامه می‌یابد.

ائتلاف یادشده شامل بریتانیا، فرانسه، بلژیک، دانمارک، هلند و پنج کشور عربی هم پیمان آمریکا می‌شود که عربستان سعودی، اردن، بحرین، قطر و امارت متحده عربی هستند. یک استراتژی طولانی هنوز در چشم‌انداز ائتلاف نیست و ابعاد و ساز و کار اموزش و تجهیز شورشیان میانه روی سوری نیز هنوز روشن نشده است.

قرار است ۵۰۰۰ نفر از مخالفان اسد ظرف یک سال در عربستان سعودی آموزش بیینند. آمریکا امیدوار است ترکیه هم در این عرصه مشارکت کند.

حملات انتحاری در دیاله

استان دیاله عراق در روز یکشنبه ۱۲ اکتبر صحنه سه‌ سوءقصد انتحاری بود. هدف این حملات مراکز امنیتی و دولتی بوده است. در یکی از این عملیات انتحاری یک آلمانی نیز شرکت داشت. حزب کردی گوران در توئیتر اعلام کرده که عاملان انتحاری یک آلمانی، یک ترک و یک تونسی بوده‌اند.

قره‌تپه در ۱۲۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و کنترل آن را نیروهای کرد عراقی بر عهده دارند.

در این حمله ۲۸ نفر کشته شده‌اند که در میانشان چند غیرنظامی و بستگان پیشمرگه‌ها هم بوده‌اند. ۹۰ نفر زخمی شده‌اند تعداد کشتگان سوءقصدهای شنبه و یکشنبه در عراق روی هم رفته ۷۰ نفر بوده است.

ننها در روز شنبه در غرب بغداد ۳۴ نفر در اثر انفجار خودرو در مناطق شیعه‌نشین کشته شدند. یک بمب‌گذار انتحاری هم خودروی خود را در یک تقاطع پررفت‌وآمد در منطقه "کاظمیه" منفجر کرد که ۱۱ نفر را به کشتن داد.

روز یکشنبه ۱۲ اکتبر‌، خودروی حامل سرتیپ احمد الدلیمی، رئیس پلیس استان انبار نیز در حال گذر از محله‌ای در شمال شهر رمادی هدف انفجار قرار گرفت. دلیمی، بلندپایه‌ترین مقام عراقی در خشونت‌های چند هفته اخیر است و کشته شدن او می‌تواند ضربه بزرگی به اقدامات دولت عراق در مقابله با شورشیان سنی در استان انبار تلقی شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • shah amiri

    تشکر از همکاری های تان همشگی تان بااحترام