ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل شیعیان مسلح عراقی را به جنایت جنگی متهم کرد

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، گروه‌های شیعه طرفدار دولت عراق که علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در بغداد فعال هستند، اقدام به انتقام‌جویی از گروه‌های سنی کرده اند.

سازمان عفو بین‌الملل، گروه‌های مسلح شیعه در عراق را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد.

اقدامات خشونت‌بار شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب به ویژه در شهرهای بغداد، کرکوک و سامرا رو به افزایش است.

بر اساس گزارشی از سازمان عفو بین‌الملل که روز سه‌شنبه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) منتشر شده است، گروه‌های شیعه طرفدار دولت عراق که علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) در بغداد فعال هستند، اقدام به انتقام‌جویی از گروه‌های سنی کرده اند و این کار جنایت جنگی محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، شمار زیادی از سنی‌مذهبان این کشور ربوده و خانواده برخی از آنان، برای آزادی شان ناچار به پرداخت حدود ۸۰ هزار دلار به آدم‌ربایان شده‌اند. با این حال برخی از ناپدیدشدگان، حتی پس از پرداخت پول نیز آزاد نشده‌اند و به خانه خود بازنگشته اند. تعدادی از آنان نیز کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده است که اقدامات خشونت‌بار شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب به ویژه در شهرهای بغداد، کرکوک و سامرا رو به افزایش است.

در برخی نقاط این شهرها اجسادی با دست‌های بسته پیدا شده است که در سرهایشان جراحت ناشی از شلیک گلوله دیده می شود. این نشان می‌دهد که این افراد نخست دستگیر و سپس اعدام شده‌اند.

پس از حمله پیکارجویان «دولت اسلامی» (داعش) و عقب‌نشینی ارتش عراق تقریباً یک سوم این کشور به دست اعضای این گروه افتاده است.

در چنین شرایطی، به دلیل ضعیف شدن ارتش عراق، شبه‌نظامیان شیعه با حمایت دولت این کشور، قدرت و حضور بیشتری در شهرهای مختلف به دست آورده‌اند. آنان لباس‌های نظامی بر تن می‌کنند و به طور رسمی کنترل شهرها را در اختیار دارند.

دوناتلا روورا، مسئول بخش بحران سازمان عفو بین‌الملل ضمن انتقاد از دولت عراق که چنین قدرتی را در اختیار شبه‌نظامیان قرار داده است هشدار داد که آنان از این قدرت برای سرکوب سنی‌ها استفاده می‌کنند و بدین ترتیب این کشور را به سمت یک جنگ مذهبی سوق می‌دهند.

روورا از حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق درخواست کرده است که هرچه زودتر گروه‌های شبه‌نظامی شیعه را تحت کنترل قرار دهد و از آنان در نبرد علیه گروه‌های جهادی استفاده نکند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Masoud

    بنیاد گرایی شیعه و بنیاد گرائی سنی هم دیگر را تشدید میکنند. به این علت ورود ایران به جنگ علیه داعش و تقویت گروه‌های شیعه دا عراق و سوریه باعث تقویت داعش میشود. تنها راه حل ایجاد دولتهای ائتلافی در سوریه و عراق است.

  • hasani

    اسلحه دست اینها چکار میکند؟

  • farid

    اینها خود داعشی شیعه میباشند.

  • حسین

    شیعه های مزدور وابسته به ایران دست داعش را در جنایت از پشت بسته اند

  • فرامرز

    گروه عصایب حق و لشکر بدر که مورد حمایت ایران و امریکا است این جنایات را انجام میدهند

  • afra

    چرا نباید شیعیان از شهر هایشان در مقابل افراطیون سنی دفاع کنند؟ چرا یک سازمان بین المللی چنین تقاضایی دارد؟ چون شیعیان ممکن است داعش رو شکست بدهند و این در دستور کار این سازمانها نیست؟ این سازمانها کجا بودند زمانی که این افراطیون ۱۷۰۰ جوان دانشجوی شیعه را در موصل کشتند؟ شما حامی افراطیون سنی هستید یا حامی مردم عراق؟