ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌های تند مسئولان ایرانی به حکم اعدام شیخ نمر النمر

دادگاهی در عربستان سعودی یک فقیه شیعی را به اعدام محکوم کرده است. مسئولان ایران عربستان را به افزایش ناآرامی و تزلزل پایه‌های حکومتش تهدید کرده‌اند.

دادگاهی در عربستان سعودی چهارشنبه (۱۵ اکتبر/ ۲۳ مهر) شیخ نمر النمر، یکی از فقیهان شیعه را به اعدام محکوم کرد. برخی مسئولان ایرانی در پرتو اختلافات بین وهابیون و شیعیان، واکنش‌های شدیدالحنی را به حکم دادگاه عربستان سعودی نشان داده‌اند.

حکم اعدام شیخ نمر النمر؛ احتمال ناآرامی در پرتو دعوای شیعه و سنی در شرق عربستان

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران به واحد مرکزی خبر گفته است: «انتظار می‌رود مقامات ذیربط عربستان سعودی با رویکردی واقع‌بینانه مانع از اجرای این حکم و تشدید تنش‌ها در جهان اسلام شوند.»

ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی هم آشکارا عربستان سعودی را تهدید کرده است که چنانچه در حکم اعدام شیخ نمر انمر تجدید نظر نکند، ناآرامی‌ها در این کشور شعله‌ور خواهد شد. او همچنین عربستان را به آتش‌افروزی در عراق و سوریه متهم کرده است.

شیخ نمر النمر، یک معمم ۵۴ ساله است که در حوزه علمیه قم پرورش پیدا کرده و در میان اقلیت شیعه در عربستان سعودی طرفدارانی دارد. دولت عربستان او را به نافرمانی از قانون، تیراندازی به نیروهای امنیتی، ایجاد نفاق و ضربه به یکپارچگی، و مداخله در امور بحرین متهم کرده است.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز گفته است دادگاه شیخ نمر النمر به طور عادلانه برگزار نشده است. به گفته عباس کعبی حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید نمی‌توانند برخوردهای خشن عربستان سعودی با اقلیت شیعه را تحمل کنند. او وعده داده است که جمهوری اسلامی «از طریق مجاری دیپلماسی از جمله سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی، کمیسیون حقوق بشر اسلامی و وزارت امور خارجه» وضعیت شیخ نمر النمر را پیگیری خواهد کرد.

محمد ابراهیم محبی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز عربستان سعودی را تهید کرده که چنانچه شیخ نمر النمر را اعدام کند، پایه‌های حکومتش متزلزل خواهد شد.

دستگاه قضایی عربستان هنوز حکم اعدام شیخ نمر النمر را تأیید نکرده است. به گزارش واحد مرکزی خبر خانواده شیخ نمر در بیانیه‌ای خواستار ابطال حکم اعدام او در نهاد قضایی سعودی شده است. خبرگزاری رسمی سعودی گزارش داده که شیخ نمر النمر ۳۰ روز فرصت دارد تقاضای تجدید نظر بدهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.