ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فائو: بیش از ۸۰۰ ميليون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند

در حالی‌که در اروپا موضوع دور ریختن مواد غذایی مسأله بزرگی است، بیش از یک دهم جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند. توزیع نابرابر منابع غذایی موضوع کنفرانس فائو در رم است.

در کنفرانس سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) گفته شد که در جهان هنوز ۸۰۵ ميليون نفر از گرسنگی رنج می‌برند و حدود یک سوم از تمام مواد غذایی تولیدشده در جهان اصلا به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد یا به هدر می‌رود. فائو در گزارشی بر اهمیت مزارع خانوادگی کوچک در امنیت غذایی و محیط زیست تأکید کرد.

فائو می‌گوید در جهان هنوز ۸۰۵ ميليون نفر از گرسنگی رنج می‌برند.

فائو، کنفرانس خود را روز پنجشنبه ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر با شرکت ۱۲۷ کشور در رم برگزار کرد.

در این کنفرانس، اوفلی همونین، دستیار رئیس کمیته امنیت جهانی غذا (CFS) در فائو، گفت در کشورهای ثروتمند صنعتی بیش از هر چیز دور ریختن مواد غذایی مسأله است.

وی با بیان این‌که اروپا از نظر تولید و حمل و نقل در شهرهای بزرگ بسیار کارآمد است، افزود: «اما ما یا بیش از حد می‌خریم و یا توجه نمی‌کنیم که چه می‌خریم.»

برای نمونه در آلمان سالانه ۸۲ کیلو مواد غذایی تنها در هر خانه شخصی دور ریخته می‌شود. در کشورهای صنعتی دور ریختن مواد غذایی به اندازه تولید مواد غذایی در تمامی کشورهای جنوب آفریقا است.

مبارزه کشورهای توسعه‌یافته با زیرساخت‌های ضعیف

برنهارد والتر، کارشناس سازمان کمک‌رسانی «نان برای جهان» می‌گوید در کشورهای صنعتی مسأله دیگر آن است که مواد غذایی به‌هیچ وجه به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسند. به‌گفته وی «یک‌دوم سیب‌زمینی‌ها، یک‌دوم سالادها یا یک پنجم نان‌ها به‌دست مصرف کننده نمی‌رسد؛ برای این‌که به‌عنوان مثال از قاعده‌ مشخصی پیروی نمی‌کنند. سبزیجات یا بزرگ‌اند یا خیلی کوچک یا بیش از حد چروکیده‌اند و یا بیش از حد کج‌وکوله.»

در اروپا موضوع دور ریختن مواد غذایی مسأله بزرگی است

کنفرانس سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) قرار است با شرکت سازمان‌های کمک‌رسان، جامعه مدنی و نمایندگان صنعت کشاورزی تا دو روز دیگر روی چنین مسائلی کار کند.

مذاکرات روی سند نهایی پیچیده خواهد بود چرا که باید به منافع مختلف بسیاری توجه نشان دهد.

فائو: حمایت از مزارع خانوادگی برای نبرد با گرسنگی

در این کنفرانس سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در گزارش تازه‌ای بر نقش مزارع خانوادگی تأکید کرد و گفت مزارع خانوادگی نقش بزرگی در امنیت غذایی و حفاظت پایدار از محیط زیست ایفا می‌کنند، به‌شرطی که نوآوری شده و توسعه یابند.

گزارش موسوم به «سوفا ۲۰۱۴» (State of Food and Agricuture) فائو درباره وضعیت گرسنگی و کشاورزی در جهان است و امسال روی چیزی حدود ۵۰۰ میلیون مزرعه خانوادگی کوچک که به‌طور عمومی زیر پنج هکتار وسعت دارند، متمرکز است. به‌گفته فائو این مزارع زیربنای کشاورزی در بیشتر کشورها هستند.

اين مزارع کوچک حافظ ۸۰ درصد دانه‌های گياهی غذايی هستند که در جهان توليد می‌شوند. با این حال بسیاری از آن‌ها فقير و قربانی ناامنی غذايی‌اند.

خوزه گرازیانو دا سیلوا، دبیرکل فائو: مزارع خانوادگی کوچک بخشی از راه حل‌اند

خوزه گرازیانو دا سیلوا، دبیرکل فائو در کنفرانس گفت: مزارع خانوادگی کوچک مشکل به شمار نمی‌روند، بلکه خود بخشی از راه حل‌اند. آن‌ها نقشی اساسی دارند. ما به نوآوری در همه زمینه‌ها نیاز داریم و این آن‌ها باید در این نوآوری نقش داشته باشند.»

بر پایه گزارش فائو، اکثریت بزرگ مزارع کشاورزی در جهان، کوچک يا بسيار کوچک‌اند و همچنان شاهد کاهش سطح مزارع خود هستند. ۷۲ درصد از اين مزارع کمتر از يک هکتار وسعت دارند و در مجموع تنها هشت درصد سطح کامل زمين‌های کشاورزی را تشکيل می‌دهند.

با این حال، مزارع کوچک‌تر از یک مساحت مشخص نمی‌توانند منبع اصلی ادامه حیات خانواده باشند اگر چه در چنین شرایطی کشاورزی می‌تواند به امنیت غذایی خانواده کمک کند.

بنابراین باید بر نوآوری تکیه کرد اما در آغاز کار، این نوآوری هزینه بالایی خواهد داشت و نیازمند تضمین حقوق ارضی و دسترسی به اعتبارات مالی است.

این گزارش می‌افزاید، اينجاست که نهادهای محلی، سازمان‌های توليدکننده و تعاونی «نقشی اساسی در برداشتن این موانع دارند».

افزون بر اين، دولت‌ها بايد در زمينه تحقيقات سرمایه‌گذاری کنند؛ در حالی که بیشتر مواقع این تحقیقات به بخش خصوصی واگذار شده است: در بنگلادش کمتر از ۱۰ درصد مزارع به يک شورا دسترسی دارند و در اوگاندا و مالاوی اين رقم کمتر از ۲۰ درصد است.

فائو می‌گوید در جهان هنوز ۸۰۵ ميليون نفر از گرسنگی رنج می‌برند. اين تعداد از ۲۰ سال پيش تاکنون به‌طور ميانگين در سال ۱۰ ميليون کاهش یافته است اما در آفريقای زيرصحرايی و آسيا همچنان به‌شکل ویژه متأثر از این وضعیت‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 70

    […] […]