ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمبود امدادرسانی جهانی به آفریقای ابولازده

تا به امروز وعده پرداخت یک میلیارد دلار برای مبارزه با ویروس ابولا به صندوق سازمان ملل داده شده، اما این صندوق تا روز شانزدهم اکتبر، تنها صد هزار دلار دریافت کرده است.

تا عصر روز گذشته (۱۶ اکتبر)، تنها ۹ کشور از طرح مبارزه با ویروس ابولا به طور رسمی استقبال کرده‌اند: آمریکا، بریتانیا، آلمان، استرالیا، چین، فرانسه، سوئد، ژاپن و کویت. علاوه بر اینها بانک جهانی، بانک توسعه آفریقا، کمیسیون اروپا و صندوق مرکزی اقدامات اضطراری در این حمایت مالی همراه بوده‌اند.

این در حالی است که میزان کمک مالی درخواست شده از سوی سازمان ملل، ۹۸۸ میلیون دلار بوده که تا پایان روز شانزدهم اکتبر، تنها ۳۶ درصد آن، معادل ۳۶۰ میلیون دلار، به نهادهای امدادرسان وابسته به این سازمان اهدا شده است.

کریستوفر استوکس از سازمان پزشکان بدون مرز گفته که تلاش برای کنترل این بیماری تا الان بی‌نتیجه بوده است.

سرعت پخش ویروس ابولا هماهنگ با امکانات درمانی و پزشکی موجود در غرب آفریقا و مشارکت جهانی برای مقابله با این بیماری نیست.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز هفدهم اکتبر از همه کشورهای عضو سازمان ملل دوباره خواسته است تا برای مقابله با ویروس ابولا به «صندوق ویژه سازمان ملل» کمک فوری کنند.

همزمان با طرح دوباره این درخواست، کشور سوئد برای جلوگیری از گسترش این بیماری، صدمیلیون کرون (معادل ۱۱ میلیون یورو) به‌طور مستقیم در اختیار نهادها و سازمان‌های امدادرسان سازمان ملل قرار داده است.

به گزارش روزنامه سوئدی داگنز نی‌هتر (DN)، این کمک از طریق سازمان‌های مربوط به سازمان ملل مانند سازمان یونسکو و همچنین دیگر نهادهای غیر دولتی مانند سازمان پزشکان بدون مرز، سازماندهی، مدیریت و منتقل می‌شود.

میزان رقم مورد نیاز برای مقابله با ابولا اما بسیار بیش از این‌هاست و نیازمند حمایت و مشارکت بین‌المللی است.

بر اساس این گزارش، میزان کمک مالی درخواست شده از سوی سازمان ملل، ۹۸۸ میلیون دلار است که تا امروز، ۳۶ درصد آن معادل ۳۶۰ میلیون دلار اهدا شده که بخش بزرگی از آن کمک‌های شخصی و همچنین از سوی مراکز حقوق بشری و بین‌المللی بوده است.

همچنین وعده پرداخت ۲۰۴ میلیون دلار آن از سوی کشورهای مختلف داده شده است. این وعده‌ها تا امروز جنبه اجرایی نیافته است.

اعضای سازمان ملل و وعده‌های انجام نشده

تا به امروز وعده پرداخت یک میلیارد دلار نیز برای مبارزه با ویروس ابولا به صندوق ویژه سازمان ملل داده شده، اما این صندوق تا پایان روز شانزدهم اکتبر، تنها صد هزار دلار دریافت کرده است.

از هزار تخت صحرایی در لیبریا، سیرالئون و گینه، ۷۰۰ تخت به بیماران مبتلا به ابولا اختصاص یافته است.

به گفته بان‌کی مون فقط کلمبیا صدهزار دلار در اختیار این صندوق قرار داده و کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان، استرالیا، چین، فرانسه، سوئد، ژاپن و کویت حمایت مالی خود را از طریق نهاد های وابسته به سازمان ملل پیش برده اند.

قدرت مالی صندوق ویژه سازمان ملل برای مبارزه با ابولا از این زاویه مهم است که به گفته دیوید نابارو، نماینده ویژه این سازمان، این ضرورت وجود دارد که به محض شناسایی مراکز نیازمند، کمک‌ها و حمایت‌های لازم و فوری در اختیار مسئولان منطقه مورد نظر قرار بگیرد.

سازمان ملل ضمن درخواست دوباره خود از کشورهای عضو این تشکل بین‌المللی، تاکید کرده است علاوه بر کمک مالی، لازم هست در تمام عرصه‌ها از جمله در زمینه پزشک داوطلب و امکانات بیمارستانی و آزمایشگاهی نیز به کشورهای نیازمند امدادرسانی کنند.

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، واکنش جامعه جهانی در برابر بحران بیماری ابولا در کشورهای آفریقایی را مایوس‌کننده عنوان کرده است. وی تاکید کرده است که لازم بود کشورهای مرفه پیش از این برای کمک به کشورهای آفریقایی اقدام کنند.

عنان به بی‌بی‌سی گفته است: «اگر این بحران در منطقه دیگری از جهان رخ داده بود، احتمالا به نحو خیلی متفاوتی با آن برخورد می‌شد.»

تلاش بی‌نتیجه برای کنترل ابولا

روزنامه سوئدی داگنز نی‌هتر در گزارش امروز خود نوشته که اوا نونس سورنسون، رئیس کمیته امدادرسانی سوئد در کشور لیبریا، بر این باور است که اگر از سرعت پخش این ویروس جلوگیری نشود با فاجعه‌ای بزرگ در جهان روبه‌رو خواهیم شد.

این کارشناس بهداشت بر این باور است که قبل از هر چیز باید بتوانیم نقطه عزیمت دقیق این ویروس را شناسایی کنیم که این امر تا به امروز میسر نشده است.

کریستوفر استوکس از سازمان پزشکان بدون مرز نیز گفته که تلاش برای کنترل این بیماری تا الان بی‌نتیجه بوده است.

به گفته وی از هزار تخت صحرایی در لیبریا، سیرالئون و گینه، ۷۰۰ تخت به بیماران مبتلا به ابولا اختصاص یافته است.

مارک دویل خبرنگار بی‌بی‌سی در غنا نیز از نیاز به تخت و امکانات پزشکی تا سه برابر میزان موجود خبر داده است.

در روزهای اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا و جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی نیز بر ضرورت مشارکت بین‌المللی برای مبارزه با ویروس ابولا تاکید کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات موجود، تا به امروز شمار جان‌باختگان این بیماری از چهار هزار و ۵۰۰ نفر گذشته است. ۲۳۶ نفر از جان باختگان، پرستار و خدمه درمانی بوده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ نفر در اثر ابتلا به ابولا جان سپرده‌اند. مرکز شیوع اپیدمی در غرب آفریقا و در کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا قرار دارد. به گفته سازمان بهداشت جهانی در هفته جاری تعداد مبتلایان به ابولا از ۹ هزار نفر تجاوز کرده است.

تا به امروز کشور سنگال از ویروس ابولا در امان بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ESI

    SO GOOD...