ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالاگرفتن انتقاد‌ها پیرامون اصلاحیه قانون کار

منتقدان اصلاحیه قانون کار می‌گویند لفظ اصلاح را برای اطلاق به اين تغييرات نادرست دانست، چرا که تغييرات مزبور لزوماً برای همه طرفين کار، از جمله کارگران سودی به همراه نمی‌آورد.

ناصر چمنی، عضو کانون انجمن‌های صنفی کارگران ايران، گفته که دولت برای اصلاح قانون کار با نمايندگان يک تشکل رسمی کارگری وارد مذاکره شده است که سر «تشکل» و «کارگری» بودن آن ترديد جدی وجود دارد.

هنوز برنامه‌ای برای مبارزه با بیکاری ارائه نکرده اس

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، ناصر چمنی گفته «دور جديد تلاش‌ها برای تغيير قانون کار لزوماً به به نفع کارگران نمی‌انجامد.»

او با انتقاد شديد از عملکرد «مجمع عالی نمايندگان کار» تصريح کرد که اين نهاد قصد دارد برای آنکه همچنان مورد حمايت وزارت کار قرار بگيرد عليه منافع کارگران قدم بردارد و به وزارت کار برای حذف يک سری از مواد حمايتی قانون کار کمک کند.

طرح پيشنهادی وزارت کار با عنوان «مدل جديد امنيت شغلی نيروی کار و امنيت سرمايه گذاری» در روز پنجم شهريورماه طی نشست سه جانبه کارگران، کارفرمايان و دولت مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری «مهر»، بر اساس طرح جديد وزارت کار در زمينه تأمين امنيت شغلی کارگران و تأمين امنيت سرمايه‌گذاری کارآفرينان، برخی سياست‌ها مانند تنقيح و اصلاح قوانين و مقررات کار و تاأمين اجتماعی، حمايت از توليد و افزايش انگيزه در امر سرمايه‌گذاری در توليد دنبال خواهد شد.

به کام کارفرمایان، به ضرر کارگران

با این حال به نظر این عضو کانون انجمن‌های صنفی کارگران، لفظ اصلاح را برای اطلاق به اين تغييرات نادرست دانست، چرا که تغييرات مزبور لزوماً برای همه طرفين کار، از جمله کارگران سودی به همراه نمی‌آورد. او افزود که «وقتی رئيس کار گروه تخصصی مزد و بهره‌وری وزارت کار از حدف يکسری از مواد حمايتی قانون کار خبر می‌دهد بدين معناست که تغييرات پيش بينی شده به سود کارفرمايان است و اصلاحی در کار نيست.»

خبرگزاری ايلنا در مصاحبه‌ای نيز که روز جمعه ۲۵ مهرماه با حسين حبيبی، دبير کانون شورای اسلامی کار استان تهران انجام داد به بررسی سويه‌های تاريک تغييرات قانون کار پرداخت. حبيبی نيز همچون چمنی تأکيد کرده است کارگروه تخصصی مزد و بهره‌وری وزارت کار به دنبال ارائه مدل جديدی از دستمزد به سود کارفرمايان است.

از جمله انتقادات چمنی تغيير ماده ۲۷ قانون کار و تبصره‌های آن است. تبصره‌ای از اين قانون می‌گويد که اگر يک کارفرما قصد اخراج کارگری را به علت قصور وی در انجام کار داشت، اخذ نظر تشکل کارگری يا شورای کار برای اخراج او الزامی است. با اين حال طرح پيشنهادی وزارت کار تلاش دارد که قدرت فسخ قرار داد کار را يکسره به کارفرما بسپارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران «ايسنا»، هادی ابوی، سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اين حال تصريح کرده است که «هيچکدام از مواد اصلاحيه قانون کار بدون اخذ نظر شرکای اجتماعی به تصويب نخواهد رسيد» و به عنوان مثال تبصره فوق الذکر در ماده ۲۷ قانون کار با مخالفت گروههای کارگری و کارفرمايی به تصويب نرسيده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.