ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عمیق شدن بحران هنگ‌کنگ در آستانه گفت‌وگوی دولت و معترضان

دولت هنگ گنگ قرار است سه شنبه با معترضان گفت‌وگو کند. برخوردهای شامگاه یکشنبه و سحرگاه دوشنبه پلیس ضد شورش با دانشجویان امیدواری زیادی برای موفقیت این گفت‌وگوها برجای نگذاشته است.

بحران هنگ‌کنگ از روز دوشنبه ۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر و با ورود به چهارمین هفته متوالی خود عمیق‌تر شده است.

خیابان‌های مرکزی هنگ‌گنگ همچنان در اشغال معترضان است

دولت و معترضان تاکنون نرمشی بر سر مواضع خود انجام نداده‌اند. روز یکشنبه درگیری سختی میان پلیس و معترضان در هنگ‌کنگ رخ داد که به زخمی شدن ده‌ها نفر در محله پر جمعیت مونگ کوک انجامید. ۲۲ مامور پلیس نیز در میان زخمی‌ها بوده‌اند.

یگان‌های پلیس ضد شورش شامگاه یکشنبه با دانشجویان مقابله کرده و با باتوم به آن‌ها حمله‌ور شدند. با این‌حال اوضاع این محله سحرگاه روز دوشنبه نسبتا آرام توصیف شده است گرچه هنوز دسته‌هایی از معترضان در خیابان‌ها حضور دارند.

دولت قرار است روز سه‌شنبه با معترضان و گروه‌های دانشجویی گفت‌وگو کند. بازگشت آرامش به هنگ‌کنگ، این بندرگاه مهم اقتصادی در آسیا، وابسته به موفقیت این گفت‌وگوهاست.

معترضان و تشکل‌های دانشجویی هفته‌هاست که درخواست برگزاری انتخابات آزاد و بدون نظارت چین را در هنگ‌کنگ دارند. چین گفته‌ است هنگ‌کنگی‌ها می‌توانند از سال ۲۰۱۷ خود حاکمان‌شان را انتخاب کنند به شرط آن‌که نامزدها به تایید کمیته‌ای در چین برسد. معترضان نظارت و دخالت چین در انتخابات را قبول ندارند.

شرایط موجود امید اندکی برای موفقیت گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه را نوید می‌دهد. وودی ونگ، یکی از اعضای تشکل‌های معترض دانشجویی به خبرگزار رویترز گفته است که گرچه انتظار چندانی از گفت‌وگوهای فردا نباید داشت، اما به هرحال باید امیدوار بود. او همچنین تاکید کرده است دانشجویان تا زمانی که دولت حاضر به گوش کردن به صدای آن‌ها باشد به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

برخی از سیاستمداران هوادار انتخابات آزاد در هنگ‌کنگ از دولت خواسته‌اند برای تضمین موفقیت گفت‌وگوها در روز سه‌شنبه، از پلیس بخواهد با معترضان برخورد نکند. آن‌ها استفاده از نیروی پلیس برای متفرق کردن جمعیت را عاملی برای تحریک خشم عمومی توصیف کرده‌اند.

دولت فعلی هنگ‌کنگ که توسط چین انتخاب شده است، حاضر نیست از خواسته معترضان دفاع کند. لئونگ چونگ یینگ، رییس دولت هنگ‌کنگ، پیش‌تر گفته بود «حتی در تمام دموکراسی‌های غربی هم همیشه شهروندان نمی‌توانند نامزدهای انتخابات را معرفی می‌کنند».

لئونگ روز یکشنبه اعلام کرد که به زمان بیشتری برای دست‌یابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان بخشیدن به بحران هنگ‌کنگ نیاز است. او که شامگاه گذشته در تلویزیون سخن می‌گفت، تاکید کرد برای دست‌یافتن به چنین راه‌حلی لازم است تا گفت‌وگوهای زیادی با مردم و تشکل‌های دانشجویی انجام شود. لئونگ تاکنون مقابل درخواتس معترضان برای استعفا مقاومت کرده است. مخالفان او به فساد مالی نیز متهم می‌کنند.

لای چونگ کواک، رییس اداره امنیت هنگ‌کنگ اعلام کرده است برخی از اعتراض‌ها در روزهای اخیر «توسط سازمان‌هایی افراطی انجام شده که مشغول توطئه‌ و برنامه‌ریزی برای انجام خشونت هستند».

پلیس همچنین اعلام کرده است «بی‌قانونی در فضای اینترنت» را تحمل نخواهد کرد.

معترضان هنگ‌کنگی از شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک برای سازمان‌دهی تجمعات خود استفاده می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.