ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ یک قربانی اسیدپاشی در اصفهان

فضای عمومی اصفهان همچنان دلهره‌آور است. یکی از دختران قربانی اسیدپاشی جان خود را از دست داد. شمار قربانیان به ۱۵ تن رسيده است. در این فضا مجلس طرح امر به معروف را تعدیل کرد.

منابع خبری در ايران از مرگ دختری خبر داده‌اند که در اصفهان مورد اسيدپاشی قرار گرفته و جانش را از دست داده است. اين خبر هنوز از سوی مقامات محلی اصفهان و منابع رسمی تأييد نشده است. با این حال فضای شهر اصفهان همچنان دلهره‌آور است و زنان نگران از خانه‌های خود بیرون می‌روند.

به گزارش سايت «انصاف‌نيوز»، روز يکشنبه ۲۷ مهر يک موتورسوار به سمت سه دختر در خيابان شيخ صدوق اصفهان اسيد پاشيده که «يک نفر از آن‌ها به خاطر پاشيدن اسيد در قفسه سينه در دم، جان باخت و دو نفر ديگر راهی بيمارستان شدند.»

يک شاهد عينی که نامش فاش نشده، گفته است: «زمانی که با پدرم به سمت خيابان مرداويج می‌رفتيم شاهد تجمع عظيمی از مردم بوديم که در لحظه اول فکر کردم تصادفی شده اما با نزديک شدن به محل، مأموران نيروی انتظامی و اورژانس را ديديم که اعلام کردند به سه دختر، اسيدپاشی شده است.»

وی افزود: «در حين انتقال دختران به بيمارستان، مشاهده کردم که روی قفسه سينه يک نفر از آن‌ها اسيد پاشيده شده که در دم جان باخته بود.»

زنان ترجیح می‌دهند در خانه بمانند

از سوی دیگر هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد برخی از خبرنگاران زن اصفهانی دیگر اسم‌شان را پای مطالب خود نمی‌نویسند که مبادا مورد حمله اسیدپاش‌ها قرار بگیرند.

این گزارش می‌افزاید، تیم پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های سوانح و سوختگی اصفهان چنان ترسیده‌اند که حتی حاضر نیستند، راجع به کمک‌های ابتدایی به قربانیان با خبرنگاران صحبت کنند.

سایت محلی زندگی سالم نیز نوشته است؛ این‌ روز‌ها فضای عمومی شهر اصفهان برای زنان و دختران مملو از ترس در مورد اسیدپاشی توسط موتورسواران نا‌شناس است. از انصار حزب‌الله و بسیج به‌عنوان متهمان این اقدام نام برده می‌شود.

خبرگزاری آنا نیز نوشته است بسیاری از زنان اصفهانی در این چند روز یا رانندگی نمی‌کنند یا تمهیدات ویژه‌ای برای رانندگی خود اندیشیده‌اند. یک شهروند اصفهانی می‌گوید زن‎‌ها به‌عنوان راننده پشت فرمان نمی‌نشینند و ترجیح می‌دهند در خانه بمانند. مردم نیز در خیابان چهار باغ اصفهان، نقش جهان، باغ گل‌ها و خیلی جاهای دیگر با احتیاط از کنار هم رد می‌شوند.

این خبرگزاری به‌نقل از پدر سهیلا جورکش، یکی از قربانیان اسیدپاشی که در تهران بستری است، گفت حال روحی و روانی سهیلا بسیار بد است و سوختگی‌ بدن او عمیق‌ است و صورت، گردن، کمر، دست‌ها و پاهای او آسیب ‌دیده است.

یکی ازخبرنگاران اصفهانی که نامش منتشرنشده، گفت: «اطلاعاتی که نیروی‌ انتظامی در روزهای اول به خبرنگاران داد، ضد و نقیض بوده و برای نمونه، رئیس کلانتری یکی از مناطق اصفهان به ما گفت چند نفری را در این‌باره دستگیر کردیم ولی بعد روابط عمومی ناجا مطلقا دستگیری را تکذیب کرد.»

به‌گفته وی، یکی از مسئولان بیمارستان «امام موسی کاظم» اصفهان گفته مقامات درخواست داشته‌اند در مورد اسیدپاشی اطلاع‌رسانی نشود.

یکی ازنزدیکان یک قربانی اسیدپاشی اصفهان نیز گفته است مأموران نیروی انتظامی از خانواده‌ها خواسته‌اند کسی چیزی به رسانه‌ها نگوید تا پلیس اسیدپاشان را پیدا کند.

گروهی از مسئولان: اسیدپاشی؛ «کار بیگانگان»، «انتقام شخصی»

خبرهای غيرسمی نشان می‌دهد که شمار قربانيان اسيدپاشی در اصفهان به ۱۵ تن رسيده است. در همين حال مقامات پليس ايران گفته‌اند چهار نفر را که مظنون به اسيدپاشی هستند، بازداشت کرده‌اند.

يک روز پيش نيز عباس‌علی منصوری آرانی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران اعلام کرد که عاملان اسيدپاشی به زنان در اصفهان از سوی «سرويس‌های اطلاعاتی بيگانه و صهيونيستی» ياری می‌شوند.

منصوری اقدامات عاملان اسيدپاشی را شبيه اقدامات گروه «دولت اسلامی» (داعش) دانسته که به گفته او تلاش می‌کنند تا با انجام «کارهای خلاف‌شرع»، از دين اسلام «چهره‌ای خشن» به نمايش بگذارند.

دو روز پیش نیز محمدعلی اسفنانی، عضو کميسيون حقوقی و قضايی مجلس ایران گفت: «بر اساس پيگيری‌های ما مشخص شده است که انگيزه اسيدپاشی‌های اصفهان شخصی بوده و موضوعات سياسی مطرح نيست.»

وی با بیان این‌که «موضوع پرونده‌های اسيدپاشی در اصفهان خصوصی و با انگيزه انتقام‌گيری بوده است»، افزود: «گروهی از اين اتفاقات سوءاستفاده می‌کنند و می‌خواهند گروهی را متهم کنند و مثلا بگويند که اگر طرح حمايت از آمران به معروف و عفاف و حجاب در مجلس تصويب شود چنين اتفاقاتی رخ خواهد داد.»

فشار افکار عمومی، تعدیل مجلس در طرح امر به معروف

روز ۱۶ مهرماه سال جاری، نمایندگان مجلس ایران کلیات طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را با ۱۵۶ رأی موافق و ۲۳ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع تصویب کردند. در این طرح اقدامات سختگیرانه‌ای برای زنان «بدحجاب» در نظر گرفته شده است.

دولت یازدهم و تعدادی از نمایندگان مجلس اما با کلیات این طرح مخالفت جدی داشتند.

با این حال به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس در برابر فشار افکار عمومی مجبور شده‌اند طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را تعدیل کنند.  آن‌ها روز سه‌شنبه در این طرح تصویب کردند که «در اجرای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌توان معترض حیثیت، جان، مال، مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردید، مگر به حکم مرجع قضایی یا به موجب قانون».

در عین حال بر اساس این مصوبه، مکان‌هایی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی موضوع این قانون نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    اوضاع شهر اصفهان در جوی از رعب و وحشت است و مردم به خصوص بانوان تنها برای کارهای ضروری از خانه خارج میشوند و شیشه بیشتر اتومبیلها هم تا بالا بسته است و مراکز خرید حتی در نقاط پر تردد و مرکزی خلوت گشته و بانوان در آنجا حضور کم رنگی دارند . در این بین بازار شایعات بسیار داغ است و هر کس چیزی میگوید و اکثر شایعات بی اساس است که این مسئله خود نیز بر جو بی اعتمادی و رعب و وحشت مردم می افزاید و هیچ نهاد یا ارگان رسمی به صورت صحیح و اصولی اطلاع رسانی نمیکند و از طرحهای ویژه و گماردن ماموران و حتی لباس شخصیها و بسیجیها که در اعتراضات سیاسی به طور چشمگیری از آنها بهره برداری میکردند هم در شهر هیچ خبری نیست و حضور و اقتدار پلیس اصلآ احساس نشده و ملموس نیست .