ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفاده کی‌یف از بمب‌های خوشه‌ای در بحران اوکراین

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده که ارتش اوکراین دست‌کم ۱۲ بار در حوالی دونتسک از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده که کی‌یف در بحران اوکراین و در نبرد با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.

اهالی شهر دونتسک پوکه‌های به جای مانده از موشک‌باران شهرشان را جمع می‌کنند و به نمایش می‌گذارند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با همکاری و مشارکت نیویورک تایمز درباره جنایت‌هایی که در بحران اوکراین به وقوع پیوسته تحقیق کرده و نتایج این تحقیق در نیویورک تایمز منتشر شده. بر اساس این پژوهش، ارتش اوکراین دست‌کم ۱۲ بار در حوالی دونتسک، در شرق این کشور که یکی از کانون‌های درگیری هم بود، از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است. هنوز تعداد دقیق قربانیان مشخص نشده. دیده‌بان حقوق بشر موفق شده شش قربانی این بمباران‌ها را شناسایی کند.

در بمب معمولی فقط نواحی نزدیک به محل انفجار تخریب می‌شود، ولی مهمات خوشه‌ای با پراکندن تعداد زیادی از بمب‌های کوچک‌تر بر منطقه وسیع‌تری تأثیر می‌گذارند.

۲۰ اکتبر: بمباران مناطق مسکونی

سازمان‌های مختلف بین‌المللی مانند صلیب سرخ و سازمان ملل با به‌کارگیری بمب‌های خوشه‌ای مخالفت کرده‌اند. در سال ۲۰۰۸ هم ۱۱۳ کشور جهان با امضای معاهده‌ای متعهد شده‌اند که از این بمب‌ها استفاده نکنند. اوکراین، روسیه و آمریکا اما از امضای معاهده منع به کارگیری بمب‌های خوشه‌ای خودداری کرده‌اند.

کی‌یف گزارش دیده‌بان حقوق بشر را رد کرده و آن را اتهامات «بی‌پایه و اساس» خوانده است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفته شده که ارتش اوکراین به مناطق مسکونی در دونتسک و حومه آن حمله کرده است. سخنگوی ارتش اوکراین اما این اتهام را رد کرده و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه را به عنوان آمران و عاملان این حملات معرفی کرده است.

یکی از گزارشگران خبرگزاری فرانسه شاهد بمباران مناطق مسکونی دونتسک و حومه این شهر بوده است. اما به این دلیل که این حملات توسط توپخانه و از فاصله بسیار دور انجام می‌شده، حقیقت‌یابی درباره منشأ آن کار دشواری‌ست. بر اساس گزارش سازمان ملل در بحران اوکراین در مجموع ۳۷۰۰ نفر کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.