ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت ۱۸ افسر بلندپایه ترکیه

بازداشت‌شدگان متهم شده‌اند که از پیروان فتح‌الله گولن، یک خطیب اسلام‌گرا هستند و تلاش کرده‌اند شبکه‌ای مخفی برای دور زدن دولت به وجود آورند.

در پیوند با پرونده «رسوایی شنود» در ترکیه یک بار دیگر چندین افسر پلیس به اتهام اقدامات ضد دولتی بازداشت شده‌اند. دولت ترکیه ادعا می‌کند که بازداشت‌شدگان با اسلام‌گرایان در ارتباط قرار داشتند و می‌خواستند دولت را دور بزنند.

در جریان رسوایی مالی ۲۰۱۳ چندین مکالمه ضبط شده خصوصی اردوغان در شبکه اینترنت منتشر شد

به گزارش «حریت» افسران بازداشت‌شده ترک متهم شده‌اند که در شنود غیر قانونی گفت‌و‌گوهای تلفنی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه دست داشته‌اند.

روزنامه «تودیز زمان» گزارش داده است که عمر آلتی‌پارماک، رییس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه و لقمان کیرچیلی، معاون اداره پلیس آنکارا در بین بازداشت شدگان‌اند. در مجموع، این بار ۱۸ افسر بلندپایه ترکیه در ارتباط با پرونده «رسوایی شنود» بازداشت شده‌اند.

پیش از این نیروهای امنیتی ترکیه، ۱۷ ژوئن، ۱۱ افسر پلیس را در پیوند با پرونده قضایی شنود مکالمه‌های رجب طیب اردوغان بازداشت کرده بودند.

اردوغان که از سال ۲۰۰۳ بر مسند قدرت تکیه داده، در دسامبر ۲۰۱۳ با یک رسوایی مالی بی‌سابقه در کشور روبه‌رو شد که در جریان آن چندین مکالمه ضبط شده خصوصی او نیز در شبکه اینترنت انتشار یافت.

در اواخر فوریه سال جاری تقریباً همه روزه، بریده‌هایی‌ از مکالمه‌های تلفنی اردوغان در یوتیوب به اشتراک گذاشته می‌شد و دست به دست شدن این اطلاعات، اردوغان و حزب عدالت و توسعه را با دشواری‌های جدی روبه‌رو کرد.

نخست صحبت‌های اردوغان و پسرش بلال جنجال‌آفرین شد. اردوغان به پسرش سفارش می‌کرد که میلیون‌ها دلار پول سیاه را از خانه خارج کند. در مکالمه‌ای دیگر، او از وزیر دادگستری می‌خواست در پرونده‌ای معین اعمال نفوذ کند. در گفت‌وگوی دیگری، اردوغان با پسر ارشدش درددل می‌کرد که در سوئیس زندگی می‌کند.

در کنار افشای مکالمه‌های خصوصی اردوغان، مکالمه‌ محرمانه مقا‌م‌های دیگر این کشور در مورد اقدام احتمالی نظامی علیه سوریه نیز در یوتیوب منتشر شد.

در این مکالمه احمد داود اوغلو که در آن زمان وزیر خارجه ترکیه بود و هاکان فیدان، رئیس وقت سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، همراه با معاونانشان، در حال بحث پیرامون اقدام نظامی احتمالی در سوریه بودند. اهمیت موضوع در آن بود که گفت‌وگو در محرمانه‌ترین رده‌ها انجام شده بود و شنود و رصد آن به معنای رخنه‌ای جدی در ساز و کار دستگاه امنیتی ترکیه به‌شمار می‌رفت.

دولت ترکیه سپس راه‌ دسترسی به یوتیوب را بست.

اکنون در این پرونده به گزارش «حریت» و «تودیز زمان» ۱۸ افسر عالی‌رتبه دیگر ترک بازداشت شده‌اند و به این ترتیب تعداد بازداشت‌شدگان در این پرونده به ۲۹ افسر عالی‌رتبه رسیده است. بازداشت‌شدگان متهم شده‌اند که از پیروان فتح‌الله گولن، یک خطیب اسلام‌گرا هستند و تلاش کرده‌اند شبکه‌ای مخفی برای دور زدن دولت به وجود آورند.

رجب طیب اردوغان که پیش از این نخست‌وزیر ترکیه بود، در انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت به عنوان رییس جمهوری ترکیه برگزیده شد. مخالفان او می‌گویند او تلاش می‌کند با بازداشت‌های گسترده مقامات اطلاعاتی و امنیتی ترکیه، قدرتش را تحکیم ببخشد. اردوغان اما این اتهام را همواره رد کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    اردوغان و حزب اسلام گرایش فاسدند و تشت رسوائیشان از بام بر زمین افتاده و این امر بر همه ثابت گشته و با این کارهای مفتضحانه هرگز نمیتوان آبروی خود و حزب اسلامیش را بازگرداند و تاریخ در مورد شخص او و دیگر هم پالکی هایش قضاوت خواهد کرد .