ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع معترضان به اسید‌پاشی به زنان در اصفهان و تهران

حدود دو هزار نفر مقابل دادگستری اصفهان نسبت به ناامنی شهر برای زنان اعتراض کردند. در تهران نیز تجمعی مقابل مجلس در میدان بهارستان برگزار شد. حسن روحانی نیز تلویجا به اسیدپاشی انتقاد کرد.

مردم در اصفهان و تهران در اعتراض به ناامن بودن فضای شهری و حمله‌های متعدد اسید پاشی به زنان تجمع کرده‌اند. در اصفهان تجمع کنندگان مقابل دادگستری رفته‌ و خواستار برخورد سریع‌تر با عوامل این جنایت‌ها شده‌اند. گزارش‌های رسمی از حضور بیش از دو هزار نفر در تجمع اصفهان خبر می‌دهد.

تجمع مردم اصفهان در اعتراض به اسید‌ پاشی به زنان در این شهر

در فیلم‌هایی که شهروندان روی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک منتشر کرده‌اند این شعارها به گوش می‌خورد: «نیروی انتظامی چشمان خواهرم کو؟»، «روحانی، روحانی ما امنیت نداریم»، «اصفهان شهرماست، امنیت حق ماست»، «زاینده رود خشک شده، اسید پاشی مد شده»، «مرگ بر اسید پاش».

در تحصن مقابل دادگستری اصفهان، معترضان این پرسش را نیز مطرح کردند که چرا با وجود تعداد زیادی دوربین مداربسته در خیابان‌های شهر که به بهانه تامین امنیت نصب شده‌اند، هیچ اقدامی برای شناسایی و معرفی عاملان اصلی صورت نگرفته است.

گزارش شده است نماینده‌ای از سوی دادستانی اصفهان به میان مردم رفته و گفته است تنها دو نفر مورد حمله با اسید قرار گرفته‌اند و اکنون اوضاع تحت کنترل است و مردم نباید اسیر جوسازی‌ها شوند. سخنان نماینده دادستانی منجر به اعتراض و شعارهای بیشتری از سوی جمعیت تجمع کننده شده است.

فیلمی از تجمع مقابل دادگستری اصفهان با شعار «مرگ بر افراطیون دینی»:

در تهران نیز گروهی مقابل مجلس تجمع کرده‌‌اند. در این تجمع نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر، همچنین محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلم‌ساز و از منتقدان حکومت ایران، و پیمان عارف، از فعالان سیاسی، نیز حضور داشته‌اند. با این‌حال نیروی انتظامی در تهران مانع از حرکت جمعیت به سمت پایین میدان بهارستان شده و از پیوستن عابران به تجمع‌کنندگان جلوگیری کرده است.

نسرین ستوده و محمد نوری‌زاد به همراه یکی از قربانیان حملات پیشین اسید پاشی

همچنین روز گذشته نیز شماری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران با برپایی تجمع در محوطه این دانشگاه و در دست داشتن شعارهایی به اسیدپاشی به زنان در اصفهان اعتراض کردند و خواهان «تحقق جامعه‌ی امن و عاری از هر نوع وحشت برای همه‌ شهروندان» شدند.

حسن روحانی که اکنون به زنجان سفر کرده است، در سخنانی بدون اشاره به ماجرای اسید پاشی در اصفهان گفت چند نفر خود را در این کشور متولی اخلاق نپندارند. به گزارش ایرنا، او زنان ایرانی را «زنانی مسلمان و با عفت و طرفدار حجاب» توصیف کرد و گفت امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به فرد و جناح خاصی ندارد.

فعالان اجتماعی از عدم واکنش صریح دولت و شخص رییس جمهور نسبت به اسید‌پاشی‌های متعدد به زنان در اصفهان انتقاد کرده‌اند.

همزمان با این انتقادها، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بیش از یک هفته از آغاز ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان در جمع مردم زنجان به‌طور تلویحی از عملکرد دستگاه‌های مسئول انتقاد کرد و همه مدیران و مسئولان دولت قبل و مجلس را مقصر ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اسیدپاشی دانست.

مجموعه‌ای از فیلم‌های شهروندی از تجمع مقابل دادگستری در اصفهان:

روحانی گفت: «مبادا روزی امر به معروف و نهی از منکر وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی آحاد جامعه از یکدیگر باشد. امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد و جناح و دسته‌ای ندارد. همه باید یکدیگر را به خیر و صلاح معروف و عمل شایسته دعوت کنیم و اگر فردی یا جمعی خدای ناکرده از مسیر هدایت فاصله گرفت آن را از منکر نهی کنیم.»

او با اشاره به اینکه ایران  ۷۷ میلیون نفر جمعیت دارد، تاکید کرد: «هیچ کس نمی‌تواند بگوید من آمر به معروف و ناهی از منکرم و دسته و جناح دیگر را به عنوان عمل‌کننده به منکر متهم نماید. امر به معروف و نهی از منکر عملی متقابل است و من شما را به خیر دعوت می‌کنم و شما بنده را به خیر و صلاح و شایستگی دعوت می‌کنید، پس مبادا وظیفه امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر جامعه به یکدیگر باشد وسیله‌ای شود برای اینکه تفرقه و جدایی در جامعه به وجود آورد.»

روحانی با اشاره به تصویب کلیات طرح ۲۴ ماده‌ای «آمران به معروف و ناهیان از منکر» است که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و روز گذشته ماده ۶ آن به تصویب رسید، گفت: «دوست دارم پایان کار مجلس شورای اسلامی در مساله امر به معروف و نهی از منکر انسجام و وحدت بیشتر جامعه و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد، چون از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند، بلکه همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند.»

ماده۶ این طرح می‌گوید که «مران به معروف حق توهین، ضرب، جرح و قتل را ندارند و در این‌صورت مشمول مجازات اسلامی می‌شوند.

در همین حال فرمانده نیروی انتظامی با اعلام اینکه سرنخ‌هایی از عامل اسیدپاشی در اصفهان به دست آمده است، گفته است: «بر اساس آنچه که قربانیان این حوادث اعلام کرده‌اند به نظر می‌رسد این اقدام توسط یک نفر انجام شده است.»

خبرگزاری ایسنا گزارش داده که اسماعیل احمدی‌ مقدم با اشاره به اینکه هنوز از نیت فرد خاطی اطلاعی نداریم، گفته است: «رسانه‌های خارجی قصد دارند این موضوع را با مسائل حجاب پیوند بزنند در حالی که قربانیان این حادثه از افراد مؤمن و خانواده‌های متدین بوده‌اند.»

گزارش تصویری:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    مجلس شورای ما  -ننگ ما ننگ ما مجلس اسلامی  امروز  لایحه ا ی تصویب کرد هرکس به امران نهی از منکر حمله کند مجازات میشود!! ا

  • faryad

    محمد نوری زاد بیست و نهم مهر نود و سه - تهران آهای ای داعشی های عراق و سوریه، بیایید اینجا برای گذراندن یک دوره ی فشرده یِ آدمخواری به سبکِ حاکمان ما! یک: می گویم: این جریان اسید پاشی در اصفهان، در هر کجای دنیای فهم اگر رخ داده بود، از بالا تا پایین نظام و دولت و بیت رهبری و اعوان و انصار حکومت را پایین کشیده بود و به دادگاه سپرده بود. بله به " دادگاه " سپرده بود. نه به دستگاهی که با همه ی هیاهویش، زیر پای همین اسید پاشان حزب اللهی و امام جمعه های بی خرد و آیت الله های تحریک کننده و اصطبل نشینان لایحه پرداز و غارتگریِ سرداران سپاه و دزدی های رسمی حکومت از مردم، فرش می شود پت و پهن. می گویم: رگِ هیبتِ این اسید پاشی ها و به خیابان ریختن های وحشیانه و از دیوار سفارتخانه ها بالا رفتن، مستقیماً از بیت رهبری خون می گیرد. چرا که اگر بیت رهبری را با این وحشی گری ها نسبتی و الفتی نبود و نیز احتمالاً مخالفتی، به یک تشرِ جناب رهبر و به یک خیزِ برادران، طومارش برچیده می شد چه جور! مثل طومار آزادی و حق مردم که توسط رهبر و خیز سه گامِ برادران برچیده شده است چه جور! می گویم: کارهایی شبیه اسید پاشی و تجاوز گروهیِ بسیجیان به بانوان یک مجلس عروسی در خمینی شهر، هرگز به سرانجام حقوقی نرسیده اند و نخواهند رسید. می گویم: این حادثه ها، استحکامِ بساط حاکمیت را ممکن می سازند. و حاکمیت، قرار نیست با مشخص کردن و به مجازات رساندن عاملان، سربازان خود را یک به یک از دست بدهد. می گویم: آهای ای داعشی های عراق و سوریه، بیایید اینجا برای گذراندن یک دوره ی فشرده یِ آدمخواری به سبکِ حاکمان ما! شما را به خدا توجه کنید به سخنِ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که گفته: اسید پاشان از سرویس های امنیتی بیگانه خط می گیرند!!!

  • Neda

    70 ضربه شلاق بخاطر افشای زمين خواری سایت جرس: سید محمود ابراهیمی گله داری عضو بنیاد ملی نخبگان کشور و محقق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله، مسئول بخش تحقيقات داروسازی رازی و عضو فعال ستاد مهندس موسـوی در جنوب استان فارس، در پی اقدام به افشای زمین خواری های متعدد سازمان اوقاف شهرستان مهر بازداشت و به سه سال حبس محکوم شده است. بنا به اخبار رسیده، دادگستری شهرستان مهر وی را که آغاز به افشای زمین خواری ها کرده بود، بازداشت و به اتهام توهین و اهانت به قوه قضایه، اداره اوقاف و ارگانهای دولتی و نشر اکاذیب به سه سال حبس و هفتاد ضربه شلاق محکوم کرد و بلافاصله وی را جهت اجرای حکم به زندان عادل اباد شیراز انتقال دادند. خبرها حاکی از آن است که دکتر ابراهیمی در زندان عادل اباد دست به اعتصاب غدای خشک زده است.

  • مرید

    مرده شور آن رییس شورای عالی امنیت میلی را ببرد با این همه بی عرضگی و شاید هم بد نیتی. صد رحمت به آن یزدی که لا اقل مشت قاتلین زنجیره ای وزارت اطلاعات را باز کرد. این اعتراضات باید تا پایان حرکت رذیلانه ای که به اسم حجاب و عفاف و فقط برای سرپوش گذاشتن بر فضاحت های مالی گسترده نظام و تسلیم هسته ای تندرو های متوهم شروع شده ادامه پیدا کند.

  • یک قربانی اسید پاشی

    می خواهم از نیروی انتظامی این پرسش را مطرح کنم آیا برای برقراری نظم و قانون است یا برای اجرای «دستوراتی» که از سوی گروه های درون حاکمیت به آنها ابلاغ می شود؟ وقتی نیروی انتظامی «اقتدارش» را برای دستگیری چند جوانی که با آهنگ «هپی» رقصیده اند، با گفتن آن که «دو ساعته» توانسته آنها را شناسایی و دستگیر کند به رخ جوانان می کشد، آیا امروز از خود نمی پرسد که چگونه بعد از چند هفته و پس از هشت مورد از اقدام به «اسیدپاشی» نتوانسته حتا یک نفر را هم دستگیر کند؟ آیا این تضاد و سیاست دوگانه در چگونگی برخورد نیروی انتظامی به رویدادها و اتفاقاتی که در جامعه صورت می گیرد، به راستی «اقتداری» برای نیروی انتظامی باقی می گذارد؟ اقتداری که لازمه آن، «مشروعیت» در میان مردم نسبت به اقدامات این نیروست و نه شاخ و شانه کشیدن برای چند جوانی که به هیچ کس «صدمه» ای نزده اند و گناه شان صرفاَ رقصیدن با آهنگ شاد (هپی) است. آیا وقتی نیروی انتظامی با این همه دستگاه ها و دوربین های مداربسته ی کنترل شهری نمی تواند اسیدپاشانی که هفته هاست در شهر اصفهان می چرخند و روی چهره زنان اسید می پاشند را دستگیر کند، می تواند از اقتدار و مشروعیت خود سخن بگوید؟