ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر دو روزه نخست وزیر عراق به تهران

حیدر العبادی در سفر به تهران، با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و علی لاریجانی رئیس مجلس ایران دیدار کرده است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق، ۲۹ مهرماه/ ۲۲ اکتبر سال جاری برای یک سفر دوروزه همراه با هیئتی از وزیران و نمایندگان مجلس وارد تهران شد.

این نخستین سفر خارجی العبادی پس از نشستن بر جایگاه نخست‌وزیری عراق است

به گزارش منابع خبری ایران، حیدر العبادی در این سفر دو روزه، با چند تن از مسئولان از جمله علی خامنه‌ای رهبر حکومت، حسن روحانی رئیس جمهوری و علی لاریجانی رئیس مجلس ایران دیدار خواهد کرد.

این نخستین سفر خارجی العبادی پس از نشستن بر جایگاه نخست‌وزیری عراق است. سفر وی به تهران در شرایطی صورت گرفته که عراق در حال جنگ با پیکارجویان گرو دولت اسلامی (داعش) است.

العبادی که مسئولیت تشکیل دولتی فراگیر برای حفظ یکپارچگی عراق و متمرکز کردن توان دولت برای مبارزه با داعش را بر عهده داشت، پس از هفته‌ها چانه زنی و اختلاف گروه‌های سیاسی بر سر وزیران «دفاع»، «کشور» و «اقتصاد و دارایی»، سرانجام بیست و ششم مهرماه توانست از مجلس نمایندگان برای گزینه‌های مورد نظر خود رای اعتماد بگیرد.

دلایل سفر العبادی به تهران

سفر این مقام عراقی به ایران به دو علت انجام شده است: «تحکیم موقعیت کابینه العبادی و تحکیم جایگاه آن میان گروه‌های سیاسی در عراق» و علت مذاکره با ایران درباره مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش).

از زمان پیدایش گروه داعش و گسترش فعالیت‌های آن، ایران به دولت مرکزی عراق برای مبارزه با داعش کمک کرده است.

حیدر العبادی عصر روز دوشنبه با علی خامنه‌ای دیدار کرد. خامنه‌ای در این دیدار به او گفت: «شرایط پیچیده منطقه به‌گونه ای است که امنیت کشورهای منطقه تفکیک‌پذیر نیست، ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران، امنیت عراق را به عنوان کشور برادر و همسایه و دارای ارتباطات گسترده، امنیت خود می‌داند.»

روحانی با اشاره به اینکه امروز تروریسم معضل بزرگ همه کشورهای منطقه است به العبادی گفت: «ایران معتقد است مسئولیت اصلی مبارزه با گروه‌های تروریستی باید بر عهده نیروهای دولتی و مردمی عراق باشد.»

گفت و گو پیرامون مبالرزه با گروه داعش محور اصلی همه دیدارهای العبادی بوده است. وی در دیدار با حسن روحانی با اشاره به اینکه یشرفت عراق و همسایگان تنها از طریق همکاری میسر می‌شود گفت: «تهدید تروریسم متوجه موجودیت همه کشورهای منطقه است و اطمینان داریم که ایران تا زمان نابودسازی این بیماری خطرناک در کنار ما بماند.»

روحانی نیز با اشاره به اینکه امروز تروریسم معضل بزرگ همه کشورهای منطقه است به وی گفت: «ایران معتقد است مسئولیت اصلی مبارزه با گروه‌های تروریستی باید بر عهده نیروهای دولتی و مردمی عراق باشد و هرچه ملت عراق از اقوام و مذاهب مختلف در این زمینه متحدتر شوند، موفقیت آنها بیشتر خواهد شد.»

رییس جمهوری ایران با انتقاد از اینکه در پیگیری نحوه کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی نظیر داعش با وجود مصوبه شورای امنیت سازمان ملل اقدام خاصی انجام نشده است، گفت: «مدعیان مبارزه با تروریسم و کسانی که ائتلاف تشکیل داده‌اند باید در گام نخست تلاش کنند تا کمک‌های مالی به گروه‌های تروریستی قطع شود.»

روحانی همچنین در تشریح شرایط منطقه، بمباران مواضع تروریست ها از سوی نیروهای ائتلاف را در بلندمدت به نفع داعش دانست و گفت: «تروریست‌ها با مظلوم‌نمایی و برجسته کردن حمله هوایی قدرت‌های بزرگ، جوانان ناپخته بیشتری را جذب کرده و به حیات خود ادامه خواهند داد.»

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امروز در دیدار با نخست‌وزیر عراق، بر حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از دولت این کشور در مقابله با گروه‌های تروریستی و هرگونه خطری که ثبات و امنیت این کشور را به مخاطره اندازد تاکید کرد و گفت: «ایران با کمک دولت و مردم عراق اجازه نخواهند داد گروه‌های تروریستی امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق را به خطر اندازند.»

«مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در واکنش به سفر حیدر العبادی به تهران، با اشاره به مرز طولانی دو کشور گفته: «ایران می‌تواند با تشویق بغداد به همکاری با جناح‌های مختلف در این کشور، به مبارزه با داعش کمک کند.»

به گفته وی، «اگر ایران دولت عراق را به حکومت فراگیر تشویق کند و اگر از ارتش عراق به عنوان نیرویی که باید وظیفه این مبارزه را به عهده بگیرد، و نه شبه‌نظامیان یا هرکس دیگری در میدان، حمایت کنند، این می‌تواند کمک‌کننده باشد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    مک کین در نامه ای به اوباما  از انتصاب محمد غبان از تیپ بدر به عنوان وزیر دفاع عراق ابراز نگرانی کرد. او نوشت:‌ "این وضع به خصوص در پرتو انتصاب محمد غبان به عنوان وزیر کشور که با گروه های شبه نظامی شیعه ارتباط دارد و به حکومت اسلامی  ایران وفادار است مایه تشویش است."

  • nader

    اوهم ظاهرا جا پای مالکی میگذارد؟!