ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اوباما درباره پرونده هسته‌ای ایران خلاف رای کنگره تصمیم نخواهد گرفت»

فشار بر دولت اوباما برای دستیابی به توافقی مطلوب در زمینه فعالیت هسته‌ای ایران افزایش یافته است. این فشار ممکن است با اکثریت‌یافتن جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا افزایش نیز بیابد.

به گفته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دولت اوباما قصد ندارد در مسیر دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با ایران، خلاف کنگره آمریکا تصمیم بگیرد.

فشار بر دولت اوباما برای دستیابی به توافقی مطلوب در زمینه فعالیت هسته‌ای ایران افزایش یافته است. این فشار ممکن است با اکثریت‌یافتن جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا افزایش نیز بیابد.

شماری از سیاستمداران تندروی آمریکایی و اسرائیلی هم از این مسئله واهمه دارند که قدرت‌های جهانی در این مذاکرات امتیازات زیادی به ایران بدهند و ایران را در آستانه توسعه سلاح‌های هسته‌ای و بحرانی‌تر شدن وضعیت خاورمیانه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی، جان کری، روز چهارشنبه ۳۰ مهر/ ۲۲ اکتبر تأکید کرده است که دولت اوباما به دلیل توافق با ایران پیرامون مسائل هسته‌ای، رای و عقیده کنگره آمریکا را نادیده نخواهد گرفت.

او بر این نکته تاکید کرده است که رای کنگره در این زمینه تاثیری بسیار مهم دارد و دولت اوباما تعاملی جدی و تنگاتنگ در این زمینه با کنگره آمریکا خواهد داشت.

دولت اوباما پیش از این اعلام کرده بود که تصمیم در برخی نکات ازجمله تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، ممکن است تنها از سوی رئیس‌جمهور آمریکا گرفته شود.

بر این اساس دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا نسبت به نادیده گرفته شدن رای کنگره در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌اند.

هراس از خاورمیانه مملو از سلاح هسته‌ای

دو روز پیش مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه ایالات ایلینوی آمریکا، گفته بود اگر دولت اوباما رای کنگره آمریکا را در مسیر توافق هسته‌ای با ایران نادیده بگیرد، این کنگره از توافق ایران و آمریکا حمایت نخواهد کرد.

این سناتور تاکید کرده بود که از توافقی باعث شود نسل آینده‌ در شرایطی زندگی کنند که خاورمیانه مملو از سلاح هسته‌ای باشد، به هیچ وجه حمایت نخواهد شد.

اختلاف‌های اساسی پیرامون دستیابی به توافق جامع در موضوع‌هایی چون میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران، برنامه زمان‌بندی لغو تحریم‌ها علیه ایران و نیز طول مدت توافق نهایی باعث شده است دو طرف تا ۲۰ جولای (۲۹ تیرماه) نتوانند به توافق جامع دست یابند. از این رو مذاکرات تا ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) سال جاری تمدید شده است.

ایران و کشورهای غربی می‌کوشند تا قبل از این که این مهلت پایان یابد به توافق جامع برسند، اما در صورت نرسیدن به توافق نهایی، مذاکره‌ها به مدت دو ماه دیگر قابل تمدید است.

رایزنی‌های هسته‌ای در سطح کارشناسان در هفته جاری در وین از سر گرفته خواهد شد. در ادامه مذاکرات هسته‌ای، کارشناسان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (بریتانیا، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان)، به احتمال زیاد در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری در وین دیدار خواهند داشت.

این نشست دو روز ادامه دارد و حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و استفان کلمنت، مشاور ارشد نماینده اتحادیه اروپا در گروه ۱+۵ ریاست آن را به عهده دارند.

اشتون اعلام کرده است که تا پایان ماه اکتبر، از سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کنار خواهد رفت، اما همچنان در مذاکرات جاری با مقامات ایرانی برای رسیدن به توافق نهایی درباره پرونده هسته‌ای این کشور شرکت خواهد داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    نگرانی لابی اسراییل در کنگره و سنا دستیابی ایران به بمب اتمی نیست زیرا میدانند که ایران با این وضعیت بمب نمیسازد و در ضمن هر توافقی هر چند برنامه اتمی ایران را کاملا متوقف هم نکند جلوی اتمی شدت ایران را میگیرد. نگرانی آنها در باره از دست دادن بهانه اتمی برای نابود کردن کامل اقتصاد ایران است. آنها نرگانند که برچیده شدن تحریمها موجب نفس کشیدن دوباره اقتصاد ایران بشود. حتی با ساخت یک یا تعدادی بمب هسته ای هم ایران تهدیدی برای امریکا و اسراییل نیست و این تهدید شوخی به نظر میرسد. هدف اسراییل سرنگونی جمهوری اسلامی و به شکل بهتری تجزیه و نابودی کامل ایران است. بدل شدن ایران به یک کشور متلاشی و نا امن بهترین گزینه برای اسراییل است.