ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد اردوغان از پرتاب سلاح برای کردهای سوریه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پرتاب سلاح و مهمات نظامی برای کردهای سوریه و مدافعان شهر کوبانی را توسط هواپیماهای نظامی آمریکا یک اشتباه دانسته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پرتاب سلاح و مهمات نظامی برای کردهای سوریه و مدافعان شهر کوبانی توسط هواپیماهای نظامی آمریکا را یک اشتباه جدی ارزیابی کرده است.

به عقیده اردوغان بخشی از مهمات و سلاح‌های نظامی پرتاب شده برای کردهای سوریه، به دست نیروهای گروه داعش افتاده است

به گزارش اشپیگل، رجب طیب اردوغان، روز چهارشنبه ۲۲ اکتبر در آنکارا گفته که معتقد است پرتاب سلاح و مهمات برای کردهای شمال سوریه برای مبارزه با پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش) توسط نیروهای نظامی آمریکا، اقدامی اشتباه بوده است.

به عقیده اردوغان بخشی از این مهمات و سلاح‌های نظامی به دست پیکارجویان داعش افتاده است و بنابراین برای اهداف تروریستی استفاده خواهد شد. او البته تاکید کرده که اسلحه‌های آمریکایی‌ای که در اختیار پیکارجویان داعش قرار دارد، مدرن تر از اسلحه‌هایی است که از  این طریق به دست آورده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود، پیکارجویان داعش سلاح‌های آمریکایی خود را از طریق تصرف بخشی از سلاح‌های ارتش عراق به دست آورده‌اند.

چند روز پیش ویدئویی در رسانه‌های اینترنتی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از محموله‌های سلاح و مهماتی که توسط هواپیماهای نظامی آمریکا برای مدافعان شهر کوبانی به پایین پرتاب شده، در بخش تحت کنترل پیکارجویان داعش افتاده است.

آمریکا صحت این ویدئو را تائید نکرده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما در عین حال وزیر دفاع آمریکا گفته که پس از آگاهی از ارسال اشتباه مهمات، منطقه یادشده بمباران کرده شده است.

مخالفت پیشین ترکیه

ترکیه پیشتر نیز با ارسال سلاح توسط هواپیماهای آمریکا به کردها در خاک سوریه مخالفت کرده بود.

دولت ترکیه که از تقویت کردهای سوریه بیم دارد، بر این عقیده است که کمک به کردهای سوریه موجب تقویت هم‌پیمانان آنهادر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) خواهد شد.

هواپیماهای C-۱۳۰ آمریکایی در روزهای اخیر چندین‌بار اقدام به پرواز بر فراز کوبانی کرده و محموله‌هایی را که توسط مقامات کرد عراقی تهیه شده بود برای افرادی که در این شهر سنگر گرفته‌اند با چتر نجات فرو ریختند.

ارسال این محموله‌ها برای یاری رساندن به کردها برای مقاومت برابر اشغال کوبانی توسط داعش بود و پس از آن صورت گرفت که هواپیماهای ائتلاف ضد داعش مواضع این گروه را در اطراف شهر کوبانی بارها بمباران کردند.

به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا، سه فروند هواپیمای ترابری C-۱۳۰ جمعا ۲۸ محموله شامل سلاح‌های سبک، مهمات و اقلام پزشکی را برای کردها در سوریه ارسال کرده‌اند.

آمریکا پیش از ارسال این محموله‌ها ترکیه را از انجام این عملیات مطلع کرده بود.

کردهای کوبانی در این شهر مرزی سوریه مدت‌هاست برابر حملات گروه داعش یا «دولت اسلامی» مقاومت می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    این مفسد اقتصادی با هزار منت به کردها اجازه داد که به کوبانی نیرو اعزام کنند ، ولی امروز خبر رسید که تنها به دویست نفر کرد اجازه ورود به خاک ترکیه و اعزام به کوبانی را داده است . اسم این سیاست متناقض را چه میشود گذاشت ؟ اگر اجازه نمیداد خیلی سنگینتر بود و این اجازه اصلآ و ابدآ ارزش این همه منت گذاری بر سر کردها و جامعه جهانی را نداشت . حالا بگذارید باز هم عده ای از استقلال رای و محبوبیت همگانی نداشته اش قلم فرسائی کنند .

  • جمهوریخواه

    اینگونه گلایه‌ها را جدی نگیرید ! اردوغان، حاصل یک روند اسلام سیاسی معتدل در ترکیه است،پدیده ایی که از آغاز برای ایرانی‌ نشدن سیستم ترکیه، در حیطه کنترل بخشی از ارتشیها و نخبگان سیاسی ترکیه بود. چیزی مثل نهضت آزادی ایران ولی در شکلی‌ پخته تر،مدرن تر و دمکرات تر با مدیریتی فعال و جدی.اردوغان فردی مستقل است که شاید در آینده قربانی استقلال در تصمیم‌گیری سیاسی خود شود. نهضت اسلامی گرایی در سپهر سیاسی ترکیه از طریق جنبش گولن به رهبری محمد فتح الله گولن پی‌ریزی شد، فردی که روامداری مذهبی‌ را ترویج میکند و در امور آموزشی- فرهنگی‌- اجتماعی، ادارات دولتی و پلیس و ارتش ریشه دوانده است. جنبشی اسلامی- ماسونی که نماز را در کنار لاپ تاپ نه تنها حرام نمیداند بلکه سعی در تولید و ساخت آن لاپ تاپ هم دارد بعبارتی با دانش و اقتصاد زمانه، همسوی است. شکل کاریکاتوری آن ، توسط ساواک شاه، بنام انجمن حجتیه ساخته و پرداخته شد و بعد از انقلاب بهمن ۵۷، در جابجایی قدرت در رده‌های بالای نظامی- اطلاعاتی- دولتی نقش فراجاسوسی و مهمی‌ داشت و هنوز یکی‌ از اسرار مخوف در ارکان نظام جمهوری اسلامی است. اردوغان، پس از سالها در قدرت بودن، میداند که حمایت و آبشخور امثال گولن از کجاست و اختلافاتی با گولن در چگونگی‌ مدیریت سیاسی و اعمال قدرت دارد، اردوغان برای شکوفائی اقتصاد ترکیه به دانش فنی‌ غرب و سرمایه گذاری اعراب ثروتمند احتیاج مبرم دارد، از جمهوری اسلامی ایران ترسی‌ ندارد ولی متاثر از اعراب سنی و وهابی از هلال شیعی در منطقه بیمناک است. جنبش استقلال طلبانه کردها یکی‌ از معضلات اردوغان است.

  • روزبه

    تمام تلاش ترکیه برا از بین بردن پ ک ک در سوریه و گرفتن تضمین برای نقش فعال تر امریکا برا ی سرنگونی اسد با رسوندن سلاح و دارو از هوا توسط آمریکا از بین رفت. این یک شکست آشکار برای سیاست معطل کردن اردوغان و ترکیه بود و این رو از حرفهای اردوغان میشه کاملا فهمید. ترکیه چند ساعت بعداز اون مجبور شد باصلاح اجازه بده به جای تقویت تسلیحاتی پ پ ک از هوا توسط امریکا در سوریه کردهای بارزانی از طریق ترکیه به اون جا برن و بجنگند تا پ ک ک بیشتر از این تقو یت تسلیحاتی بسه و آبروی سیاست سیاست شکست خورده اردوغان ببشتر بارز بشه. بارزانی هم پیمان فعلی ترکهاست و منافع مشترکش در تضعیف پ ک ک بعنوان رقیب خود در کردستان و نمی خواد آبرو و میدان رو از دست بده.

  • erich hartmann

    آقاي فرامرز ،اين اردوغان مغول زاده كجا پايگاه مردمي داره ؟اليته در بين مردمي كه روشن فكراش كه همون دانشجوهاش باشن ميريزن تو خيابون در حمايت از داعش تظاهرات مي كنن،بله، سياستمداري كه كرد هارو كه حداقل يك سوم جمعيت كشورشو تشكيل مي دن بخاطر حمايت از يه عده ادمكش ،به گلوله مي بنده اسمشو چي مي زاري؟اگر داعش به در خونت برسه و مال و ناموث تو رو ببره باز هم به اردوغان دمت گرم مي گي واقعا؟

  • فرامرز

    سیاستمدار عاقلی که هیچوقت جو زده و مرعوب امریکا نمیشود و پایگاه مردمی دارد اردوغان است.دمش گرم

  • حسین

    اردوغان به فکر منافع ملی ترکیه است،بر خلاف ایران که به فکر منافع عراق و اسد و حماس است.نباید ایشان را مورد شماتت قرار داد

  • بهنام

    واقعآ معلوم نیست این اردوغان چه کاره است و برای چه هدفی حکومت میکند . دیکتاتور خود شیفته .