ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ با بدن زنان را متوقف کنید

"صورت من کجاست" و"امنیت ،امنیت، ای مجلس خجالت خجالت" از جمله شعارهایی بودند که معترضان به اسیدپاشی در بهارستان تهران عنوان کردند.

تجمع اعتراضی علیه اسید پاشی مقابل مجلس برگزار شد.

“امنیت ،امنیت، ای مجلس خجالت خجالت”، “قانون گذار حمایت/اسید پاشی جنایت”، “زنان جامعه نگران هستند و دلواپس”،”چه کسی امنیت مرا تضمین می کند؟”، “اصفهان داعش نمی خواهد،اسید پاشی را متوقف کنید”، “جنگ با بدن زنان را متوقف کنید”.

این ها بخشی از شعارهایی است که صبح امروز معترضان به اسیدپاشی های اخیر در اصفهان،مقابل مجلس تهران در میدان بهارستان عنوان می کنند.

صبح امروز چهارشنبه در میدان بهارستان مقابل مجلس شورای اسلامی جمعیتی متشکل از فعالان حقوق زنان، فعالان حقوق مدنی، دانشجویان و معترضان به اسیدپاشی حضور یافتند.

صورت من کجاست؟

روی یکی از پلاکاردها شعاری با عنوان صورت من کجاست؟ نوشته شده است. چند دختری که این شعار را در دست گرفته اند می گویند:” منظور ما از صورت در این شعار این است که اسید پاشی با تخریب صورت،هویت قربانی را نابود می کند. این کار این روزها به چرخه ای خشونت بار و سیستماتیک تبدیل شده است.”

وقتی جمعیت مقابل مجلس شکل می گیرد، معترضان با بالا بردن پلاکاردها و نوشته های اعتراضی خود شعار سر می دهند. شعار ها بلند می شود:” حق زن از امنیت/اسید پاشی جنایت” چند دقیقه ای این شعار محدوده را پر می کندو سپس شعار دیگری سر داده می شود.

“قوانین ضد زن ملغی باید گردد”

کنار نرده هایی که جمعیت معترض به اسید پاشی را از خیابان جلوی مجلس جدا کرده، مردی که کت و شلوار به تن دارد خطاب به نیروی انتظامی می گوید:” از قربانیان اصفهان حمایت کنید اگر به اتفاقی که در اصفهان افتاده اعتراض نکنید اسید پاشی به خانه هایتان می آید.”

هیچ یک از نمایندگان مجلس نیامدند

معترضان رو به خیابان می کنند :” اسید پاشی جنایت،جنایت” و “قانون گذار حمایت/اسید پاشی جنایت”. صدا آنقدر بلند هست که به گوش نمایندگان مجلس برسد. انها که امروز در صحن علنی مجلس جلسه دارند اما هیچ یک از نمایندگان به جمع معترضان نمی آیند تا پاسخگوی خواسته ها و اعتراض هایشان باشند.

یکی از معترضان نوشته ای را نشان می دهد خطاب به یکی از نمایندگان مجلس:” آقای مطهری! عکس های زنان قربانی اسید را در مجلس پخش کنید.”

در گوشه ای تعدادی دختر دانشجو ایستاده اند. آنها می گویند از ماجرای برگزاری تجمع مطلع نبودند و کاملا اتفاقی و هنگام عبور از خیابان متوجه آن شده اند. یکی از این دختر ها که عینک آفتابی بزرگی زده و مقنعه اش را پایین آورده با حالتی کاملا نگران می گوید:” امروز صبح موقع بیرون رفتن از خانه حتی برای تاکسی گرفتن می ترسیدم. با اینکه اسیدپاشی ها در اصفهان است اما من در تهران هم احساس امنیت نمی کنم .” و دوستش بلافاصله می گوید:” این روزهایمان با وحشت همراه شده است.”

زن و مرد در کنار هم به اسید پاشی معترض اند

پسر جوانی که خود را دانشجو معرفی می کند در فیس بوک متوجه برگزاری این تجمع شده است می گوید:” اعتراض به اسید پاشی را نباید جنسیتی نگاه کرد. من هم یک انسانم و به اندازه زنان از این واقعه رنج می کشم.”

او می گوید:” اعتراض به این حادثه دلخراش و خشونت عریان، زن و مرد نمی شناسد و همه با هم باید به اسید پاشی اعتراض کنیم”

زنی جوان نوشته ای را در دست گرفته:” اخلاق!” و در همین زمان صدای معترضان بلندتر می شود که می گویند:” قوانین ضد زن ملغی باید گردد.”

معصومه عطایی،قربانی اسید پاشی: برای همدردی با خانواده های اصفهانی آمده ام

معصومه عطایی یکی از قربانیان اسید پاشی که چند سال پیش توسط پدر شوهرش آسیب دید امروز مقابل مجلس به معترضان پیوست:” من اتفاق های اصفهان را یک فاجعه می دانم. فاجعه ای که باید بیش از این جلویش گرفته می شد. بارها بعد از حادثه ای که برای خودم اتفاق افتاد درباره ضعف قوانین صحبت کردم. در قانون ما قوانین بازدارنده دراین باره وجود ندارد و اطمینان دارم اگر جلوی این حوادث گرفته نشود فاجعه خیلی از این هم بدتر می شود. من به اینجا آمدم تا با خانواده های اصفهانی همدردی کنم. چون هیچ کس درد من، سمیه، رعن، زیور و امثال ما را نمی فهمد.می دانم که در روند درمان هیچ کس دردها و رنج های قربانی و خانواده اش را درک نمی کند.”

به گفته او در این سال ها خیلی ها از کنار ما می گذشتند فکر می کردند امکان ندارد چنین فاجعه ای برای آنها هم رخ بدهد، در حالی که می تواند برای هر کسی بدون هیچ دلیلی اتفاق بیفتد.”

سمیه ،قربانی اسید پاشی: اسید اسلحه بی صدا شده است

سمیه از دیگر قربانیان اسید پاشی است که به همراه دختر کوچکش رعنا که او نیز در حمله اسید پاشی آسیب جدی دیده است، در مقابل مجلس حاضر شده است و می گوید:” هنوز پرونده ام به جایی نرسیده است. شوهرم در زندان است و زندگی ام تباه شده است. اما دولت تا کنون هیچ توجهی به ما نکرده و شرایط مان روز به روز بدتر شده است.”

او و دخترش که در یکی از روستاهای بم زندگی می کنند چند سال قبل نیمه شب هنگامی که سمیه فرزند خردسالش رعنا را در آغوش داشت؛توسط شوهرش مورد حمله اسدیدی قرار گرفتند. او با لهجه غلیظ بمی می گوید:” اسید اسلحه بی صدا شده است و مطمئنم در سال های آینده چه بی حجاب و چه با حجاب را نشانه می گیرد . چون در این سال ها دولت توجه جدی ای به این مساله نشان نداده است. سرنوشت من و بچه ام تباه شد همانگونه که سرنوشت این قربانیان قرار است تباه شود.”

در این تجمع اعتراضی جمعی از فعالان مدنی-اجتماعی-سیاسی همچون نوشین احمدی خراسانی،نرگس محمدی،نسرین ستوده،محمد نوری زاد و … حضور داشتند.

تعدادی دیگر از شعارهایی که صبح امروز علیه اسیدپاشی مطرح شدند:

زن در خطر شده است

اسید ممنوع

جامعه مردسالاری، قوانین مردسالار خشونت علیه زنان نه به امروز امر و نهی/نه به اسید

جنگ با بدن زنان را متوقف کنید

عاملین اسیدپاشی سریعا باید شناسایی و دستگیر شوند

جلو اسید پاشان را بگیرید

جنگ با بدن زنان

قوانین ضد زن ملغی باید گردد

صورت من کجاست که با انگلیسی نوشته شده

where is my face

بدن من حق است بازیچه شما نیست

ساعت از دوزاده ظهر که می گذرد نیروی انتظامی از جمعیت معترض می خواهد که متفرق شوند.

گزارش و عکس : ترانه بنی یعقوب- فریده غائب

لینک مطلب در تریبون زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرید

    تا روزی که زنان بزرگترین گروه رای دهندگان در انتخابات را تشکیل می دهند نباید انتظار امنیت و عزت داشته باشند. در هر انتخاباتی صف بانوان شناسنامه به دست را می بینیم که گویی می خواهند انتقام صدها سال تبعیض و محرومیت از حقوق خود را که مستقیما ناشی از سلطه آیین اسلام است، با رای دادن به مسلمانهای تندرو جبران کنند!!! برای یک بار هم که شده از حق "رای ندادن" خود استفاده کنید و مشروعیت نظام نرسالار را به چالش بکشید.