ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استعفای فرماندار گوئررو؛ پیامد ناپدیدشدن ۴۳ دانشجو در مکزیک

رسوایی ناپدیدشدن ۴۳ دانشجو در شهر ایگوالای مکزیک نخستین قربانی سیاسی خود را گرفت. فرماندار ایالت گوئررو استعفا کرد.

با گذشت یک ماه از ناپدیدشدن ۴۳ دانشجو در شهر ایگوالا، واقع در ایالت گوئررو در جنوب مکزیک، فرماندار این ایالت شامگاه روز پنجشنبه ۲۳ اکتبر / اول آبان استعفای خود را اعلام کرد.

روز چهارشنبه هزاران نفر در شهرهای مختلف مکزیک تظاهرات کردند و خواستار بازگشت ۴۳ دانشجوی ناپدیدشده شدند

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در روزهای اخیر فشار برای استعفای آنخل آگیره، فرماندار ایالت گوئررو، رو به افزایش بود. به‌ویژه در تمام تظاهرات اعتراضی، شرکت‌کنندگان خواستار استعفای وی شده بودند. آن‌ها می‌گفتند آگیره در جلوگیری از خشونت‌های قاچاقچیان مواد مخدر در این منطقه و به‌ویژه در پیشبرد جست‌وجو برای یافتن ۴۳ دانشجوی ناپدید‌شده، ناتوان عمل کرده است.

آنخل آگیره در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان نماینده حزب انقلاب دمکراتیک ((PRD که یک حزب چپ است برای فرمانداری ایالت گوئررو انتخاب شد اما در این هفته با درخواست استعفایش در پارلمان محلی که از سوی نمایندگان حزب انقلابی بنیادین (PRI)، حزب حاکم این کشور و حزب محافظه‌کار اقدام ملی ((PAN مطرح شد، منزوی گردید.

روز پنجشنبه او دریافت که از سوی حزب خود نیز حمایت نمی‌شود. آنخل آگیره در جریان یک نشست رسانه‌ای گفت تصمیم گرفته است که از پارلمان تقاضای «مرخصی» کند.

وی با تأکید بر این‌که برای او مسأله اساسی جست‌وجو برای یافتن دانشجویان ناپدیدشده و مجازات مجرمان است، اظهار امیدواری کرد که استعفای وی به سود فضای سیاسی و توجه به این اولویت و راه‌ حل آن باشد.

آگیره روشن نکرد که تا چه مدت دفتر خود را ترک خواهد کرد اما گفت که پارلمان محلی در حال حاضر باید فردی را انتخاب کند که «در ماه‌های آینده این تلاش‌ها را به انجام رساند».

انتخابات آینده فرماندار گوئررو باید در ژوئن ۲۰۱۵ برگزار شود.

استعفای فرماندار گوئررو فردای روزی اعلام شد که مقامات فدرال حکم بازداشت خوزه لوئیس آبارکا، شهردار ایگوالا، از حزب انقلاب دموکراتیک، را صادر کردند. او متهم است که طراح عملیات پلیس در تظاهرات اعتراضی دانشجویان چپ در روز ۲۶ سپتامبر بوده است. در اعتراضات دانشجویی شش نفر کشته، ۲۵ نفر زخمی و ۴۳ نفر ناپدید شدند.

گفته می‌شود شهردار ایگوالا به پلیس دستور داده بوده برای جلوگیری از اختلال در برنامه‌ای به میزبانی همسرش، از تجمع اعتراضی دانشجویان جلوگیری شود.

دانشجویان با اتوبوس عازم تظاهراتی در اعتراض به وضعیت معلمان در روستاها بودند اما پلیس در راه به روی آن‌ها آتش گشود. پس از جنگ و گریز و درگیری مسلحانه پلیس با معترضان، ۴۳ دانشجو ناپدید شدند. اکنون شهردار، همسر او و رئیس پلیس شهر فراری هستند.

دادستان کل مکزیک گفته است که همسر شهردار با یک باند محلی مواد مخدر ارتباط داشته است.

اکنون حزب انقلاب دموکراتیک که حزب اصلی چپ مکزیک محسوب می‌شود، خود را در مخمصه حمایت همزمان از آگیره و آبارکا می‌بیند.

اما در این ماجرا که بازتاب جهانی یافته و همه خواهان روشن شدن آن هستند، خشم مردم بر تمامی طبقه سیاسی مکزیک تأثیر می‌گذارد.

روز پنجشنبه پارلمان اروپا از دولت مکزیک خواست که هر چه سریع‌تر برای بازداشت عاملان این آدم‌ربایی «عمل» کند.

روز چهارشنبه هزاران نفر در شهرهای مختلف مکزیک تظاهرات کردند و خواستار بازگشت ۴۳ دانشجوی ناپدیدشده شدند.

روز پنجشنبه در ایالت گررو، معلمان شهرداری آکاپولکو را اشغال کردند تا از مسئولان بخواهند برای یافتن دانشجویان دست به عمل بزنند. حدود ۲۰ شهرداری ایالت گوئررو توسط معلمان اشغال شدند.

انریکه پنیا نیتو، رئیس‌جمهور مکزیک هر روز تکرار می‌کند که اولویت دولتش یافتن گمشدگان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.