ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز برای توسعه حرم شاهچراغ

علیرغم انتقادهای فراوان از تخریب‌های گسترده در بافت تاریخی شیراز ، یک خانه تاریخی دیگر شبانه در این شهر تخریب شده است. تخریب‌ها در اطراف حرم شاهچراغ و برای طرح توسعه آن رخ می‌‌دهد.

علیرغم انتقادهای فراوان از تخریب‌های گسترده در بافت تاریخی شیراز، یک بنای تاریخی دیگر شبانه در این شهر تخریب شده است. این بنا که با نام «خانه حلی ساز» شناخته می‌شد در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده بود و تحت حفاظت قانون آثار تاریخی در ایران قرار داشت.

خانه‌‌های تاریخی در اطراف حرم شاهچراغ در شیراز تخریب می‌شوند

این خانه در کوچه اسکندری و در شرق حرم شاهچراغ قرار داشت. خبرگزاری مهر به نقل از مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس گزارش داده است که این خانه اکنون تبدیل به یک زمین صاف و مسطح شده است.

مسعود منیعاتی همچنین از تخریب یک خانه تاریخی دیگر متعلق به نوه فتحعلی شاه قاجار در شیراز خبر داد.

مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی فارس نیز ضمن درخواست برای توقف فوری تخریب‌ها در شیراز گفت «خانه حلی ساز» از جمله بناهای ارزشمند در شیراز بود که در محله گود عربان  واقع شده و با توجه به ارزش‌های تاریخی و معماری در تاریخ دهم خردادماه ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

«خبر آن لاین» نیز گزارش کرده است که تخریب‌ها با قطع برق کل محله اسکندری آغاز شد و تخریب کننده ها با آوردن کامیون نخاله‌های این خانه را به طور کامل جمع‌آوری و از محل دور کرده‌اند.

تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شیراز عمدتا به دلیل توسعه حرم شاهچراغ و اجرای طرحی موسوم به «حرم تا حرم» است.

محمد حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی ایران، در واکنش به تخریب خانه «حسن حلی ساز» در بافت تاریخی شیراز گفت این سازمان بر اساس وظیفه قانونی خود پیگیری های حقوقی و قضایی را در خصوص تخریب این خانه ارزشمند تاریخی و برخورد با عاملان این حادثه را ادامه خواهد داد. او گفت هر اقدام توسعه ای در بافت های تاریخی مستلزم ارائه طرح با رویکرد حفاظت از آثار تاریخی ملی به سازمان میراث فرهنگی و احترام به قوانین موجود در این زمینه است.

به گفته طالبیان، سازمان میراث فرهنگی از قوه قضاییه انتظار دارد هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی و عاملان آن را شناسایی کنند تا از تکرار این حوادث در روزهای آینده جلوگیری شود.

حدود یک ماه پیش و پس از آغاز مجدد طرح توسعه حرم شاهچراغ شش خانه تاریخی و ارزشمند در محله اسکندی از جمله خانه «پورنواب» تخریب شد.

مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی کشور پیش‌تر در پنج نامه جداگانه به دفتر رهبر ایران، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان حرم احمد بن موسی در شیراز، توقف فوری روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شده بود.

سازمان میراث فرهنگی می‌گوید طرح توسعه حرم  شاهچراغ تا کنون به تصویب این سازمان نرسیده و اجرای آن باید برابر ضوابط سازمان میراث فرهنگی و متضمن حفظ هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهر باشد.

با این‌حال تولیت شاهچراغ در شیراز می‌گوید برای طرح توسعه حرم مجوز‌های لازم را دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.