ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار جزئیات پرونده تخلفات بورسیه‌های بدون آزمون

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه‌ای، نتایج بررسی پرونده ۳۷۷۲ بورسیه‌ بدون آزمون طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ را اعلام کرد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه‌ای، نتایج حاصل از بررسی پرونده بورسیه‌های بدون آزمون را منتشر کرد.

فارغ التحصیلان

بورسیه‌های بدون آزمون، ازجمله تخلفات دولت‌های نهم و دهم در عرصه علمی و آموزشی کشور  است که طی آن ۳۷۷۲ بورسیه، بدون آزمون و بدون طی مراحل قانونی و با اتکا بر سفارش و توصیه، به افرادی خاص اعطا شده بود.

افشای بورسیه‌های «غیرقانونی»، باعث شد تا شماری از نمایندگان مجلس با هدف «توقف پیگیری» این پرونده، رضا فرجی‌دانا، وزیر پیشین وزارت علوم ایران را استیضاح و در پی آن برکنار کنند

حال بر اساس گزارش‌ها و پیگیری‌های نهادهای نظارتی ازجمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور، وزارت علوم، جزئیات بیشتری پیرامون چگونگی اعطای بورسیه‌های تحصیلی بدون آزمون به افرادی خاص را منتشر کرده است.

پذیرفته‌شدگان بدون آزمون طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ در مجموع ۳۷۷۲ نفر بوده‌اند که به تفکیک در چهار گروه «پذیرفته‌شده‌های "تبدیل به داخل" ۱۸۶۷نفر»، « پذیرفته شده‌های مربیان دانشگاه‌ها ۱۰۱۱ نفر»، «پذیرفته شده‌های براساس بخش‌نامه ایثارگران وزارت و دانشگاه‌ها ۱۶۵ نفر» و «اعزام به خارج ۷۲۹ نفر» مشخص شده‌اند.

بورسیه اعزام از خارج به داخل 

در بررسی‌های صورت گرفته توسط وزارت علوم، برای ۸۴۰ نفر از  دانشجویان ایرانی اعزام شده از دانشگاه‌های کشورهای مختلف به داخل ایران، تصمیم‌گیری شده است.

۵۰۸ نفر از این گروه فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده‌اند. بدین ترتیب رأی صادره در مورد آنان، لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت علوم است.

تعداد ۳۶ نفر دیگر از این گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذیرش (از قبیل اعلام معدلی بیش از معدل واقعی) مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت می‌شوند.

۵۰۰ نفر از این گروه تاکنون شاغل همراه با تحصیل شناخته شده‌اند که ۲۳۰ نفر از آنها علاوه بر این نکته، فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده‌اند.

رأی صادره در مورد کل این گروه لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی وزارت است.

پرونده ۲۶ نفر نیز به علل مختلف از جمله شروع نکردن تحصیل، انصراف و... مختومه شد. بنابراین در جمع تعداد ۸۴۰ مورد از بورس افراد این گروه لغو می‌شود.

در این میان، ۱۲۴۱ نفر نیز تاکنون نتوانسته‌اند اعلام نیاز از دانشگاه‌ها اخذ کنند که در صورت موفق نشدن تا ۱۵ بهمن ماه ۹۳، وضعیت ادامه تحصیل آنان تبدیل به هزینه شخصی خواهد شد. البته وضعیت تعدادی از این افراد با وضعیت کسانی که فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده‌اند، یا اطلاعات نادرست ارائه داده‌اند یا شاغل همزمان با تحصیل بوده اند همپوشانی دارد.

ادامه تحصیل مربیان دانشگاه‌ها

ادامه تحصیل مربیان دانشگاه‌ها تا قبل از سال ۱۳۸۹ بر اساس آئین‌نامه مصوب با احراز شرایط علمی یعنی برخورداری از ۶۰ درصد امتیازات ارتقای اعضای هیئت علمی، داشتن وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی یا قطعی با حداقل سه سال سابقه کار و شرط سنی امکان‌پذیر بوده است، ولی دستورالعمل ادامه تحصیل مربیان دانشگاه‌ها در سال ۸۹ با حذف شرایط علمی، فقط داشتن شرط سنی و یک سال سابقه کار، حتی مربیان پیمانی و طرح سربازی را هم در برگرفته است.

نتیجه آنکه یک مربی تنها با کمتر از شش ماه حضور به صورت پیمانی در دانشگاه برای استفاده از بورس معرفی شده و ظرف چند ماه در دوره دکترای دانشگاه‌های بزرگ مشغول به تحصیل شده است.

در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ نزدیک به نیمی از مربیان معرفی شده و شاغل به تحصیل از این طریق، دارای حکم استخدام پیمانی بوده‌اند که در عمل صدور حکم مأموریت تحصیلی آنان طبق قانون فقط با تائید هیئت امنای دانشگاه محل خدمت آنان امکان‌پذیر است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ۴۸ نفر از مربیان شاغل به تحصیل، در وضعیت استخدامی «پیمانی» هستند.

اسامی این افراد که فاقد شرایط لازم برای پذیرش بورسیه بوده‌اند، به دانشگاه‌ها اعلام شده است تا در نخستین جلسه هیأت امنا برای آنان تصمیم‌گیری شود.

بخشنامه ایثارگران

در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، شماری از متقاضیان، بدون آزمون از میان ایثارگران با داشتن حداقل معدل ۱۳در دوره کارشناسی و ۱۵ در دوره کارشناسی ارشد و شرط سنی، برای ادامه تحصیل در دوره دکترا معرفی شده‌اند.

اصل دستورالعمل و ادامه پرداخت شهریه در وضعیت موجود مورد سؤال دیوان محاسبات کشور قرار گرفته است.

بر این اساس تعداد ۲۳ نفر فاقد شرایط بخش‌نامه ایثارگران بوده‌اند که مشمول ادامه تحصیل با هزینه شخصی می‌شوند.

اعزام به خارج

بر اساس اطلاعات طرح شده در گزارش وزارت علوم، مسئولی در وزارت علوم که نام وی در گزارش وزارت علوم مطرح نشده است، خارج از اختیارات مرسوم و قانونی اقدام به معرفی بیش از ۷۵۰ نفر براساس روابط فردی یا سلیقه‌ای کرده است.

در این گزارش با زبانی مبهم تاکید شده است: «برهم خوردن این فرآیندهای تجربه شده موجب شده است مدیری از مجموعه آموزش عالی در عمل مشکلات خانوادگی خود را از طریق اعطای بورس به بدترین شیوه حل و فصل کند و دامنه این بی‌نظمی اداری به بورسیه شدن چند نفر در یک خانواده تسری یابد.»

به این ترتیب، شماری از بورسیه‌‌های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن هستند. وزارت علوم تاکید کرده است: «با توجه به اینکه دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد مابقی هم، قطع ارز و بورس آنان می‌تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه‌ها، بورس آنها ادامه یابد.»

در مواردی دیگر اگر مشخص شود دانشجویی با دادن اطلاعات نادرست، موجب «گمراهی تصمیم‌گیران» شده است، با وی برخورد قانونی برای قطع بورس صورت خواهد گرفت.

این کمیته در طی ۴۲ جلسه، تصمیمات لازم در هر مورد را جمع بندی کرده‌اند. آرای مربوط به مصادیق به طور مستقیم به دانشگاه‌های محل تحصیل برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

قرار است در مورد مدیران و مسئولانی که با سوء مدیریت خویش و بی‌مبالاتی در بررسی پرونده‌ها، موجب بروز خسارت‌های حیثیتی و مالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی داوطلبان استفاده از بورس تحصیلی شده‌اند، از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.