ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون اول روحانی به عرضه‌کنندگان بيش از حد نفت هشدار داد

جهانگیری گفته کشورهايی که در عرضه نفت بيش از اندازه ورود پيدا کرده‌اند به همه کشورهای مسلمان آسيب می‌زنند. او کاهش قیمت نفت را «غيرطبيعی و سياسی» دانست.

اسحاق جهانگيری، معاون اول رئيس‌جمهوری ايران، کاهش قيمت نفت را «غيرطبيعی و سياسی» دانست.

جهانگیری نسبت به عکس‌العمل نشان دادن مردم مسلمان درباره کاهش قیمت نفت هشدار داد

جهانگيری در گفت‌و‌گو با «خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران» (ايرنا)، گفت که کاهش قيمت نفت را نبايد طبيعی و بر اساس عرضه و تقاضای اين کالا در سطح جهانی دانست.

او در پاسخ به اين سوال که آيا در مذاکرات با مقام‌های عراق در سفر اخيرشان به «تهران» بر سر موضوع نفت نيز تصميم‌گيری شده‌است يا خير، تأکيد کرد: «ما با همه کشورهای دوست در اوپک صحبت کرديم. اما کاهش قيمت سياسی است»

آسیب به کشورهای مسلمانان

به نظر جهانگیری «کشورهايی که در عرضه بيش از اندازه ورود پيدا کرده‌اند به همه کشورهای مسلمان آسيب می‌زنند». او در ادامه هشدار داد که «اين کشورها بايد بدانند با عکس‌العمل مردم مسلمان عليه آنها روبه‌رو خواهند شد.»

اگرچه معاون اول حس روحانی نامی از اين کشورها نبرد، اما احتمالاً منظور او «عربستان سعودی» است.

به گزارش روزنامه بريتانيايی «تلگراف»، پيشتر نيز بيژن زنگنه وزير نفت ايران در حالی خواستار کاهش توليد نفت برای بازگرداندن قيمت‌ها به سطح ۱۰۰ دلار شده‌بود که عربستان سعودی و ديگر شيخ‌نشينان خليج با اين تصميم مخالف بودند.

اختلاف بر سر کاهش صادرات نفت

اين کشورها معتقدند بايد هنوز سه‌ماه ديگر با سطح توليد فعلی به عرضه نفت پرداخت و سپس به تصميم‌گيری بر سر قيمت نفت پرداخت.

قيمت نفت در دو هفته گذشته سقوط کرد و نفت برنت دريای شمال به يکی از کم‌ترين قيمت‌های سال‌های اخير خود، يعنی بشکه‌ای ۸۶ دلار رسيد. قيمت يک بشکه نفت خام اوپک هم حدود ۸۲ دلار است. به‌همين دليل، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بر سر کاهش توليد دچار اختلاف شده‌اند.

از سوی ديگر، رقابت‌های منطقه‌ای ايران و عربستان در عراق، سوريه، يمن و ديگر کشورهای منطقه با پايين‌رفتن قيمت نفت بعدی جديد نيز به خود گرفته‌است، به‌طوری که روزنامه تلگراف در گزارش خود، پايين‌رفتن قيمت نفت را عامل «قرارگرفتن جهان در آستانه جنگ نفتی» توصيف می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.