ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احمد خاتمی: «هاشمی شاهرودی نامزد اصلی ریاست خبرگان است»

به گفته احمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی تمایلی برای نامزدی ندارد اما شاهرودی از گزینه‌های اصلی برای نامزدی ریاست مجلس خبرگان پس از درگذشت مهدوی کنی است

احمد خاتمی، عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان در ایران می‌گوید هاشمی شاهرودی از گزینه‌های اصلی برای نامزدی ریاست مجلس خبرگان در ایران است. ریاست این مجلس تا پیش از این بر عهده مهدوی کنی بود که با درگذشت او، از هفته گذشته کرسی ریاست آن خالی مانده است.

صندلی ریاست خبرگان پس از درگذشت مهدوی کنی خالی مانده است. هاشمی شاهرودی نایب رییس اول خبرگان است

خاتمی همچنین اعلام کرد شنیده‌های حاکی از آن است که علی اکبر هاشمی رفسنجانی تمایلی برای نامزد شدن ندارد. شورای نگهبان پیش‌تر صلاحیت هاشمی رفسنجانی را در جریان انتخابات دور یازدهم ریاست جمهوری در ایران رد کرده بود.

احمد خاتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم، شبکه عربی زبان صدا و سیمای ایران، از محمد یزدی، احمد جنتی و موحدی کرمانی به عنوان دیگر نامزدهای احتمالی ریاست این مجلس نام برد.

طبق قانون اساسی ایران، وظیفه انتخاب رهبر و نظارت بر عملکرد او بر عهده فقهای خبرگان رهبری است. مدت هر دوره این مجلس هشت سال است. فقیه و مجتهد بودن از شرط‌های اصلی نامزد شدن برای ورود به این مجلس است.

احمد خاتمی در مورد احتمال نامزد شدن خود برای ریاست این مجلس گفت که «شبکه‌های بیگانه‌» می‌گویند او رای کافی برای ریاست این مجلس را ندارد، در حالی که به گفته خود خاتمی، او دارای حمایت‌های لازم است اما خود ترجیح می‌دهد کاندید نشود زیرا چهره‌های شایسته‌تری برای این کار وجود دارند.

به گفته خاتمی، هاشمی رفسنجانی تمایلی برای نامزد شدن ندارد

به گفته او شیوه كاندیدا شدن در مجلس خبرگان به این نحو است كه اعضای مجلس یك نفر را به عنوان كاندید انتخاب می كنند و آن فرد كاندیدا شدن را قبول می‌كند یا نمی‌كند؛ و شیوه دیگر این است كه یكی از اعضای مجلس می‌تواند خود را به عنوان كاندیدا معرفی كند.

هاشمی شاهرودی که اینک نام او به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس خبرگان رهبری مطرح شده، در حال حاضر نایب رییس اول این مجلس است. او همچنین عضو شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام است. او پس از بیماری مهدوی کنی و به کما رفتن او، ریاست موقت این مجلس را تاکنون بر عهده داشته است.

شاهرودی در سال ۱۳۲۷ در شهر نجف در عراق به دنیا آمد. او پس از انقلاب اسلامی به ایران آمد و پایه‌گذار «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق»، از گروه‌های مخالف صدام حسین، شد.

هاشمی شاهرودی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، ریاست قوه قضاییه را از سال ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۸ برعهده داشت.

او همچنین از سال ۱۳۹۰ با حکم رهبر ایران ریاست هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه را نیز بر عهده دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    یک عراقی دیگر!