ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دولت هنوز نتوانسته مانع ورود فاضلاب به دریای خزر شود»

سازمان محیط زیست می‌گوید همچنان فاضلاب خام خانگی، صنعتی و کشاورزی وارد دریای خزر می‌شود. به گفته رییس این سازمان، استان های مازندران و گیلان باید به دنبال جبران این مشکل باشند

فاضلاب واحدهای مسکونی، شهرک‌های صنعتی و فاضلاب کشاورزی همچنان وارد دریای خزر می‌شود و دولت تاکنون پیشرفت چندانی برای جلوگیری از آلوده شدن این دریا با فاضلاب نداشته است.

سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید پیشرفت چندانی در جلوگیری از ورود فاضلاب به دریای خزر حاضل نشده است

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز دوشنبه ۵ آبان اعلام کرد این سازمان به طور مرتب وضعیت شاخص‌های میکروبی دریای خزر را اندازه‌گیری و نتایج را به مراجع ذیصلاح اعلام می کند.

او با اظهار تاسف از اینکه هنوز فاضلاب‌های خام وارد دریای خزر می شود گفت در دوره گذشته به این مساله توجه زیادی نشده است اما امیدواریم اکنون سازمان‌ آب و فاضلاب استان‌های مازندران و گیلان عقب ماندگی گذشته را جبران کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر سازمان‌های مرتبط خواست که طرح‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب را با سرعت بیشتری انجام دهند و همچنین شهرک های صنعتی را ملزم به ایجاد تصفیه خانه‌های پساب و فاضلاب کنند. به گفته ابتکار، سازمان حفاظت محیط زیست در تمام این زمینه‌ها تذکر لازم را داده و برنامه زمانبدی را از سازمان‌های مرتبط خواسته است و اجرای قوانین را نیز با جدیت پیگیری می‌کند.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست صد در صد فاضلاب خانه‌های ساحلی بدون تصفیه وارد دریای خزر می‌شود. این امر باعث آلودگی میکروبی ماهیان این دریا شده و در زنجیره غذایی نیز به شدت تاثیر منفی گذاشته است.

گرچه هیئت دولت ایران سال گذشته وزارت نیرو را موظف به احداث تصفیه‌خانه در مناطق ساحلی کرده بود اما هیچ اقدامی تاکنون در این مورد صورت نگرفته است. مطابق تصمیم هیئت وزیران، در شهرهایی با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت باید تصفیه‌خانه‌هایی توسط وزارت نیرو ساخته شود.

«رودخانه‌ها کانال فاضلابند»

علاوه بر دریای خزر، رودخانه‌های ایران نیز به محلی برای دفع فاضلاب تبدیل شده‌اند. سازمان حفاظت محیط زیست با هشدار نسبت به وضعیت رودخانه ایران نیز اعلام کرده است سال‌هاست که در برخی نقاط کشور فاضلاب شهری و روستایی وارد رودخانه‌ها می‌شود و برخی رودخانه‌ها را به کانال فاضلاب تبدیل کرده است.

از سوی دیگر در استان تهران نیز جاری شدن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به سمت مناطق جنوبی تهران و آبیاری مزارع با فاضلاب باعث نگرانی‌های فراونی در مورد سلامت شهروندان شده است.

اخیرا اداره کل محیط زیست استان تهران با شرکت و آب و فاضلاب تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کرده است که بر اساس آن بتوان علیه واحدهای خدماتی که به شبکه فاضلاب متصل نشوند اعلام جرم کرد. به این ترتیب، نظارت بر اتصال واحدهاي خدماتی مانند هتل‌ها و رستوران‌ها به شبكه فاضلاب در فاز نخست انجام مي‌شود و با وجود آنكه اين كار از حيطه مسئوليت‌هاي سازمان محيط‌زيست خارج است، اما براساس توافق صورت گرفته و با هدف رسيدگی به تخلفات احتمالی، بر اتصال واحدهاي مسكوني به شبكه فاضلاب  توسط سازمان محیط زیست نظارت خواهد شد.

هادي حيدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران، ببا اعلام این خبر گفته است هنوز بخش عمده‌ای از پايتخت، اسلامشهر و ورامين در استان تهران فاقد شبكه فاضلاب هستند و تا زماني كه شبكه فاضلاب تكميل نشود فاضلاب‌ها در مسيل‌هاي شهری رها شده و به پايين‌دست به سمت زمين‌هاي كشاورزي جنوب تهران روانه مي‌شوند و به این ترتیب ميزان سموم و ديگر آلودگي‌ها در محصولات اين زمين‌ها بالا می‌رود در حدي كه براي سلامت مردم مضر است.

او همچنین از پلمپ کردن ۶۰ واحد قالیشویی در شهرری که فاضلاب خود را تصفیه نمی‌کردند خبر داده است.

«دولت ها بیشترین نقش را در تخریب محیط زیست دارند»

در همین حال، یک مشاور ارشد سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام کرده است نقش مردم در تخریب محیط زیست ناچیز است اما دولت‌ها و مجری‌های قانون بیشترین نقش را در تخریب محیط زیست دارند.

سعید نمکی، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در دهمین نشست تدوین برنامه ششم توسعه در سازمان حفاظت محیط زیست بزرگ‌ترین ضعف این سازمان را بدنه کارشناسی آن دانست و گفت باید برای توانمندسازی آن برنامه‌ریزی شود.

او همچنین گفت علاوه بر صدا و سیما، باید نقش قضات و نمایندگان مجلس و مجری‌های قانون نیز در آموزش محیط زیست پیش‌بینی شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.