ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«شهروند شماره ۴»

جشنواره فیلم مستند و انیمیشن لایپزیک با نمایش مستند «شهروند شماره ۴»، ساخته لورا پویترس کارش را آغاز می‌کند. این مستند درباره ادوارد اسنودن است.

جشنواره فیلم مستند و انیمیشن لایپزیک، یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین جشنواره‌های فیلم مستند در جهان، دوشنبه، ۲۷ اکتبر با نمایش مستند «شهروند شماره ۴»، ساخته لورا پویترس، مستندساز سرشناس آمریکایی کارش را آغاز می‌کند. «شهروند شماره ۴» همزمان در نیویورک هم بر پرده سینماها به نمایش درمی‌آید.

گرینوالد و اسنودن در اتاقی در یک هتل در هنگ‌کنگ، نمایی از مستند «شهروند شماره ۴»

لورا پویترس در سه‌گانه « ۹/۱۱» پیامدهای «جنگ آمریکا بر ضد ترور» در زندگی روزانه شهروندان آمریکایی را نشان می‌دهد. « شهروند شماره ۴»،ساخته لورا پویترس بخش سوم و پایانی این تریلوژی، درباره افشاگری‌های ادوارد اسنودن است. این مستند برای نخستین بار در جشنواره فیلم لایپزیک و نیویورک به نمایش درمی‌آید. «شهروند شماره ۴» از ۶ نوامبر به بعد، به‌تدریج در سینماهای اروپای مرکزی اکران می‌شود.

لورا پویترس

لورا پویترس در مراسم گشایش جشنواره فیلم مستند و انیمیشن لایپزیک حضور دارد.

به گفته کلاس دانیلزن، مدیر جشنواره فیلم مستند و انیمیشن لایپزیک «شهروند شماره ۴» فیلمی است بسیار اثرگذار. لورا پویترس در این فیلم، استبداد سازمان‌های جاسوسی و دخالت آنان در حریم زندگی خصوصی شهروندان را «حتی از نظر فیزیکی هم» قابل لمس می‌کند. مدیر جشنواره فیلم لایپزیک می‌گوید: «همزمان پویترس طرحی از شخصیت و ساختار روحی ادوارد اسنودن ارائه می‌دهد. ما در این فیلم با فردی آشنا می‌شویم که التزام اجتماعی برایش مهم‌تر از منافع شخصی‌اش است.»

ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ با نام مستعار «شهروند شماره ۴» با ایمیلی با لورا پویترس تماس گرفت. چند هفته بعد اسنودن، پویترس و گلین گرینوالد، روزنامه‌نگار گاردین با هم در اتاق هتلی در هنگ‌کنگ ملاقات کردند.

نمایی از مستند «کشور من، کشور من»

فیلم مستند «شهروند شماره ۴» در اتاق این هتل آغاز می‌شود. اسنودن اسناد آژانس ملی امنیت آمریکا را در اختیار گرینوالد قرار می‌دهد. در این فیلم می‌بینیم که این سه نفر چگونه تصمیم می‌گیرند اسناد را افشا کنند. هشت روز تمام دوربین پویترس وقایعی را که در یک اتاق محقر در هتلی در هنگ‌کنگ اتفاق افتاده و بعدها به یکی از جنجالی‌ترین رویدادهای قرن بیست و یکم بدل شد، ثبت می‌کند. از دریچه دوربین پویترس این اتاق محقر مانند زندانی جلوه می‌کند. تماشاگر شاهد زندگی خصوصی یک فعال حقوق مدنی در این زندان است. در بین این تصاویر، پویترس تصاویر دیگری هم مونتاژ کرده که ابعاد افشاگری اسنودن‌ را نمایان می‌کنند: بریده‌هایی از صدای گویندگان خبر در شبکه‌های مهم خبری جهان، بریده روزنامه‌ها، تصاویری از بازخواست مسئولان آژانس امنیت ملی آمریکا در برابر مجلس سنا و تصاویری از چت‌هایی که اسنودن با گرینوالد رد و بدل می‌کند.

دو مستند پیشین لورا پویترس درباره پیامدهای جنگ آمریکا بر ضد ترور در جشنواره‌های سینمایی جهان خوش‌اقبال بوده‌اند. «کشور من، کشور من» (۲۰۰۶) نامزد جایزه اسکار و جایزه امی بوده است. این فیلم درباره زندگی یک پزشک عراقی و خانواده‌اش پس از حمله آمریکا به عراق و اشغال بغداد است. «میثاق» (۲۰۱۰) هم جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم ساندنس و ادینبورگ را به دست آورد. این فیلم درباره دو زندانی گوانتانامو به نام‌های سلیم حمدان و ابو جندال است و نشان می‌دهد که چگونه آن‌ها به گروه‌های جهادی پیوستند.

ویدئو: پیش‌پرده مستند شهروند شماره ۴»، ساخته لورا پویترس، مستندساز سرشناس آمریکایی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 72

    […] زنان و کودکان… گزارش ویدیویی در باره نصب مجسمه ها شهروند شماره ۴، مستندی درباره ادوارد اسنودن سانسور اپرای جان آدامز در پرتو بحران غزه «کمپ ایکس ری»: […]