ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل به شهرک‌سازی‌های خود سرعت می‌بخشد

با تصمیم اسرائیل مبنی بر سرعت‌بخشیدن به شهرک‌سازی‌ در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) خطر تنش تازه دیگری منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند.

اسرائیل اعلام کرد که به اجرای طرح‌های ساخت‌وساز یک‌هزار خانه مسکونی در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) سرعت خواهد بخشید. این تصمیم فضای پرتنش منطقه فلسطینی‌نشین را که در اشغال اسرائیل قرار دارد شدت خواهد داد.

اقدام جدید اسرائیل بار دیگر مخالفت‌های جامعه جهانی را بر خواهد انگیخت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم دولت اسرائیل که در روز دوشنبه ۲۷ اکتبر / ۵ آبان اعلام شد می‌تواند جرقه‌ای برای شعله‌ور ساختن خشونت‌ها قلمداد شود. ادامه شهرک‌سازی اسرائیل در منطقه فلسطینی‌نشین بیت‌المقدس به‌عنوان یکی از عوامل مهم در فضای پرتنش این شهر به‌شمار می‌رود.

صائب عريقات، مقام بلندپایه سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعلام دولت اسرائیل را نشانه‌ای از تلاش‌های مضاعف این کشور «برای شکار نیروهای فلسطینی از بیت‌المقدس و تبدیل این شهر از یک شهر مقدس برای سه مذهب، به شهر منحصر به یهودیان» دانست.

جبريل رجوب‎، یکی از رهبران الفتح نیز اقدام تازه اسرائیل را اقدامی تحریک‌آمیز در جهت «انفجاری» کردن منطقه خواند.

درگیری‌ها در شرق بیت‌المقدس، یکشنبه شب، به‌هنگام خاکسپاری عبدالرحمان شلودی، رخ داد. دولت اسرائیل گفته است که شلودی چهارشنبه گذشته با خودروی شخصی خود تعدادی از شهروندان اسرائیلی را در نزدیکی ایستگاه قطار شهری در شمال بیت‌المقدس زیر گرفته و یک نوزاد سه ماهه و یک زن را کشته بود.

در پی این رویداد درگیری‌ها شدت یافته و هزاران مأمور پلیس اسرائیلی و محافظ مرزی به محله فلسطینی‌نشین فراخوانده شده‌اند. در این منطقه تاکنون هشت نفر بازداشت شده‌اند.

«بیت‌المقدس ملتهب است»

کانون درگيری بار ديگر محله پرجمعیت سیلوان، در پای بخش قديمی شهر و کوه معبد بود. ۵۰۰ اسرائیلی در این منطقه در ميان ۴۵ هزار فلسطينی زندگی می‌کنند؛ منطقه‌ای که در اصل عبدالرحمان شلودی در آن زندگی می‌کرد.

کانون درگيری یکشنبه شب محله پرجمعیت سیلوان در بیت‌المقدس بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دستور داد تا هر چه سریع‌تر قانون مجازات سنگین‌تر برای پرتاب‌کنندگان سنگ (جنبش انتفاضه) در نظر گرفته شود. این قانون در حال حاضر مورد بررسی قرار دارد تا بر اساس آن یا پرتاب‌کنندگان سنگ زندانی شوند و یا اگر به سن قانونی نرسیده باشند والدین آن‌ها جریمه مالی شوند.

نتانیاهو تأکید کرد که به هیچ وجه قصد تغییر قوانین حاکم بر منطقه کوه معبد را ندارد. این‌که گفته می‌شود به بیشتر یهودیان اجازه داده می‌شود در کوه معبد به نیایش بپردازند در میان جامعه مسلمانان شرق بیت‌المقدس همچون شعله آتش گسترش یافت. موضوعی که نتانیاهو آن را همواره رد کرده است.

گسترش شهرک‌سازی‌ها و تملک خانه‌های فلسطینی‌ها در شرق بیت‌المقدس و مجموعه رویدادهایی که در تابستان گذشته رخ دادند، از جمله جنگ غزه، از دلایل اصلی شدت تنش‌ها در این منطقه است.

لیور امیهای، یکی از سخنگویان سازمان اسرائیلی «صلح اکنون» که مخالف شهرک‌سازی‌هاست می‌گوید: «هرگز زمان مناسبی برای انجام چنین اعمالی وجود ندارد، اما برای این یکی (سرعت بخشیدن به شهرک‌سازی‌ها)، آن هم در شرق اورشلیم که در التهاب است، دیگر بدتر هم هست.»

دولت اسرائیل تصميم گرفته است تا برنامه ساخت بيش از یک‌هزار واحد مسکونی، از جمله ۴۰۰ واحد در «هار هُما» و ۶۰۰ واحد در «رامات شلومو»، دو شهرک يهودی‌نشين در شرق بيت‌المقدس را سریع‌تر پیش ببرد.

مخالفت‌های جامعه جهانی

اقدام جدید اسرائیل بار دیگر مخالفت‌های جامعه جهانی را که در هفته‌های اخیر از سوی سازمان ملل، ایالات متحده یا اتحادیه اروپا بیان شده است بر خواهد انگیخت.

فلسطینی‌ها می‌خواهند بخش شرقی بیت‌المقدس را پایتخت دولت خود اعلام کنند و جامعه جهانی الحاق و اشغال غیرقانونی این منطقه را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

پیش از این، زمانی که اسرائیل برای گرفتن چراغ سبز از آمریکا، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا را به شهرک «رامات شلومو» برد، ساخت‌وساز در این شهرک به موضوع بحث و جدل در دولت اوباما تبدیل شد.

مطبوعات اسرائیلی روز دوشنبه به‌شکل گسترده‌ای از توافق نتانیاهو با پیشبرد یک سری از پروژه‌ها در کرانه غربی رود اردن و صدور دو هزار مجوز ساخت مسکن، نوشته‌اند.

بدین ترتیب نخست‌وزیر اسرائیل با این سیاست خود به طرفداران شهرک‌سازی در دولت ائتلافی خود اطمینان خاطر داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.