ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:

«کسانی که اسیدپاشی کرده‌اند قصاص شوند»

در حالی که هنوز عاملان اسیدپاشی اصفهان شناسایی نشده‌اند، برخی مسئولان حکومت و رسانه‌های اصولگرا، بر همدستی نیروهای مخالف حکومت با پرونده اسیدپاشی تاکید کرده‌اند.

در حالی که هنوز عاملان اسیدپاشی اصفهان شناسایی نشده‌اند و رسول زرگرپور، استاندار اصفهان گفته ده‌ها نفری که به ظن دخالت در اسیدپاشی‌ها تاکنون بازداشت شده‌اند، نقشی در این وقایع نداشته‌اند، مسئولان مختلف دولتی و انتظامی کشور و همچنین برخی رسانه‌های طرفدار گروه‌های تندرو، بیشتر پیرامون رویکرد رسانه‌های داخلی و همدستی نیروهای مخالف حکومت با این پرونده، واکنش نشان داده‌اند.

در تازه‌ترین واکنش‌ها، حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواهان این شده است که «کسانی که اسیدپاشی و جامعه را متشنج کرده‌اند قصاص شوند».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، حسن فیروزآبادی امروز ششم آبان ماه سال جاری، در حاشیه سومین همایش ملی پدافند غیرعامل که صبح روز سه‌شنبه در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: «متخلفان اسیدپاشی باعث اغتشاش در جامعه شدند از این رو باید به اشد مجازات برسند.»

این مقام ستاد کل نیروهای مسلح در عین حال تاکید کرد که «رسانه‌ها در این موضوع باید منافع ملی را در نظر بگیرند و از سمپاشی‌های دشمن جلوگیری کنند».

علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی نیز گفت که «اگر عامل اسیدپاشی یک ایرانی باشد در واقع مزدور خارج از کشور است و یک ایرانی نمی‌تواند چنین جنایتی را بیافریند».

یونسی در حاشیه مراسم گرامیداشت ثبت چهار میراث مستند ایرانی در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی یونسکو گفت: «این موضوع اسیدپاشی نباید سیاسی، حزبی و جناحی شود و یک مسئله ضد ملی است، خوشبختانه همه جریان‌های سیاسی کشور نیز آن را محکوم کردند و هر سه قوه با این موضوع برخورد کردند و قول دادند عوامل آن را هم شناسایی کنند و هم برخورد کنند.»

وی در سخنان خود عاملان اسیدپاشی در اصفهان را نه نیروهای تندروی اسلامی، بلکه افرادی وابسته به گروه‌های مخالف حکومت اسلامی دانست.

علی یونسی عاملان اسیدپاشی در اصفهان را افراد وابسته به گروه‌های مخالف حکومت اسلامی دانست.

به عقیده مشاور رئیس دولت یازدهم، «چنین کارهایی از یک ایرانی نمی‌تواند سرچشمه بگیرد، زیرا ایرانی‌ها فرهنگ‌ ضد خشونت دارند و ایرانیان از چنین اعمالی تنفر دارند و هر عمل خشنی که وجود دارد، ریشه‌ای در فرهنگ ایرانیان ندارد و از گروهک‌های ضدانقلاب و کشورهای بیگانه بیشتر الهام می‌گیرد و اگر عامل آن یک ایرانی باشد در واقع مزدور خارج از کشور است».

روزنامه اصولگرای رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «نامردی سیاسی» نوشته مسعود علوی نیز ربط دادن عاملان اسیدپاشی به طرح امر به معروف و ناهیان از منکر را یک ظلم و جنایت رسانه‌ای دانسته و نوشته است: «تنها حجتی که داشتند این بود که بی‌بی‌سی این خط را در موضوع اسیدپاشی و قبل از آن طرح نمایندگان مجلس برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، دنبال می‌کرد.»

در این سرمقاله همچنین تاکید شده است: «برخی مقامات غافل با هدف انتقاد از گشت‌های ارشاد به این مسئله می‌تازند و برای روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی رسانه‌های غربی، خوراک تهیه می‌کنند. از طرفی روشنفکران وابسته، با تردیدافکنی در مبانی فقهی حجاب، این جماعت را همراهی می‌کنند.»

رسالت اظهار تأسف رئیس قوه قضائیه از موضع‌گیری رسانه‌های داخلی را کافی ندانسته و به ضرورت دخالت مدعی العموم برای دفاع از سلامت اطلاع رسانی و گردش اطلاعات در جامعه دینی اشاره کرده است.

اسیدپاشی در اصفهان تقریباً هم‌زمان با بررسی طرح حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» در مجلس ایران و افزایش انتقادات مقام‌های حکومتی و مذهبی از «بی‌حجابی» در ایران بود. از اینرو دست‌کم بخشی از افکار عمومی بر این باور است این اسیدپاشی با هدف مقابله با «بدحجابی» انجام شده، موضوعی که البته مسئولان جمهوری اسلامی آن را تأیید نمی‌کنند و مرتبط دانستن اسیدپاشی‌ها با امر به معروف و نهی از منکر را «توطئه ضد انقلاب» می‌دانند.

نتایج بررسی‌ها درباره اسیدپاشی‌های اصفهان، زنجیره‌ای و سریالی‌بودن این حوادث را تأیید کرده است.

روزنامه شرق در شماره چهارشنبه ۳۰ مهر نوشت: «پیش از این درباره زنجیره‌ای‌ بودن اسیدپاشی به‌ صورت چهار زن در اصفهان تردیدهایی وجود داشت اما اکنون آزمایش‌های تخصصی ثابت کرده است حداقل سه‌ مورد از این حوادث به‌هم مرتبط هستند.»

بر پایه این گزارش «تشابه ظاهری این اسیدپاشی یکی از دلایل موجود است. در تمام این موارد متهم یا متهمان از ساعت هفت تا هفت و ۳۰ دقیقه مرتکب جرم شده‌اند و در تمام موارد زنانی را که راننده خودرو بوده‌اند، هدف قرار داده‌اند اما به ‌غیر از شواهد ظاهری، مدارک دیگری نیز به‌دست‌آمده که زنجیره‌ای‌بودن این حوادث را تأیید می‌کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • معصومه

    هر روز که می گذرد و نیروهای انتظامی و امنیتی متهمی واقعی را در مورد این واقعه معرفی نمی کنند، سایه ظن به عقیدتی بودن این اقدام تروریستی بیشتر و بیشتر می شود. هزار خبرنگار و عکاس را دستگیر کنند، ده ها مرد زن نما و زن مرد نما را به جلوی دوربین بیاورند یا انگشت لرزان اتهام را به سمت صد کشور هم بگیرند نمی تواند این تردید قوی و روز به روز تشدید شونده را پایان بخشد. نکته برجسته انکه رهبر منفور که قبلا در هر موردی شخصا سینه سپر می کرد خود را پاسخگوی(توجیه گر) فضاحت های برملا شده می کرد ، اکنون مدتی است به کنجی خزیده و حاضر نیست مگر برای فوت ملایی پوسیده اطلاعیه ای بدهد. او به خیال خود در حال بازسازی جایگاه قدسی و حاله نور خود است که دیگر فروغی ندارد و حتی ناآگاه ترین ایرانیان هم می دانند مقامی که او برای خود درست کرده بالاترین پاسخگویی و مسئولیت را هم یدک می کشد