ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ ایران به گزارش تازه احمد شهید

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، گزارش اخیر احمد شهید را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، «ناعادلانه» توصیف کرده است.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران «ناعادلانه» و بی‌توجه به «واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران» دانسته و آن را «حاصل اهداف سیاسی برخی از کشورها» توصیف کرده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۷ اکتبر، کلیات گزارش جدید خود را در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه داد.

احمد شهید در این گزارش با بررسی رویدادهای سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ در ایران، از افزایش اعدام‌ها اعم از اعدام «نوجوانان» و «پیروان اقلیت‌های قومی و مذهبی»، و همچنین محدویت «آزادی بیان» و «حق دسترسی به اطلاعات در ایران» ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس گزارش او، بین ماه‌های ژوئیه ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴، حداقل ۸۵۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

احمد شهید علاوه بر این تاکید کرده است که دولت ایران به اعدام مجرمان نوجوان ادامه می‌دهد. بر اساس این گزارش تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی، هشت نفر که در زمان وقوع جرم در سنین زیر ۱۸ سال  بوده‌اند، اعدام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، بامداد چهارشنبه هفتم آبان ماه سال جاری، با بیان اینکه اصل بی‌طرفی محک اعتبار گزارش‌های حقوق بشری است، هدف احمد شهید را از ارائه این گزارش‌ها «اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی» عنوان کرد.

بر اساس موضع‌گیری نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، «هدف از این‌گونه اقدامات چیزی جز وارد آوردن فشار به دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به مقاصد سیاسی و تضعیف تلاش‌های دولت ایران برای ایفای نقشی سازنده و مثبت در همه زمینه‌ها از جمله موضوع حقوق بشر نیست».

صدیق محمدی، دانشجوی سابق و یکی از فعالان کرد سنی مذهب زیر حکم اعدام است که بدون هیچ دلیل موجهی حدود ۴۰ روز را در انفرادی گذرانده

احمد شهید در گزارش اخیر خود، از اعدام اعضای گروه‌های اقلیت قومی، به‌ویژه کسانی که از حقوق قومی، فرهنگی، زبانی یا حقوق اقلیت مذهبی خود حمایت می‌کنند و با اتهاماتی از قبیل «محاربه» و «افساد فی‌الارض» از سوی حکومت روبه‌رو و اعدام می‌شوند، ابراز نگرانی کرده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک اما اطلاعات ارائه شده در این گزارش را اتهاماتی بی‌پایه و اساس عنوان کرده و نوشته‌ است: «متاسفانه به رغم ارائه اطلاعات مکرر در این زمینه، همچنان شاهدیم که گزارشگر برای تروریست‌ها و قاتلان مردم بیگناه ایران و آنهایی که در اماکن عمومی و خطوط انتقال نفت بمب‌گذاری می‌کنند یا کسانی که به حمل سلاح و مواد منفجره مبادرت کرده و مرتکب آدم‌ربایی و جرائمی از این قبیل می‌شوند برخورداری از حقوقی قائل شده که غیرقابل پذیرش است.»

در ادامه پاسخ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک به احمد شهید تاکید شده است: «بر اساس قوانین ایران هرکس که مرتکب عمل خلافی که قانون برای آن تنبیهی وضع کرده است بشود، چنین شخصی فارغ از مسائل قومی، نژادی و اعتقادی در یک دادگاه صالحه محاکمه شده و به خاطر جرمی که مرتکب شده و به میزانی که قانون تعیین کرده مورد تنبیه قرار می‌گیرد.»

واکنش ایران به گزارش احمد شهید در شرایطی است که در حال حاضر ۴۰ زندانی که بیشتر آنان از زندانیان عقیدتی سنی مذهب در زندان رجایی شهر و قزلحصار هستند در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

این افراد فعالان مذهبی اهل سنت هستند و در دادگاه انقلاب به محاربه، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام محکوم شده‌اند. آنان اتهامات وارده را رد کرده‌اند.

احمد شهید در گزارش جدید خود همچنین به محدودیت «آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات» و «مسدودسازی وب‌سایت‌های حاوی اخبار و تحلیل‌های سیاسی»، «کاهش سرعت دسترسی به اینترنت» و «ارسال پارازیت» روی برنامه‌های ماهواره‌ای که از خارج از کشور پخش می‌شوند اشاره کرده است.

او همچنین تاکید کرده است که بازداشت خبرنگاران در ایران ادامه دارد و «دست‌کم ۳۵ روزنامه‌نگار در حال حاضر در کشور در حبس به سر می‌برند و بر اساس گزارش‌های موجود روزنامه‌نگاران بسیار دیگری نیز تحت آزار، بازجویی و تعقیب قرار دارند».

احمد شهید، حدود سه سال است که به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران فعالیت می‌کند، اما تاکنون به او اجازه سفر به ایران داده نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    حقیقت تلخ است و برای سران حکومت ننگین جمهوری اسلامی تلخ تر . کوس رسوائیشان در همه جا طنین انداز گشته و آبروئی برایشان باقی نمانده است . اگر همین نهادهای اندک که با جنایات و فجایع حکومت ننگین و ضد بشری مخالفت میکردند ، چه بسی مرتکب فجابع و جنایات به مراتب بیشتر و شدیدتر میشدند ، پس باید قدر همین نهادها و ارگانهای بین المللی مدافع حقوق بشر را دانست و اقدامات و اطلاع رسانی شفاف آنها را گرامی و پاس داشت .