ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به مناسبت دوم نوامبر، نخستین روز جهانی«پایان دادن به مصونیت از مجازات عاملان جنایت علیه روزنامه‌نگاران»

معرفی قربانیان ده جنایت بدون مجازات از سوی گزارشگران بدون مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز، در گزارشی به پرونده ۱۰ روزنامه نگار، از جمله «پیروز دوانی» پرداخته که عاملان جنایت علیه آنان مجازات نشده‌اند.

به مناسبت دوم نوامبر (١١ آبان) نخستین روز جهانی «پایان دادن به مصونیت از مجازات عاملان جنایت علیه روزنامه‌نگاران»، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش جدید خود، به پرونده ۱۰ تن از روزنامه نگاران جانباخته، ناپدیدشده و زندانی پرداخته است که عاملان جنایت علیه آنان تحت هیچگونه پیگرد، معرفی و مجازات قرار نگرفته‌اند.

نام پیروز دوانی، روزنامه‌نگار ایرانی که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در ایران ناپدید شد، در این فهرست قرار دارد

١٨ دسامبر ٢٠١٣ مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قعطنامه‌ای، روز دوم نوامبر را «روز جهانی پایان دادن به مصونیت از مجازات عاملان جنایت علیه روزنامه‌نگاران»، نام نهاد.

در این روز دو گزارشگر رادیو فرانسه به هنگام انجام وظیفه در مالی کشته شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز به همین بهانه، ۱۰ مورد مصونیت از مجازات در سراسر جهان را در پیوند با روزنامه‌نگاران به شکل نمادین معرفی کرده است.

در این ۱۰ نمونه، یا هیچ تحقیق و دادرسی رسمی برای روشن شدن حقیقت انجام نشده یا اگر اقدامی صورت گرفته، ناچیز و ناکافی بوده‌ است.

در ١٠ جنایت مصون از مجازاتی که در تارنمای «# مبارزه‌با‌مصونیت» معرفی شده است، برخی از روزنامه‌نگاران ناپدید شده‌اند، هم‌چون روزنامه‌نگار و کنشگر مکزیکی ماریا استر اگیلار کازیمبی، روزنامه‌نگار فرانسوی کانادایی‌تبار گی آندره کی‌فر، روزنامه‌نگار ایرانی پیروز دوانی (که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در ایران ناپدید شد) و تحلیل‌گر سیاسی و کاریکاتوریست سریلانکایی پراگته اکنل‌گودا.

گزارشگران بدون مرز ضعف پلیس و دستگاه قضائی کشورها را در عدم شناسایی عاملان این جنایت‌ها محکوم کرده

برخی دیگر به مانند روزنامه‌نگار پاکستانی سلیم شه‌زاد، روزنامه‌نگار صربستانی دادا وژازینوف، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر لبنانی‌تبار فرانسوی سمیر قیصر و روزنامه‌نگار داغستانی احمدنبی احمدنبیوف کشته شده‌اند.

دو روزنامه‌نگار دیگر نیز قربانی زندان و شکنجه‌ هستند: روزنامه‌نگار اریتره‌ای‌تبار سوئدی داوید اسحاق که بیش از ١٣ سال است که در زندان‌های اریتره زندانی است و نازیه سیعد گزارشگر بحرینی که از سوی ماموران پلیس به سبب گزارش‌دهی از اعتراض‌های دمکراسی‌خواهان به شدت شکنجه شده است.

گزارشی از جهان، آنگونه که هست

کریستف دو لوار دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز در پیوند با گزارش اخیر این سازمان گفته است: «نباید روزنامه‌نگاران قربانی جنایت را، حتی پس از مرگشان فراموش کنیم. ده موردی که ما معرفی کرده‌ایم، نمادهایی از دهشتناکی مصونیت از مجازات هستند، و در اصل قربانی عدم تمایل برخی از مسئولان در سرکوب جنایات علیه کسانی شده‌اند که تلاش‌ کرده‌اند جهان را آنگونه که هست نشان دهند. این حد از مصونیت، در عمل تشویق عاملان جنایت است.»

۱۰ روزنامه‌نگار یادشده به دلیل کنشگری دربار‌ه‌ فساد، قاچاق‌ مواد مخدر، انتقاد از مقامات حکومتی و نهادهای امنیتی و افشای نقض حقوق بشر هدف قرار گرفته‌اند.

گزارشگران بدون مرز ضعف پلیس و دستگاه قضائی کشورها را در عدم شناسایی و معرفی آمران و عاملان این جنایت‌ها محکوم کرده است.

در ۱۰ سال گذشته، نزدیک به ٨٠٠ روزنامه‌نگار به هنگام انجام وطیفه خود جان باخته‌اند.

سال ٢٠١٢ با ٨٨ روزنامه‌نگار کشته شده، سالی مرگبار برای روزنامه نگاران بود. در سال ٢٠١٣ شمار کشته‌شدگان کاهشی نسبی داشت، اما حمله و تهدید علیه روزنامه‌نگاران افزایشی چشمگیر پیدا کرد و تا امروز ٥٦ روزنامه‌نگار از آغاز سال میلادی ٢٠١۴ جان باخته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.