ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واردات ارزان چوب برای حفاظت از جنگل‌های ایران

وزارت جهاد کشاورزی ایران خواهان کاهش تعرفه‌های واردات چوب است تا به این ترتیب بتواند جنگل‌های ایران را از نابودی نجات دهد.

وزارت جهاد کشاورزی ایران خواهان کاهش تعرفه‌های واردات چوب است تا به این ترتیب بتواند جنگل‌های ایران را از نابودی نجات دهد.

جنگل‌های ایران به سرعت در حال نابودی است

محمود حجتی به نماینده جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در  ایران گفته است ایران می‌خواهد برنامه‌های جدیدی برای حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها اجرا کند. از جمله آن‌که برای حفظ این ذخایر ارزشمند قرار است جمعیت دامی کشور به ویژه دام‌های موجود در جنگل‌ها را به سرعت کاهش دهد.

وزیر کشاورزی ایران همچنین گفته است این وزارتخانه به دنبال زراعت صنعتی چوب و کاهش تعرفه‌های واردات آن در جهت حفظ جنگل و منابع طبیعی ایران و افزایش تولیدات داخلی است. او تاکید کرده است که ایران می‌خواهد زراعت چوب را نیز افزایش دهد.

به گفته محمود حجتی، استفاده از سوخت فسیلی در مناطق دور افتاده نیز باعث حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌شود.

وزیر کشاورزی ایران خواهان همکاری و کمک‌های سازمان فائو برای حفاظت از منابع طبیعی شده است.

ایران می‌گوید با محدودیت‌های فراوانی در ارتباط با منابع آب شیرین مواجه است؛ بنابراین برای استفاده صحیح از این منابع و افزایش بهره‌وری آن به کمک‌های بین‌المللی برای برنامه‌ریزی بهتر نیاز دارد. وزیر کشاورزی ایران از سازمان فائو خواسته است تا در این زمینه و همچنین در زمینه استفاده از آب‌های شور و کشت گیاهانی که با این نوع آب سازگارند به ایران کمک کند.

نحوه حفاظت از جنگل‌ها در ایران به یکی از چالش‌های مهم بخش محیط زیست تبدیل شده است.

در حالی که برخی‌ معتقد هستند برای حفظ جنگل‌‌ها لازم است برای مدتی هرگونه برداشت از آن‌ها  متوقف شود، در مقابل گروهی دیگر از کارشناسان می‌گویند چنین طرحی نه عملی است و نه به نفع رویشگاه‌های جنگلی است.

سازمان حفاظت محیط‌ زیست از اجرای طرح تنفس جنگل‌ها و توقف هرگونه بهره‌برداری و قطع درختان در آن‌ها به‌مدت ۱۰ سال به‌صورت جدی حمایت می‌کند و می‌گوید این اقدام یک ضرورت است به همین دلیل باید در اسرع وقت اجرایی شود تا از خسارات و آسیب‌های بعدی جلوگیری شود.

در مقابل، کارشناسانی دیگر به ویژه از سازمان مراتع و جنگل‌ها معتقدند در طرح تنفس جنگل اگر چه از جنگل برداشت نمی‌شود، ولی به روند احیای جنگل آسیب وارد خواهد شد. به گفته این گروه از کارشناسان، برای احیای جنگل‌های آسیب دیده لازم است درختان مزاحم، مهاجم، پیر و فرتوت، معیوب، چنگالی و نافرم به طور مداوم قطع شوند تا زمینه تجدید حیات طبیعی در آن فراهم شود.

اینک به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی به دنبال راه حل میانه‌ای است که با کاستن از میزان تعرفه واردات چوب، نیاز ایران به چوب را از راه واردات تامین کند تا جنگل‌های داخل کشور کمتر در معرض بهره‌برداری قرار بگیرند.

پیش‌تر سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد هشدار داد بود جنگل‌های ایران با سرعتی بیشتر از بسیاری از نقاط جهان در حال نابودی است. ایران یکی از ۷۰ کشور در حال توسعه جهان با پوشش کم جنگلی است و کمتر از ده درصد از مساحت این کشور با جنگل پوشیده است.

در میان مناطق جنگلی ایران، جنگل‌های شمال کشور در بدترین وضعیت به سر می‌برد. با تخریب بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل‌های هیرکانی، اکنون تنها ۱/۹ میلیون هکتار از آن‌ها باقی مانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مقالات بخش فلسفه | نهاد اجتماعی طلیعه/Taleeah

    […] واردات ارزان چوب برای حفاظت از جنگل‌های ایرانوزارت جهاد کشاورزی ایران خواهان کاهش تعرفه‌های واردات چوب است تا به این ترتیب بتواند جنگل‌های ایران را از نابودی نجات دهد. […]

  • نهاد اجتماعی طلیعه/Taleeah

    […] واردات ارزان چوب برای حفاظت از جنگل‌های ایرانوزارت جهاد کشاورزی ایران خواهان کاهش تعرفه‌های واردات چوب است تا به این ترتیب بتواند جنگل‌های ایران را از نابودی نجات دهد. […]