ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۰۰ میلیارد تومان برای نجات دریاچه ارومیه تصویب شد

دولت طرح‌‌های کارگروه نجات دریاچه ارومیه را تصویب کرد. وزارت نیرو باید برداشت آب از چاه‌های کشاورزی را کنترل کند و سازمان محیط زیست نیز دنبال حفاظت اکولوژیک این پارک ملی باشد.

دولت ایران طرح‌‌های کارگروه نجات دریاچه ارومیه را تصویب کرد. هیئت دولت در تازه‌ترین نشست خود در روز یکشنبه ۱۱ آبان، پیشنهادات این کارگروه مشتمل بر طرح‌های اجرایی، هدف کمی و اعتبارات مورد نیاز آن را تصویب کرد.

قرار است برداشت آب و کشاورزی در اطراف دریاچه ارومیه تا مدتی محدود شود

برای اجرای طرح‌های نجات دریاچه ارومیه بودجه‌ای معادل هفت هزار و ۲۹۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تصویب شده است.

به موجب این طرح‌ها، وزارت جهاد کشاورزی موظف شده است نسبت به اولویت مطالعه و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام کند.

وزارت نیرو نیز باید ضمن نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی و نصب ابزار مناسب اندازه‌گیری حجم آب در شبکه‌های آبیاری، نسبت به اصلاح پروانه بهره‌برداری اقدام کند.

برداشت بی رویه آب از حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و حفر چاه‌ برای توسعه کشاورزی یکی از دلایل اصلی پایین رفتن سطح آب در این دریاچه است.

همچنین به منظور تدوین و پیاده سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع رسانی، آگاه سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در راستای تبیین پیامدهای وضعیت موجود و اهمیت احیای دریاچه ارومیه، مجموعا اعتباری برابر با ۲۰۰ میلیارد ریال در اختیار استانداری های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان قرار می‌گیرد.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز باید نسبت به مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیک پارک ملی دریاچه ارومیه با اولویت منطقه جنوبی آن اقدام کند و برنامه عملیاتی و اولویت‌های اجرایی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارایه کند.

این سازمان همچنین باید با کمک سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، کانون‌های تولید ریزگرددر اطراف دریاچه ارومیه را شناسایی کند و برنامه‌ای برای تثبیت آن‌ها به کارگروه نجات دریاچه ارومیه ارائه دهد.

در همین حال، مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی از افزایش ۳۰ سانتی‌متری ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به مهرماه سال جاری خبر داده است. افزایش آب به دلیل بارندگی‌های اخیر در منطقه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسن عباس‌نژاد گفته است برای اجرای طرح لایروبی مسیر رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و اتصال آنها، دستگاه‌های لازم خریداری شده و از ماه آینده اجرای آن آغاز می‌شود.

او همچنین در مورد طرح انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه گفت که این طرح منتفی نشده است و همچنان در مرحله بررسی و مطالعه قرار دارد.

دولت ایران در مهرماه از محدود شدن کشاورزی در برخی از اراضی اطراف دریاچه ارومیه خبر داده بود. مطابق این طرح، کشاورزی در بخش‌های وسیعی از حوزه آبیاری رودخانه زرینه‌رود برای مدتی ممنوع و متوقف می‌شود. این طرح به نام «طرح نکاشت» معروف است.

دولت قرار است ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه‌رود را از کشاورزان اجاره کند و خسارتی که از نکاشتن محصول متوجه صاحبان اراضی می‌شود، به آنان داده شود تا آب این بخش به جای مصرف در کشاورزی به دریاچه ارومیه برسد.

این طرح موقتی است و برای سه سال به اجرا در خواهد آمد. اما خسارت کشاورزان فعلا برای یک سال پرداخت می‌شود. دولت ایران مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای «طرح نکاشت» در نظر گرفته است.

این طرح از زمان کشت پاییزه، یعنی از آبان ماه آغاز می‌شود و مجری آن استانداری‌های آذربایجان غربی و شرقی است و «کارگروه نجات دریاچه ارومیه» بر آن نظارت دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 71

    […] هفتصد میلیارد تومان برای نجات دریاچه ارومیه تصویب شد رادیو زمانه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ دولت ایران طرح‌‌های کارگروه نجات دریاچه ارومیه را تصویب کرد. هیئت دولت در تازه‌ترین نشست خود در روز یکشنبه ۱۱ آبان، پیشنهادات این کارگروه مشتمل بر طرح‌های اجرایی، هدف کمی و اعتبارات مورد نیاز آن را تصویب کرد. […]

  • نهاد اجتماعی طلیعه/Taleeah

    […] ۷۰۰ میلیارد تومان برای نجات دریاچه ارومیه تصویب شد […]