ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ايران انتقال ذخاير اورانيوم به روسيه را تکذيب کرد

در حالی که نيويورک‌ تايمز نوشته بود که ايران در صورت دستيابی به توافق هسته‌ای، بخش زيادی از ذخاير اورانيوم خود را به روسيه منتقل خواهد کرد، ایران این موضوع را تکذیب کرد.

در حالی که نيويورک‌ تايمز نوشته بود ايران در صورت دستيابی به توافق هسته‌ای، بخش زيادی از ذخاير اورانيوم خود را به روسيه منتقل خواهد کرد، ایران این موضوع را تکذیب کرد.

شکاف‌های بين ايران و گروه ۱+۵ در موضوعات مهمی مانند تعداد سانتريفيوژهای ايران، سرعت کاهش تحريم‌ها و نظارت‌‌های بين‌المللی بر برنامه هسته‌ای ايران همچنان پابرجا هستند

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به گزارش نيويورک تايمز مبنی بر موافقت ايران با انتقال بخشی از ذخاير اورانيوم غنی‌شده خود به روسيه در صورت دستيابی به توافق هسته‌ای، گفت: «هيچ‌يک از گمانه‌زنی‌ها و شايعاتی که توسط برخی رسانه‌های خارجی و با اغراض خاص سياسی صورت می گيرد مورد تأييد نيست.»

وی انتشار چنین خبرهایی را «تلاش رسانه‌ها برای تخريب فضای سياسی موجود پيش از آغاز دور جديد مذاکرات» دانست.

روزنامه نيويورک ‌تايمز به‌نقل از دیپلمات‌های فعال در مذاکرات هسته‌ای با ایران نوشت که در صورت توافق هسته‌ای، روسيه ذخاير اورانيوم ايران را به ميله‌های سوختی برای استفاده در نيروگاه اتمی بوشهر تبديل می‌کند.

ذخاير اورانيوم ايران کمی بيشتر از ۲۰۰ کيلوگرم برآورد شده است.

به نوشته نيويورک‌ تايمز، پس از تبديل اورانيوم به ميله‌های سوختی نمی‌توان از آن به آسانی برای ساخت تسليحات اتمی استفاده کرد، بر همين اساس اين اقدام، بخش بزرگی از نگرانی‌های غرب درباره ذخاير اورانيوم ايران را که گمان می‌رود در ساخت جنگ‌افزارهای اتمی استفاده شود، کاهش می‌دهد.

وندی شرمن، سرپرست تيم مذاکره‌کننده آمريکايی پيشتر در مصاحبه‌ای گفته بود ايران و گروه ۱+۵ در موضوعات مهمی که پيشتر غيرقابل حل می‌نمودند به پيشرفت‌های محسوسی دست پيدا کرده‌اند.

نيويورک‌ تايمز اين اظهارات خانم شرمن را اشاره تلويحی به همين توافق دانسته است.

در حالی که زمان زيادی به مهلت تعيين شده برای دستيابی به راهکاری جامع برای حل و فصل مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای در ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) باقی نمانده شواهد نشان می‌دهد که شکاف‌های بين ايران و گروه ۱+۵ در موضوعات مهمی مانند تعداد سانتريفيوژهای ايران، سرعت کاهش تحريم‌ها و نظارت‌‌های بين‌المللی بر برنامه هسته‌ای ايران همچنان پابرجا هستند.

ايران و گروه ۱+۵ در روزهای پيش رو تلاش مضاعفی را برای دستيابی به راهکار جامع اتمی به کار خواهند بست. قرار است جان کری، وزير خارجه آمريکا، محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران و کاترين اشتون، مسئول هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ چند روز ديگر در مسقط، پايتخت عمان ديدار کنند.

عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران دو روز پیش از تغيير زمان و مکان نهمين دور مذاکرات ايران و ۱+۵ خبر داد و گفت قرار است اين دور از مذاکرات به جای وين در مسقط، پايتخت عمان برگزار شود.

مذاکرات هسته‌ای ايران با گروه کشورهای ۱+۵ که شامل بريتانيا، فرانسه، روسيه، آمريکا، چين و آلمان است تا روز ۲۴ نوامبر / ۳ آذر تمديد شده است. اين مذاکرات برای رسيدن به توافقی جامع است که از يک سو ايران بتواند به برنامه هسته‌ای صلح‌آميز ادامه دهد و از سوی ديگر کشورهای مذاکره‌کننده اطمينان يابند برنامه‌های ايران نظامی نخواهد بود.

در صورت به موفقيت رسيدن اين مذاکرات، تحريم‌های اقتصادی عليه ايران متوقف و سپس به تدريج برطرف خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.