ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران پایین ترین نرخ ازدواج در ایران را دارد

علی‌اکبر محزون گفته است: «بیشترین نرخ ازدواج مربوط به استان خراسان ‌جنوبی با ۱ .۱۳ در هزار و کمترین آن مربوط به استان تهران با نرخ ۳ .۶ در هزار است.»

به گفته علی‌اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار ثبت احوال، پایین ترین نرخ ازدواج در ایران مربوط به استان تهران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر محزون با اشاره به کاهش نرخ ازدواج در استان تهران گفت: «بیشترین نرخ ازدواج مربوط به استان خراسان ‌جنوبی با ۱ .۱۳ در هزار و کمترین آن مربوط به استان تهران با نرخ ۳ .۶ در هزار است.»

محزون چندی پیش اعلام کرده بود که میانگین سن ازدواج در دختران و پسران ایرانی افزایش یافته است: «پنج میلیون و ۵۷۰ هزار مرد و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار زن در سن ازدواج هستند، اما ازدواج نکرده‌اند.»

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، مردان مسن‌تر از ۳۵ سال که با «تأخیر ازدواج» مواجه شده‌اند، ۳۲۰ هزار تن هستند و شمار زنان ۲۹ تا ۴۹ ساله که ازدواج نکرده‌اند، به ۹۸۰ هزار نفر می‌رسد.

این آمار مربوط به جمعیتی است که هرگز ازدواج نکرده، از سن ازدواج عبور کرده‌ و در معرض تجرد قطعی است.

به گفته مدیرکل آمار سازمان ثبت احوال کشور، شمار افراد ۵۰ سال به بالا در کشور که هرگز ازدواج نکرده‌اند ۶۲ هزار مرد و ۹۰ هزار زن است.

بالاترین نرخ طلاق در استان البرز و خراسان

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این مقام دولتی، شاخص نسبت ازدواج به طلاق در شش ماه نخست کشور در سال جاری، ۷. ۴ را نشان می‌دهد. بدین معنی که در مقابل هر ۷. ۴ ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است. بیشترین رقم شاخص نسبت ازدواج به طلاق مربوط به استان سیستان‌ و‌ بلوچستان با رقم ۱۶ و کم‌ترین رقم این شاخص مربوط به استان البرز (استان همجوار تهران) با عدد ۲. ۹ است.

محزون درباره آمار طلاق گفته است: «در شش ماهه اول سال جاری ۷۵ هزار و ۶۲۳ واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۶۹ هزار و ۳۵۳ واقعه مربوط به نقاط شهری و ۶ هزار و ۲۷۰ واقعه مربوط به نقاط روستایی است.»

در شش ماهه اول سال جاری ۷۵ هزار و ۶۲۳ واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده است

بیشترین نرخ طلاق ثبت شده با ۹. ۲ در هزار مربوط به استان خراسان رضوی و کمترین آن متعلق به استان سیستان و بلوچستان با چهار دهم در هزار است. بیشترین درصد طلاق مربوط به زنان و مردانی است که طول مدت زندگی مشترک آن‌ها کمتر از یک سال با رقم ۳ . ۱۴ درصد است.

در شش ماهه اول سال جاری تعداد ۳۵۲ هزار و ۴۲۴ ازدواج به ثبت رسیده که از این تعداد ۲۹۸ هزار و ۴۸۷ مورد مربوط به مناطق شهری و ۵۳ هزار و ۹۳۷ مورد متعلق به ثبت ازدواج در مناطق روستایی است.

تهران، بالاترین میانگین سن ازدواج زنان

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور گفته است: «بالاترین میانگین سن ازدواج مردان با رقم ۶. ۲۹ مربوط به استان تهران و پایین‌ترین آن با رقم ۳. ۲۵ متعلق به استان سیستان و بلوچستان است.

بالاترین میانگین سن ازدواج زنان نیز متعلق به استان تهران با رقم ۵ .۲۵ است و استان سیستان‌ و‌بلوچستان با رقم ۱ .۲۱ پایین‌ترین میانگین سن ازدواج را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، ۵. ۷۷ درصد از ازدواج‌های ثبت شده مربوط به زوج‌هایی است که زوج از زوجه بزرگ‌تر و ۵. ۱۰ درصد مربوط به ازدواج‌هایی است که زن بزرگ‌تر است. در ۱۲ درصد موارد زن و مردی که با یکدیگر ازدواج کرده‌اند همسن هستند.

وی با اشاره به ترکیب ازدواج ثبت شده گفته است: «در شش ماهه اول سال ۱۳۹۳ بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده، مربوط به ترکیب سنی مردان گروه سنی ۲۹-۲۵ ساله با زنان ۲۴-۲۰ ساله بوده که تعداد آن برابر با ۵۲۴۸۶ واقعه می‌باشد.»

کمترین نرخ زاد و ولد در گیلان

در شش ماهه اول سال جاری ۷۶۴ هزار و ۷۴۷ رویداد ولادت به ثبت رسیده است که ۵۸۹ هزار و ۶۵ مورد در نقاط شهری و ۱۷۵ هزار و ۶۸۲ مورد در نقاط روستایی رخ داده است.

به گفته محزون، ولادت ۳۹۳ هزار و ۷۹۶ پسر و ۳۷۰ هزار و ۹۵۱ دختر به ثبت رسیده است. بالاترین نرخ ولادت مربوط به استان سیستان‌ و‌بلوچستان با ۵. ۳۴ هزار و کمترین آن مربوط به استان گیلان با ۸. ۱۲ بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه نسبت جنسی نشان‌دهنده آن است که در مقابل هر ۱۰۰ نوزاد دختر چه تعداد نوزاد پسر متولد شده‌اند گفته است: «در شش ماهه اول سال جاری، استان کرمانشاه بالاترین نسبت جنسی را دارا بوده است به‌ گونه‌ای که در مقابل هر ۱۰۰ دختر ۱. ۱۱۰ پسر متولد شده است. پایین‌ترین نسبت جنسی مربوط به استان قم است که نسبت پسران به دختران ۱۰۱ به ۱۰۰ است.»

وی با اشاره به آمار ولادت گفت: الگوی باروری در سنین مختلف مادران براساس آمار موجود نشان می‌دهد بیش از نیمی از سهم فرزندآوری متعلق به مادران گروه سنی بین ۲۰ تا ۲۹ سال است که ۹. ۵۵ درصد ولادت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

در شش ماهه اول سال ۹۳، ۲۰۴ هزار و ۷۰ واقعه فوت در کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۰۵ هزار و ۹۹۸ مورد مربوط به فوت مردان و ۹۷ هزار و ۸۰۴ هزار مورد مربوط به فوت زنان است.

محزون در پایان گفته است که نام‌های پرطرفدار انتخاب شده برای نوزادان در میان نام‌های دختران فاطمه، زهرا و نازنین زهرا و در میان نام‌های پسران امیرعلی، محمد طاها و محمد پرطرفدارترین نام‌ها بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیدارزنی تهران پایین ترین نرخ ازدواج در ایران را دارد | بیدارزنی

    […] رادیو زمانه: بهگفته علی‌اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار ثبت احوال، پایین ترین نرخ ازدواج در ایران مربوط به استان تهران است. […]