ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران حمله به عزاداران شیعه در عربستان را محکوم کرد

مرضیه افخم در پیامی کوتاه از دولت عربستان خواسته ضمن تأمین امنیت مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی، عاملان حمله به مراسم ماه محرم شیعیان در الأحسا را شناسایی و مجازات کند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حمله به مراسم عزاداری مسلمانان شیعه‌ در شهر الأحسا در شرق عربستان را محکوم کرد.

همزمان با حمله به روستای الدالوه، به دو محل عزاداری در روستاهای القاره و القرین نیز تیراندازی شده است

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، مرضیه افخم در پیامی کوتاه از دولت عربستان خواسته است ضمن تأمین امنیت مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی، عاملان حمله به مراسم ماه محرم شیعیان در الأحسا را شناسایی و مجازات کند.

خبرگزاری عربستان گزارش داده است که نیم ساعت پیش از نیمه‌شب گذشته، سوم نوامبر/۱۲ آبان، چند فرد مسلح با صورت‌های پوشیده با نقاب، با حمله به مردم حاضر در محلی که گفته می‌شود محل عزاداری شماری از شیعیان روستای الدالوة در ماه محرم بوده است، پنج نفر را می‌کشند و ۹ نفر را زخمی می‌کنند. افراد مهاجم سپس با اتومبیل از محل می‌گریزند.

زیاد الرقیطی، سخنگوی منطقه شرق عربستان به شبکه تلویزیونی المیادین گفته است که سه فرد مسلح نقابدار، با سلاح‌های تیربار و هفت تیر به روستاییان الدالوه تیراندازی کرده اند.

برخی از رسانه‌ها شمار زخمی‌های ناشی از این تیراندازی در روستای الدالوه را سی نفر اعلام کرده‌اند که بسیاری از آنها کودک هستند.

در حال حاضر نیروهای امنیتی عربستان، مانع آمد و رفت مردم در مکان‌های عمومی روستاهای منطقه الاحساء شده‌اند.

ماه گذشته دادگاهی در عربستان سعودی شیخ نمر النمر، یکی از فقیهان شیعه را به اعدام محکوم کرد

اکثر جمعیت عربستان سنی‌مذهب هستند و حکومت این کشور نیز در دست مسلمانان وهابی است. شیعه‌مذهبان در کشور عربستان یک اقلیت مذهبی به شمار می‌روند. آنان که اغلب ساکن مناطق شرقی عربستان هستند، خواهان حقوق برابر شهروندی در این کشورند. از این‌رو در سال‌های اخیر هرازچندگاه اعتراض‌هایی در این کشور بروز کرده است. ازجمله در ماه فوریه سال ٢٠١١ که چند تظاهرات اعتراضی برگزار شد. این اعتراض‌ها به خشونت و کشته شدن چند تن از اعتراض‌کنندگان کشیده شد.

حکومت عربستان این تنش‌ها را ناشی از تحریکات خارجی ازجمله حکومت شیعه ایران می‌داند.

ماه گذشته دادگاهی در عربستان سعودی چهارشنبه (۱۵ اکتبر/ ۲۳ مهر) شیخ نمر النمر، یکی از فقیهان شیعه را به اعدام محکوم کرد. برخی مسئولان ایرانی با اینکه به نمر النمر اجازه فرجام‌خواهی از این حکم داده شده است، در پرتو اختلافات بین وهابیون و شیعیان، واکنش‌های شدیدالحنی به حکم دادگاه عربستان سعودی نشان داده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران به واحد مرکزی خبر گفته است: «انتظار می‌رود مقامات ذی‌ربط عربستان سعودی با رویکردی واقع‌بینانه مانع از اجرای این حکم و تشدید تنش‌ها در جهان اسلام شوند.»

ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی هم آشکارا عربستان سعودی را تهدید کرده است که چنانچه در حکم اعدام شیخ نمر انمر تجدید نظر نکند، آتش ناآرامی‌ها در این کشور شعله‌ور خواهد شد. او همچنین عربستان را به آتش‌افروزی در عراق و سوریه متهم کرده است.

این واکنش در حالی است که سنی‌مذهب‌های ایران از سوی حکومت ایران فشار هستند و ساده‌ترین حقوق شهروندی آنان رعایت نمی‌‌شود. حکومت ایران علاوه بر اینکه شمار زیادی از فعالان اجتماعی این اقلیت را بازداشت و زندانی کرده، آنان را وهابی می‌خواند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرامرز

    ایران بهتر است به فکر مردم خودش باشد و اسید پاشی را محکوم کند

  • farid

    سازمان بین‌المللی دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که شبه‌نظامیان شیعه هوادار دولت عراق، چند ماه پیش در مسجدی سنی، دست به کشتاری زدند که طی آن، ده‌ها نفر کشته شدند. دیده‌بان حقوق بشر از دولت عراق خواست تا تحقیقات خود را درباره حادثه در نزدیکی یک ایست بازرسی ارتش بدون دخالت این نیروی نظامی روی داد، منتشر کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در بیانیه سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «شبه‌نظامیان هوادار دولت، جریتر می‌شوند و جنایت‌هایشان وحشیانه‌تر.» دیده‌بان حقوق بشر، همپیمانان عراق و دولت در بغداد را به «چشم پوشی از این حمله وحشتناک» متهم کرد و افزود: «پس از آن می‌پرسند چرا گروه تندروی دولت اسلامی (داعش) در میان تجمع‌های سنی، دارای جذابیت است.» دیده‌بان حقوق بشر خاطر نشان کرده است که قربانیان کشتار به دست شبه‌نظامیان هوادار دولت عراق و نیروهای امنیتی «عاملان حمله را شناسایی کردند، آن‌ها را به اسم می‌شناختند.» این سازمان بین‌المللی از دولت عراق خواسته نتایج تحقیق خود از حمله به مسجد مصعب بن عمیر در ۲۲ آگوست سال ۲۰۱۴ را منتشر کند؛ حمله‌ای که به کشته شدن ۳۴ نفر انجامید. دیده‌بان حقوق بشر از دولت عراق خواست مسئولان حادثه را به دست عدالت بسپارد. به گفته ۵ شاهد عینی که با دید‌ه‌بان حقوق بشر مصاحبه کرده، برخی مهاجمان لباس غیر نظامی به تن داشتند و برخی آن‌ها لباس پلیس پوشیده بودند. آن‌ها در حالی که امام جماعت در حال سخنرانی خطبه جمعه بود، به سمت نمازگزاران آتش گشودند. شاهدان می‌گویند که در ۲۰۰ متری محل حادثه، یک ایستگاه بازرسی ارتش وجود داشت. در ۱۵۰ کیلومتری آن هم یک ایست بازرسی پلیس قرار داشت. اما نیروهای امنیتی با وجود صدای شلیک آتش، از جای خود حرکت نکردند.

  • بامبو

    شک ندارم که حکومت سعودی هم در استبداد و تحجر چیزی کم نمیگذارد ولی برایم جالب است که نظام اسلامی ایران به منتقدانش اجازه نفس کشیدن هم نمیدهد و راه را بر همه ادیان و مذاهب به جز مذهب رسمی خود می بندد و حتی تفاسیر غیر از تفسیر رسمی حکومتی از احکام مذهب شیعه را هم برنمی تابد اما به دیگران اعتراض میکند که چرا حقوق اقلیت های مذهبی را رعایت نمیکنند! شما که بیل زنی خوب اول باغچه خودتو بیل بزن دروغگوی دغل!